Monitor Kalibratie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Monitor Kalibratie

Bericht door MarcB » di okt 14 2014 8:07 am

Ik ben van plan een een kalibratie tool aan te schaffen voor mijn monitoren, 2x Dell U2410. Ik heb het e.e.a. voorbij zien komen zoals bijvoorbeeld de Spyder 4 Elite of de X-rite i1 Display Pro. Met welk merk / type hebben jullie de beste ervaringen?

PdeBie

Re: Monitor Kalibratie

Bericht door PdeBie » di okt 14 2014 8:47 am

Ik weet dat er van de Spyder 3 modellen zijn. In de onderste schaal de Express en in de bovenste de Elite. Daartussen zit nog een type, maar daar weet ik de naam even niet meer van.

Verschil zit hem o.a. in het feit dat de middelste variant en de Elite ook rekening houden met omgevingslicht. Dus als je een wat gelige lamp in de kamer hebt, dan houdt hij hier rekening mee. Dit doet de Express niet. Daarnaast waren er nog meer puntjes, maar het komt erop neer dat de Express eigenlijk een echt instappertje is en de Elite voor de meer eisende personen.

Met X-rite heb ik helaas geen ervaring, maar ook daar hoor ik heel veel goede verhalen over. Op het forum van Tweakers (waar ik ook zit) zijn er mensen die zweren bij X-rite. Echter is de prijs daar ook naar. De X-rite is volgens mij een stukje duurder.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di okt 14 2014 9:28 am

Ik ben zeer tevreden over de X-Rite Colormunki Display.
http://www.xrite.com/colormunki-display" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ook rekening houden met dingen als flare en omgevingslicht. Stuurt keurig de monitor, via ADC (mits je monitor dat ook accepteert uiteraard) aan.
En prijstechnisch is 'ie ook bescheiden. :thumbup:
Afbeelding

http://tweakers.net/pricewatch/308608/x ... splay.html" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di okt 14 2014 10:21 pm

Voor mijn neus staat slechts één Dell U2410, met een Xrite "i1 Display" die om de 2 weken zeurt dat hij het delletje wil calibreren. :roll:

Ik heb wel zo'n kap over de monitor, om het scherm zoveel mogelijk te vrijwaren van ongewenste kleurinvloeden.

De U2410 heeft geen ADC (hardwarematige calibratiemogelijkheid) zoals de monitors van CaptainHook, dus het enige dat mijn tooltje doet is telkens een nieuw monitorprofiel (*.icm) aanmaken, dat je dan zelf een slim naampje moet geven. Nieuwsgierig als ik ben kan ik het effect ervan vervolgens ook vergelijken met dat van het voorafgaande profiel. Maar effectief is het zeker!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

MarcB
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MarcB » wo okt 15 2014 6:45 pm

Bedankt voor jullie reacties!

@Jaap, aangezien ik ook de U2410 heb ben ik wel benieuwd of je veel verschil ziet Preset Mode Adobe RGB met het standaard .icm profiel en nadat je de monitor hebt gekalibreerd. Hoe is je ervaring hiermee?

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » wo okt 15 2014 7:02 pm

Ik heb de X-rite i1 Display Pro als een paar maanden in huis, maar heb nog niet het lef gehad de doos uit het plastic te halen

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo okt 15 2014 7:16 pm

Genster schreef:... maar heb nog niet het lef gehad de doos uit het plastic te halen
Je bent er toch niet bang voor? :wtf:

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo okt 15 2014 7:49 pm

Nou...... Eigenlijk wel :)
Ik heb geen idee wat ik moet doen :)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo okt 15 2014 7:50 pm

Waarom heb je die Colormunki dan gekocht????? :huh:

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo okt 15 2014 8:56 pm

Om te kalibreren, anders kan ik mij niet voorstellen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo okt 15 2014 11:56 pm

