Ir.Woudagemaal te Lemmer

Plaats reactie
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ir.Woudagemaal te Lemmer

Bericht door Willem Focus » vr okt 10 2014 11:18 pm

In de hoop wat opbouwende kritiek te krijgen wil ik ook op NCN deze plaatjes laten zien.

Tijdens een weekje vakantie deze locatie bezocht omdat die al lang op mijn lijstje stond. Niet alleen op mijn lijstje, maar ook op de wereld erfgoed lijst. Fantastisch en indrukwekkend gemaal met indrukwekkende prestaties, zelfs naar moderne maatstaven. Bijna 100 jaar oud, maar als het er op aan komt wordt op deze gigant uit het begin van de vorige eeuw nog steeds een beroep gedaan. En niet tevergeefs.

Om even een beeld op te roepen wat dit op stoom aangedreven gemaal nog presteert, een zwembad met het olympische formaat van 50X25 meter sloebert deze reus van bijna 100 jaar oud in 35 seconde leeg. Ik wil maar zeggen.

1.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1368-2 by wil.vangorp, on Flickr
2.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1327 by wil.vangorp, on Flickr
3.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1326-2 by wil.vangorp, on Flickr
4.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1328 by wil.vangorp, on Flickr
5.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1336 by wil.vangorp, on Flickr
6.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1345-2 by wil.vangorp, on Flickr
7.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1334 by wil.vangorp, on Flickr
8.
Afbeelding20140930_vakantieoktober_1333-2 by wil.vangorp, on Flickr

Ir. Wouda was zo eigenwijs dat hij de raad van zijn Professor, waar hij zijn studie bij gevolgd had, om het gemaal op diesel aan te drijven omdat stoom zijn langste tijd gehad had ,in de wind sloeg. En dat is maar goed ook, anders had het waarschijnlijk nooit op de wereld erfgoedlijst gestaan.

Ga eens kijken in Lemmer. Echt mooi.

Groet....Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ir.Woudagemaal te Lemmer

Bericht door ATOR » za okt 11 2014 12:42 am

Inderdaad heel erg mooi. Voor foto's van stoommachines ga ik graag even goed zitten.

1 Klassiek shot van het gemaal. Mooi hoe het pad je de foto inleidt. Je zou de verticalen nog wat recht kunnen zetten.

2 Dit is voor mij een foto van een bezem en dat is best knap met zulke indrukwekkende machines eromheen :D

3 Een mooie array, het oog rechtsonder leidt wat af. Het is mooi hoe het licht de vorm van de kranen omlijnt.

4 Is nogal rechttoe rechtaan. Bij portretfoto's is het nooit zo cool om iets uit het hoofd te laten groeien en dat heb ik ook bij het sluiterwiel wat uit de de meter groeit. Dit had je vanuit een andere hoek spannender kunnen framen zodat het profiel goed leest en de compositie sterker wordt. Misschien de sluiter erachter wat meer erbij in beeld zodat er iets meer verhaal en diepte in komt.

5 Is het voor mij ook niet. Het mist dynamiek en er staan twee dingen op die allebei niet echt het onderwerp zijn. vergelijkbaar met 4 had je net even wat langer naar een spannendere hoek kunnen zoeken. Er staat links nog een smeerpot die zou er leuk bij zijn en dan vanuit een andere hoek zodat je mooier licht en reflecties hebt.

6 Wat een imposante machines zeg! Geweldige kleur lak ook. Het licht is prachtig. Dit is het money shot van het gemaal. De diepte, de lijnen, het licht, helemaal goed.
Je had van mij minder dak en meer machine op de foto mogen zetten, zeg maar 2/3de machine 1/3 fabriekshal, maar ik hou dan ook van zulke machines. Dat zou de foto niet beter maar anders gemaakt hebben.
Vergelijk de dynamiek en diepte van deze foto eens met die van foto 4.

7 Is naar mijn smaak ook weer te rechttoe rechtaan. Als je een mooi onderwerp ziet loont het om wat langer te kijken hoe je de omgeving kunt gebruiken om het onderwerp beter uit te laten komen. Zoals je in foto 1 het pad gebruikt hebt om het gemaal tot onderwerp te maken had je hier misschien de aandrijfas kunnen gebruiken. De hoek ten opzichte van de lichtbronnen links is wel goed gekozen.
Klein technisch puntje: je zou de de paarse fringing om het vliegwiel nog kunnen weghalen.

8 Mooi shot.

Je hebt mij zeker overtuigd dat dit op de wereld erfgoedlijst thuishoort :D

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 11 2014 9:19 am

Mooie serie. Leerzame reactie van Ator waar ik me voor het grootste deel in kan vinden. Alleen de bezem zag ik niet in eerste instantie :wink:

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » za okt 11 2014 12:09 pm

Dank voor je commentaar Ator, fijn dat je de tijd wilt nemen om een en ander onderbouwd op te schrijven.

Daar word ik altijd een beetje blij van, gewoon kritiek waar ik iets mee kan. Soms ook niet natuurlijk, want je kunt je niet altijd overal vrij bewegen om de standpunten te vinden die je het liefst hebt, tijdens rondleidingen. En de rondleider verwacht ook dat je mee aansluit als de groep verder loopt, en is dan soms al lastig om te fotograferen zonder dat er mensen voor je neus staan.

Evengoed kan ik me in de meeste dingen wel vinden, en ga ik ook zeker een volgende keer mee aan de slag.

Groet Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”