D80: Traag schrijven met lange sluiter

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Eraser

D80: Traag schrijven met lange sluiter

Bericht door Eraser » di okt 30 2007 1:14 pm

Hallo,

Ik heb een Nikon D80 met een 133x SD kaartje van 2gb.
Ik fotografeer hier al een tijdje mee en het viel mij op dat als ik een lange sluitertijd gebruik het langer duurt voordat de foto is weggeschreven naar het SD kaartje. Het lijkt er zelfs op dat de tijd voor het wegschrijven langer duurt naarmate de sluitertijd lager is.

In het begin dacht ik dat dit zo hoorde. Het is mijn eerste spiegelreflex camera dus ervaring had ik daar nog niet mee. Mijn zwager die een D50 heeft liet mij echter zien dat de foto's bij hem wel in no-time worden opgeslagen. Ongeacht welke instellingen de camera heeft.

Mijn vraag is dus: is dit normaal voor een D80 of heeft de mijne een defect?

Groeten, Martin

rvdb

Bericht door rvdb » di okt 30 2007 1:22 pm

Ik heb dit ook. Vind het eerder opvallend dat bij een D50 de tijd onafhankelijk is van de sluitertijd.

Eraser

Bericht door Eraser » di okt 30 2007 1:33 pm

Je hebt enigzins gelijk, rvdb. Maar aan de andere kant is de foto niet groter als er een lange sluitertijd gebruikt wordt.

Misschien moet de vraag dan zijn: Moet de Nikon D80 na een lange sluitertijd data verwerken om er een foto van te maken?

Het lijkt mij dat de sensor het licht opvangt er dat er dan direct een beeld ontstaat. Daar heeft hij toch geen extra tijd voor nodig?

rvdb

Bericht door rvdb » di okt 30 2007 1:50 pm

Nee niet groter op je kaart maar er moet wel meer verwerkt worden om tot dat beeld te komen. Er komt tot 30 seconden beeldmateriaal binnen in de buffer. Die buffer heeft trouwens ook een max. Daarom kun je met een digitale SLR geen sluitertijden van 1 uur of langer gebruiken.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di okt 30 2007 1:52 pm

rvdb schreef:Nee niet groter op je kaart maar er moet wel meer verwerkt worden om tot dat beeld te komen. Er komt tot 30 seconden beeldmateriaal binnen in de buffer. Die buffer heeft trouwens ook een max. Daarom kun je met een digitale SLR geen sluitertijden van 1 uur of langer gebruiken.
Volgens mij klopt hier geen hout van :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Eraser

Bericht door Eraser » di okt 30 2007 2:00 pm

Ik ben het met a90 eens. Dat kan gewoon niet kloppen. Als dat waar is dan zou Nikon toch aan moeten geven wat de maximale sluitertijd zou zijn?

Het is geen film die je opneemt. Je buffer doet dus helemaal niets zolang je sluiter open staat. Je sensor vangt ligt op en dat is alles. Zodra je sluiter sluit maakt hij van dat beeld een bestand. Of zeg ik nu iets stoms?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 30 2007 2:23 pm

Je ruisonderdrukking staat aan in je menu ::|

en dat van een uur is onzin, je foto blijft dezelfde grootte hebben qua mb. Hooguit kan je batterij leegraken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Eraser

Bericht door Eraser » di okt 30 2007 6:50 pm

Bedankt, opgezetfan. Het was inderdaad de ruisonderdrukking.
De foto's worden nu gewoon vlot weggeschreven.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”