Hoe maak ik een "naturelle HDR"?

Discussies over fotobewerking en archivering
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Hoe maak ik een "naturelle HDR"?

Bericht door MarcoEos70D » ma okt 13 2014 4:17 pm

Ik zit me voor het eerst eens een beetje te verdiepen in HDR-fotografie. Niet omdat ik surrealistische foto’s wil maken, maar simpelweg omdat ik een aantal identieke foto’s met verschillende belichting (genomen middels bracketing) wil “mixen”.

Ik gebruik daar Photoshop CS5 voor. Ik selecteer de optie “Merge tot HDR Pro”, selecteer de bewuste foto’s en voeg die samen. Tot zover gaat alles prima. Er opent zich een nieuw venster, waarin ik aan de tone- en detail-schuifjes kan gaan trekken. Ook kan ik daar diverse presets kiezen.

Wat mij echter niet lukt, is de drie foto’s “naturel” mixen. Ik krijg steeds een “over the top-HDR-effect”. Ik wil niet tweaken met de schuifjes, ik wil gewoon de drie foto’s mixen zoals ze zijn, dit resultaat opslaan en de alsdan verkregen foto daarna op de voor mij gebruikelijke manier verder bewerken.

Doe ik iets fout, zie ik iets over het hoofd of vraag ik gewoon iets onmogelijks? Ik ben alles behalve een Photoshop-kenner, dus wellicht dat het daaraan ligt ;)

Ook andere manieren om mijn doel te bereiken zijn (meer dan) welkom, liefst in Photoshop CS5. Ik heb geen zin om voor iets waarmee ik aan t stoeien ben, een ander programma te kopen ;)

Dank vast voor jullie reacties!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

CaptainHook

Re: Hoe maak ik een "naturelle HDR"?

Bericht door CaptainHook » ma okt 13 2014 4:24 pm

In PS CS6 (weet niet zeker of CS5 die optie ook heeft) kun je kiezen voor de preset 'photorealistic'.
(afhankelijk of je wel of niet de Google/NIK plugins hebt geïnstalleerd).

Dat levert imho een realistische HDR op.

Ik heb zelf ooit het boek 'Practical HDR' door David Nightingale hiervoor aangeschaft. Was een waardevol stuk leesvoer!

deze dus: http://www.amazon.de/Practical-HDR-Davi ... ightingale" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma okt 13 2014 4:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schippie » ma okt 13 2014 4:31 pm

Ik zeg dit heel voorzichtig want PS 5 is wat uit mijn geheugen verdwenen.Is er een mogelijkheid om ergens te kiezen voor een 32 bits afbeelding ? zoja dan kun je dat aanvinken en ervoor kiezen naar Camera Raw te gaan.Dat geeft beter mogelijkheden om te bewerken zonder de "kermis" kleuren. Er is ook nog een uitklapvenster rechts bovenaan waar je voorinstellingen kunt doen daar zitten een paar redelijke bij, maar veel rommel.Dat zie je snel genoeg.
Overigens is Photoshop cc 2014 ,de nieuwste versie, al wat beter in HDR , maar wint het naar mijn mening nog niet van bijvoorbeeld Nik HDR Efex Pro 2.
Je kunt ook in PS wel een HDR achtige afbeelding krijgen , maar dat vraagt iets meer kennis van PS, omdat je dan met lagen en overvloeien moet gaan werken.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma okt 13 2014 4:37 pm

@ Captain Hook: klopt, die preset is er. Die levert echter al een resultaat met halo's op. Ondanks dat ik inderdaad verwachtte dat die preset niets anders zou doen dan de foto's mixen, lijkt dat dus niet het geval te zijn.

@ Skippy: die optie is er inderdaad. Ik zal eens in 32bit gaan knutselen en kijken wat er dan gebeurt.

