belichting experimentje

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
pien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

belichting experimentje

Bericht door pien » wo sep 10 2014 10:48 am

bij xenos een opvouwbare fotostudio gekocht om kleine dingetjes te fotograferen.
wij wisten van te voren dat de verlichting ( halogeen ) wat kleine nadelen heeft ( per lampje 50watt en de lampjes worden bloed heet ).
deze halogeen lampjes worden vervangen door led.
nu heeft Ruud ( mijn leefgenoot :wink2: ) iets anders verzonnen voor me.
hij had nog 2 kleine led straalers van nog geen 4 watt liggen deze heeft hij zo aangepast dat deze op de voet van het statiefje past.
nu is gebleken dat de led straaler meer licht geeft dan de 50watt halogeen, het licht is ook veel witter dan van de halogeen ( oranje van kleur ).
hier wat foto's van het verschil tussen led en halogeen.
ben benieuwd wat jullie er van vinden ( wij zijn er iedergeval uit :mryellow: )

foto 1 ( verlicht d.m.v. halogeen )
Afbeelding

foto 2 ( zie aanpassing onder het lampje, voetje gemaakt voor de led straaler )
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

wat ik nu wil laten zien is het verschil tussen halogeen en led.
deze 2 foto's zijn met de zelfde instellingen gemaakt ( f 11 sluitertijd 1/60 iso 1000 ).

foto 4 ( verlicht door led )
Afbeelding

foto 5 ( verlicht door halogeen )
Afbeelding

gr paulien.
Een foto moet naar gekeken worden, niet over verteld worden.
Elliott Erwitt, Amerikaans fotojournalist (1928)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: belichting experimentje

Bericht door emdeklerk » wo sep 10 2014 11:12 am

Het is toch elementair dat je de witbalans van je camera aanpast op de kleurtemperatuur van je lichtbron?

Overigens zijn die lampjes bij het bekende Blokker/Xenos lichttentje niet heel slecht; er zit zelfs een blauwgetint beschermglaasje voor. Met de juiste camera-instelling best wel goed mee te werken.

Vergeet niet dat ook LED-lampjes niet altijd de kleurtemperatuur van daglicht hebben - ze vereisen net zo goed vaak een aanpassing van de witbalans.

Maar inderdaad, LED-lampjes heb je tegenwoordig goedkoop en in alle soorten en maten. Ik heb me uitstekend kunnen redden met een LED-looplamp van de Action die nog geen tientje kostte. En het werkt gemakkelijker en prettiger dan het gepiel op mijn simpele DSLR de witbalans af te stemmen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”