Nikon D3200 DX, de juiste portret lens..

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
bverweij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon D3200 DX, de juiste portret lens..

Bericht door bverweij » zo sep 21 2014 3:32 pm

Hoi mede clubleden,

Ik zit zeer te twijfelen over het volgende;

Ik ben sinds enige tijd een fanatieke gebruiker van de Nikon D3200, nu nog met een 18-105mm kitlens.
Ik maak veel portretfotos (zie ook http://www.bverweij-fotografie.nl) en ben nu al een tijdje op zoek naar een lichtsterke prime lens..
Maar nu is de vraag welke.. de meningen op diverse fora zijn verdeeld.
In eerste instantie dacht ik aan de 35mm F1.8G, maar die schijnt op een DX toch wat ver te zijn voor leuke portretten.. op basis van Wega 2 en een analyse van mijn bewerkte foto's komt er een 50mm uit (DX, dus eigenlijk 75mm), maar die schijnt toch wat te dichtbij te zijn.. ik lees ook nog hier een daar een 85 mm.. maar op een DX lijkt me dat dan weer wat overdreven.

kunnen jullie mij adviseren op basis van bovengestelde vraag en wellicht op basis van mijn foto's op mijn website (dan heb je een beeld van wat voor fotos ik maak).. ik weet het namelijk even niet meer.. budget is overigens maximaal 250 euro, nieuw of 2e hands maakt niet zoveel uit.

dank en groet.

Bart
Laatst gewijzigd door bverweij op zo sep 21 2014 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon D3200 DX, de juiste portret lens..

Bericht door Léon Obers » zo sep 21 2014 3:44 pm

bverweij schreef:op basis van Wega 2 en een analyse van mijn bewerkte foto's komt er een 50mm uit (DX, dus eigenlijk 75mm), maar die schijnt toch wat te dichtbij te zijn.. ik lees ook nog hier een daar een 85 mm.. maar op een DX lijkt me dat dan weer wat overdreven.
60mm / 2.0
Heb je gelijk ook mogelijkheden voor macro. Wel iets meer dan je budget.
http://www.cameranu.nl/nl/p50183/tamron ... even,macro" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tamron.eu/lenses/sp-af-60mm- ... -macro-11/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk op marktplaats e.d. of dat soort lenzen 2e hands te krijgen zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo sep 21 2014 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 21 2014 5:32 pm

Of zelfs nog wat langer. Niet te korte objectieven gebruiken want dan houd je vertekening zodat neuzen te groot zijn en oren te klein.

De AFS 85 f3.5 DX micro heeft eenzelfde dubbelfunctie als de 60mm die Léon noemde.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bverweij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bverweij » zo sep 21 2014 5:40 pm

Dank voor de reacties dusver!

Aan een 60mm had ik nog niet gedacht..
Voorkeur is wel om meer lichtsterkte te krijgen, 1.8 zou mooi zijn, het verschil met f2 weet ik niet.
Doel is om ook binnen schappelijke foto's te schieten met een niet al te hoge iso (maximale schappelijke iso bij mijn camera is 800) en zonder flits.

Hopelijk komen er nog meer goede adviezen!

Groet Bart

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 21 2014 5:48 pm

Een derde stop. Verwaarloosbaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”