Panorama Zuid-Frankrijk

Plaats reactie
JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Panorama Zuid-Frankrijk

Bericht door JDPix » za sep 06 2014 9:18 pm

In de vakantie heb ik ook maar eens een panoramafoto gemaakt, uit de hand.
Vijf opnamen met allemaal dezelfde belichting. Foto's aan elkaar gezet met Microsoft ICE.
Na het aan elkaar zetten belichtingsverschillen die er toch nog waren weggewerkt met Lightroom.
Camera D600; f/5,6; 1/1000 s; ISO 400
Ik was aangenaam verrast over het detail dat te zien is op 100%.

De foto is gemaakt in Zuid-Frankrijk, vlak bij de Spaanse grens, aan de kant van de Middellandse Zee op de D86; dat is een secundaire weg die daar wat hoger langs de zee loopt (met veel kronkels).
Links in de bocht van de zee zie je Argelès sur Mèr met de havenpier, dan naar rechts Collioure met de vrij nieuwe weg ervoor, dan Port-Vendres met de rechthoekige haven en bijna rechts voor de heuvel Banyuls sur Mèr.
De afstand van Argelès tot Banyuls is hemelsbreed ca. 10 km.
Helemaal links boven aan zee zie je Saint Cyprien Plage wat op ca. 15 km van Argelès ligt.

Afbeelding

Het origineel (18598 x 2703 pixels) kun je vinden op:
https://public-sn3301.files.1drv.com/y2 ... jpg?psid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Zet de muis in de foto en kies +
Laatst gewijzigd door JDPix op za sep 06 2014 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Panorama Zuid-Frankrijk

Bericht door Robert » za sep 06 2014 9:28 pm

Die is mooi gelukt Johan. Tip: neem de pano foto's in portraitstand.
groeten Robert

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za sep 06 2014 9:57 pm

Maar idd, daar is het 'm nou juist om te doen bij panorama's! Die enorme resolutie en dat heerlijke details afstruinen. Vaak ontdek je heel veel dingen die je tijdens het maken v.d. foto helemaal niet gezien/gemerkt hebt!
Zo had ik een keer bij een bergpano dat ik later op de computer thuis, zag dat iemand naar me stond te zwaaien. :mryellow: lachu, ik had die beste man helemaal niet gezien, want hij stond een halve kilometer verderop...

Kan helaas jouw origineel niet zien... :( daarvoor wordt een M$ account login gevraagd...die heb/wil ik niet...

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » za sep 06 2014 10:14 pm

CaptainHook schreef: Kan helaas jouw origineel niet zien... :( daarvoor wordt een M$ account login gevraagd...die heb/wil ik niet...
Foutje van mij; nu zou het wel moeten lukken zonder account.
Groeten, Johan

Foto's:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do dec 04 2014 4:00 pm

JDPix schreef: Ik was aangenaam verrast over het detail dat te zien is op 100%.
...
Tja, wat zal ik er van zeggen. 't Is weer zo'n nietszeggende strookje met allerlei details. Je kunt kamerbreed scrollen wat je wilt, je blijft maar details zien. Vermoeiend hoor.
Ik snap niet wat mensen hier aan vinden... :P
Ik krijg helemaal niet het idee dat, toen jij daar was, dat je veel zag en een weids uitzicht had. Neuh, niet echt. :silent: Geeft ook totaal geen indruk van zo'n omgeving.

[geïnteresseerde modus on]
Op zich een prima panorama. Maar wat flets. Ik mis ook wat scherpte. Daarnaast heb ik het idee dat je horizon niet helemaal klopt. De scheidslijn tussen water en lucht verdwijnt of verspringt (?) ergens halverwege het beeld.
Het wazige zicht zal waarschijnlijk komen doordat het vrij warm was en aan zee (= veel vochtige lucht).

Gewoon blijven oefenen en samenstellen die panorama's! :thumbup:
[geïnteresserde modus off]

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » do dec 04 2014 4:56 pm

Bedankt voor je reactie.
De horizon klopt inderdaad niet helemaal. Ik denk dat ICE problemen had met de niet al te duidelijke overgang tussen zee en lucht.
Het fletse op het land vind ik wel meevallen.
Als de gelegenheid zich voor doet zal ik nog eens een panorama maken.
Groeten, Johan

Foto's:

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr dec 05 2014 5:34 pm

Ik ben erg blij met dit panorama. Vaak in Argelès en omgeving met vakantie geweest, maar nooit de D86 op willen gaan. Ik houd er als platlander niet zo van om met een grote 2WD auto op smalle bergweggetjes te rijden zonder veel uitwijkruimte of vangrail. En met de fiets ben ik maar tot aan de begraafplaats van Collioure gekomen.

Was je bij de ingang richting Tour Madeloc (te voet nog 200m hoger)?

Tip: Nu de grens lucht-water toch al wat vaag is, knip een groot deel lucht eraf en houd verder een beeldhoogte aan van rond de 1200 pixeltjes. Dan hoeft het luie publiek alleen maar links-rechts te scrollen. Meer dan genoeg detail voor een goede indruk (wat Captain Hook daar ook op tegen heeft :wink2: ).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » vr dec 05 2014 7:56 pm

Mooi dat je blij bent met dit panorama.

En die D86 valt wel mee hoor. Niet al te veel verkeer, maar als je iemand tegen komt snel reageren. Wij zoeken die wegen juist vaak op omdat ze zo mooi zijn.
Dit jaar niet naar de Tour Madeloc gelopen. Een paar jaar eerder wel. Schitteren uitzicht! We zijn toen die D86 in het donker op gegaan om de zonsopgang boven zee te fotograferen. Voordeel van het rijden in donker is dat je de tegenliggers vaak eerder ziet door de lichten.
Dat fotograferen van de zonsopgang viel toen erg tegen. Niet dat de zon niet mooi opkwam maar het woei zo hard dat het statief niet zonder het vast te houden bleef staan!

Je tip heb ik meteen in de praktijk gebracht. Er blijft inderdaad voldoende detail over maar het totale beeld vind ik minder mooi, wat onevenwichtig.
Volgende keer in één keer de juiste foto maken/samenstellen zullen we maar zeggen.

Afbeelding

Het nieuwe origineel staat hier:

https://qnlepa-sn3301.files.1drv.com/y2 ... jpg?psid=1

Zet de muis weer in de foto en kies +
Groeten, Johan

Foto's:

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr dec 05 2014 9:40 pm

Er mag van mij bij het origineel ook wel een stukje lucht af maar je nieuwe versie is wel héél veel gecropt.

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » za dec 06 2014 10:41 am

Ja, daar ben ik me wel van bewust. Zie mijn eigen opmerking boven jouw bericht.
Maar het is óf de onduidelijke overgang tussen zee en lucht óf weinig lucht. Ik vind het niet meer de moeite waard om uit te zoeken of ICE het beeld nog wat beter kan samenstellen.
Groeten, Johan

Foto's:

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”