Thanks voor t meedenken vast!!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma okt 13 2014 4:41 pm

De HDR-functiie in CS5 is niet geweldig. Probeer eens Photomatix Pro of Nik HDREfex, daar kun je uitstekend neutrale HDR-opnamen mee bewerkstelligen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 13 2014 4:49 pm

MarcoEos70D schreef:Skippy: die optie is er inderdaad. Ik zal eens in 32bit gaan knutselen en kijken wat er dan gebeurt.
Je bedoelt vast schippie i.p.v. Skippy.

PdeBie

Bericht door PdeBie » ma okt 13 2014 4:50 pm

MarcoEos70D schreef: Wat mij echter niet lukt, is de drie foto’s “naturel” mixen. Ik krijg steeds een “over the top-HDR-effect”. Ik wil niet tweaken met de schuifjes, ik wil gewoon de drie foto’s mixen zoals ze zijn, dit resultaat opslaan en de alsdan verkregen foto daarna op de voor mij gebruikelijke manier verder bewerken.
Mja, tweaken met de schuifjes is toch wel echt nodig denk ik. Anders hadden ze die niet in Photoshop gebouwd denkt u ook niet?

Het punt van tweaken is namelijk dat u zelf de intensiteit van de diverse schuifjes kan bepalen tot u een resultaat heeft wat u mooi vind. En wat u mooi vind, weten ze niet bij Adobe. Dus ze kunnen niet 'mixen en klaar', want dan krijgt u wellicht resultaten die u helemaal niet mooi vind.

Kortom: iets meer moeite/tijd in het nabewerken steken en u krijgt er vanzelf de handigheid in. Hoe vaker u dit doet hoe minder tijd dit proces gaat kosten voordat u uw foto's naar uw smaak krijgt.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma okt 13 2014 4:54 pm

@ Skippy: what's in a name... inderdaad bedoelde ik Schippie. Excuus!

@ Cyrus: Dank voor de tip, alleen ga ik nu geen geld uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of ik t ga gebruiken.

@ Pdebie: het feit dat je kúnt tweaken, wil niet zeggen dat je ook móet tweaken. Vandaar mijn vraag ;)

Marco Weening Fotografie

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma okt 13 2014 7:50 pm

@Marco: zowel Photmatix als Nik kent een proefperiode waarin de software geheel functioneel gratis te gebruiken is.
Groeten,
Edwin

flickr - website

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma okt 13 2014 8:22 pm

Klopt. Photomatix levert je dan alleen resultaten met een paar dikke watermerken erin. Of dat bij Nik ook zo is, weet ik niet, maar ga ik checken.

Marco Weening Fotografie

PdeBie

Bericht door PdeBie » ma okt 13 2014 9:29 pm

MarcoEos70D schreef:@ Pdebie: het feit dat je kúnt tweaken, wil niet zeggen dat je ook móet tweaken. Vandaar mijn vraag ;)
Nee klopt, maar vaak kan je het daardoor net even meer een eigen stijl geven of net even meer de gewenste look geven.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma okt 13 2014 10:16 pm

Schaf een D800 aan. Echte HDR, naturel uit de camera: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=53715" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
Slechts twee opnamen, bijna gelijktijdig. Daardoor natuurlijk niet in RAW, maar de Tiff mag er ook wezen!
Laatst gewijzigd door JaapV op ma okt 13 2014 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma okt 13 2014 10:20 pm

Haha dat kan mijn 70D ook. Maar allereerst is dat meestal niet de kwaliteit die je wilt hebben, en daarnaast heb ik nog oude series foto's van mijn 60D, die dat truukje niet aan boord had.

Marco Weening Fotografie

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jasper » ma okt 13 2014 10:24 pm

Ik weet niet hoe het met cs5 zit, maar met cs6 kun het 32 bits resultaat van je merge opslaan als tiff (niet tonemappen!).
Als je het resultaat converteerd naar een smart object kun je er een camera RAW filter er over heen gooien die de 32 bits data kan bewerken zonder tonemapping.
(Lightroom kan dit ook)
Groeten, Jasper.
Flickr

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » di okt 14 2014 4:23 am

Ik gebruik dit.
http://www.hdrsoft.com/download/win.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sony a1 Sony 200-600.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”