MarcB schreef:Bedankt voor jullie reacties!
@Jaap, aangezien ik ook de U2410 heb ben ik wel benieuwd of je veel verschil ziet Preset Mode Adobe RGB met het standaard .icm profiel en nadat je de monitor hebt gekalibreerd. Hoe is je ervaring hiermee?
Ik heb het i1 setje nu al ruim anderhalf jaar, geloof ik. Dus ik kan je niet meer vertellen wat het verschil was tussen het standaardprofiel en wat ik na de eerste calibratie zag. Wel vond ik het duidelijk "mooier", maar dat was a) een subjectieve beleving, b) van dat moment.
Bovendien gaat het daar niet om. Hoofdzaak is dat je er voortaan van uit mag gaan dat de kleuren net zo worden weergegeven. Elk scherm gaat geleidelijk kleurverloop vertonen. Hiermee voorkom je dat.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

PdeBie

Bericht door PdeBie » wo okt 22 2014 1:54 pm

Ik heb vandaag een DataColor Spyder 4 Pro aangeschaft. Hoop hem morgen binnen te krijgen.

Ik zou, indien gewenst, een verslagje kunnen maken van mijn bevindingen?

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » wo okt 22 2014 7:11 pm

Onnodige quote verwijderd

Graag. Want ik denk dat ik deze topic nog wel eens interessant kan gaan vinden.

Ik heb onlangs de DELL U2713HM aangeschaft. Las er op het net heel veel goede recensies over en de prijs was ook nog redelijk. Nu heb ik afgelopen week wat testfoto's laten afdrukken bij Profotonet om eens te kijken hoe de vergelijking was tussen de afdrukken en het vertoonde beeld op de DELL. Nou,...........je kon zien dat het om dezelfde foto ging, maar daar was alles mee gezegd (ik hou nogal van overdrijven). Kleuren leken eigenlijk niet op elkaar. In Photoshop het Profotonet-profiel op de foto laten toepassen maar daardoor veranderde er niet veel aan de foto. Nu heb ik nog wel een Colorvision Spyder2 liggen dus ik denk dat ik het scherm daar maar eens mee ga calibreren om te kijken wat dat gaat opleveren maar ben er van overtuigd dat ik zeker niet in de buurt ga komen van de papieren afdruk.

Oftewel, er zit nog een heel groot verschil tussen wat ik op mijn nieuwe scherm zie, en wat ik thuis krijg van Profotonet en het zou toch wel heel fijn zijn als dat redelijk tot goed op elkaar zou gaan lijken.

Heb jij misschien een afdruk van Profotonet thuis liggen en zou je daar dan je scherm mee eens willen vergelijken (voor- en na de calibratie).

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 23 2014 9:12 am

Foto op papier vergelijken met dezelfde foto op een beeldscherm is zinloos!!
Omdat er twee verschillende kleurmodellen gebruikt worden zullen de afbeelding slechts afgeleiden van elkaar zijn.
Een beeldscherm foto zal altijd veel helderder zijn dan de papieren afdruk, dat is nu eenmaal inherent aan de twee kleurmodellen.
Zoek eens naar additief en subtractief kleurmodel.
Zelfs met gekalibreerde schermen zal er een verschil te zien zijn. Weliswaar veel kleiner dan bij ongekalibreerde schermen maar toch.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do okt 23 2014 3:14 pm

Arjan, je schrijft heel pertinent dat de vergelijking tussen afdruk en beeldscherm "" zinloos!!" is, maar ook dat dat verschil "veel kleiner" is bij een gekalibreerd scherm.

Er schijnt m.i. toch wat licht tussen die twee uitspraken. De laatste geeft aan dat je beeldscherm en afdruk weliswaar nooit gelijk kunt krijgen, maar bij een gekalibreerd scherm dat wel zou kunnen benaderen. En dan heeft een vergelijking wel degelijk zin, zeker als je "vóór en na" vergelijkt.
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”