onscherpte bij D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Eric de Jonge
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

onscherpte bij D90

Bericht door Eric de Jonge » zo okt 19 2014 12:24 pm

Beste mensen,

Sinds kort merk ik een bepaalde onscherpte (vooral te zien bij ogen) bij mijn D90. Mijn toestel is overigens nu voorzien van de nieuwste firmware. Ik maak graag gebruik van de multi selector om de scherpstelpunten zelf te selecteren en merk dat de scherpte wel eens wisselt, te vaak onscherp.
In het contact met Nikon gehad en daar is mij geadviseerd om de laatste firmware tegen vervorming( L2.005) op mijn camera te plaatsen. Ik heb nu nog te vaak onscherpte. Voor de goede orde merk ik op dat mijn foto's goed belicht zijn en een correcte sluitertijd hanteer. Ik heb zelf het vermoeden, dat zeg ik met de nodige voorzichtigheid, dat de laatste update mijn toestel geen goed heeft gedaan.
Ik heb overigens lichtsterke lenzen.

Herkent iemand dit probleem? En... nog beter, kent iemand een oplossing.

Ik hoor graag,

Eric de Jonge

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: onscherpte bij D90

Bericht door Patrick » zo okt 19 2014 12:33 pm

Wat noem jij een correcte sluitertijd? Welke brandpuntsafstanden, diafragma's en dergelijke hebben we het over?

En vooral: heb je voorbeeldfoto's beschikbaar met EXIF data erin?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo okt 19 2014 12:38 pm

Ja, herken ik. Ik heb de Body laten justeren en schoonmaken bij Nikon. Nadien is het probleem gedeeltelijk weg.
Ik had er het meest last van als ik zelf het scherpstelpunt bepaalde en hoe verder naar buiten hoe minder scherp had ik wel het idee.
Bij mij is het verschil tussen de objectieven ook groot.
Mijn advies is gebruik indien aanwezig de MF override optie na het scherpstellen van je objectief, of Liveview.
Ik heb de nieuwe updates niet gedaan overigens. Ik vind dat ook een vreemde oplossing eigenlijk, gaat nml over vervorming en niet over e juistheid van de af unit toch?

Succes ermee!

De toevoeging van Patrick kan idd waarevolle info geven voor ge reageerders, ook of je uit hand of vanaf statief fotografeert.

Peter
Bijna leeg hier....

Eric de Jonge
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric de Jonge » zo okt 19 2014 1:01 pm

Patrick schreef:Wat noem jij een correcte sluitertijd? Welke brandpuntsafstanden, diafragma's en dergelijke hebben we het over?

En vooral: heb je voorbeeldfoto's beschikbaar met EXIF data erin?
Bedankt voor je reactie Patrick. Ik heb verschillende lenzen gebruikt (50mm 1.4 en 24 -70 2.8) en met een correcte sluitertijd bedoel ik dat ik zelf geen bewegingsonscherpte veroorzaak (doorgaans een sluitertijd van tenminste 125)
Foto's kan ik niet plaatsen omdat dit een geportretteerde betreft.

Eric de Jonge
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric de Jonge » zo okt 19 2014 1:07 pm

strangeartefact schreef:Ja, herken ik. Ik heb de Body laten justeren en schoonmaken bij Nikon. Nadien is het probleem gedeeltelijk weg.
Ik had er het meest last van als ik zelf het scherpstelpunt bepaalde en hoe verder naar buiten hoe minder scherp had ik wel het idee.
Bij mij is het verschil tussen de objectieven ook groot.
Mijn advies is gebruik indien aanwezig de MF override optie na het scherpstellen van je objectief, of Liveview.
Ik heb de nieuwe updates niet gedaan overigens. Ik vind dat ook een vreemde oplossing eigenlijk, gaat nml over vervorming en niet over e juistheid van de af unit toch?

Succes ermee!

De toevoeging van Patrick kan idd waarevolle info geven voor ge reageerders, ook of je uit hand of vanaf statief fotografeert.

Peter

Bedankt Peter voor je reactie. Mijn overweging was ook om mijn camera op te sturen. Nogmaals dank!

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo okt 19 2014 1:08 pm

Maar je hebt toch niet uitsluitend foto's van geportretteerden?
En als dat wel zo is dan zou je toch wel apart foto's van bijvoorbeeld een mooi vlak gemetselde muur en (op 45 graden) van een rij paaltjes kunnen plaatsen? Die zijn zelfs nog beter te beoordelen in het forum.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 19 2014 1:34 pm

Ik zou eens kijken of je front-of backfocus hebt. Wat je bij een D90 overigens niet kan compenseren...

Zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=ULnImobdBLA" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo okt 19 2014 3:06 pm

Welkom , zonder goed voorbeeld zal het koffie dik kijken zijn.
Maar heb deze ook op mijn D9O gedaan en hij is gewoon scherp waar hij moet zijn.Zelf even een test doen zo als al eerder aan gegeven .
En plaats deze foto.

EDIT Kijken of er nog een foto komt. :)
1
Afbeelding
2
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Eric de Jonge
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric de Jonge » di okt 28 2014 11:51 am

Beste mensen,

Allen hartelijk dank voor de reacties! Ik heb mijn camera, mede naar aanleiding van de reacties, verzonden naar Nikon. Daar is het probleem o.a. m.b.t. autofocus en backfocus probleem vastgesteld.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”