Op zoek naar een goeie, lichtgevoelige 50 mm lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Heffels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Op zoek naar een goeie, lichtgevoelige 50 mm lens

Bericht door Heffels » wo okt 22 2014 5:18 pm

Ik ben in het bezit van een D90 body en de 18-105 kittens. Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe lens voor ó.a. Portretten, heb ik de volgende vraag. Mijn interesse gaat uit vaar een 50 mm 1.8 g lens. Echter op mijn D90 zal het bereik 75 mm. worden. Dit is niet echt wenselijk. De 35 mm 1.8 is een dx lens en blijft op mij D90 35 mm. Welke lens kunnen jullie adviseren als ik voor een lichtgevoelige 50 mm. wil gaan, welke dan een vergelijkbare kwaliteit heeft als de twee eerder genoemde lenzen?

Alvast bedant voor jullie reacties / suggesties.

Gr. Jean

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Re: Op zoek naar een goeie, lichtgevoelige 50 mm lens

Bericht door Tien » wo okt 22 2014 5:29 pm

De 35mm wordt toch ook gewoon maal 1.5 ondanks Dx?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 22 2014 5:45 pm

Je begrijpt een paar dingen niet.

De opgegeven brandpuntsafstand blijft altijd die opgegeven brandpuntsafstand, alleen hebben kleinbeeld/FX-objectieven de grotere beeldcirkel om het klassieke kleinbeeldformaat uit te dekken, terwijl DX-objectieven de kleine beeldcirkel hebben voor desbetreffende camera's.
Een 50mm blijft dus 50mm, maar door de "uitsnede" van het beeld die een DX-camera maakt van die grotere beeldcirkel, geeft een dergelijk objectief de beeldhoek van een 75mm. (Wat juist uitstekend is voor portretten!).
Die "uitsnede" is de zogenaamde cropfactor van 1,5 die dus voor alle DX-camera's geldt.
Een 35mm blijft ook 35mm, maar in het geval van een DX-camera houd je toch die "verlenging" van de brandpuntsafstand, je krijgt dus de beeldhoek van 35 x 1,5 = 52,5mm. Immers blijf je werken met dat kleinere beeldformaatje. Dat is de reden dat een 35mm voor DX vaak beschouwd wordt als het "standaardobjectief" op een DX-camera, hij geeft immers het beeld als van een 50mm op kleinbeeld/FX.
(Voor mij zou 35mm te lang zijn, ik zie 35mm als standaard op kleinbeeld, dus op een DX zou ik een 28mm als standaardopbjectief gebruiken, die geeft een beeld als van een 42mm. Liever nog gebruik ik 28mm op kleinbeeld/FX, vandaar dat ik het een goede zet van Nikon vind dat ze eindelijk een goede 1,8/20mm kunnen leveren, die op DX het beeld van een 30mm geeft.)
Nogmaals: de aanduiding DX op een objectief slaat uitsluitend op de kleinere beeldcirkel.

Voor portretopnamen op een DX-camera met die (vermaledijde...) kleine beeldcirkel kun je dus heel goed een 1,8/50mm, of een 1,4/50mm nemen. Ik heb redelijk orthodoxe standpunten in de fotografie, voor mij is een portretopname hooguit hoofd en schouders, en dat zul je het beste met die 50mm bereiken.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do okt 23 2014 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis_k
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Dennis_k » wo okt 22 2014 9:07 pm

Een 50mm 1.8 is er zeer goed voor te gebruiken.
Ik heb er zelf ook één en ben er uitermate tevreden over, ook over de scherpte op f1.8
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » wo okt 22 2014 11:42 pm

Er staat er een te koop van whopper bij aangeboden. 110€

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 8:30 am

Let er bij de 1.8G even op dat daar geen diafragma ring op zit. Die zal je via de camera in moeten stellen.

De 1.8D heeft dit wel! Je kan met de 1.8D het diafragma dus via de lens en de camera bedienen (mocht je ooit van body wisselen of de lens op een oud model camera willen proberen). Om de 1.8D via de camera te bedienen zal je het diafragma op de lens op f/22 moeten zetten en dan op het slotje moeten zetten. Dit is een heel simpel klein schuifje wat je dan omzet.

Ik heb de 1.8D zelf ook en deze bevalt mij uitstekend.

Jaco1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jaco1 » do okt 23 2014 9:12 am

Hoi Heffels,

een 50mm is erg geschikt voor portretfotografie met je D90. Ikzelf heb een 50mm 1.4, weliswaar op een D610, die is wel wat duurder als de 1.8 maar ik ben er zeer tevreden over. Onderstaand een recent voorbeeldje van mijn zoontje.

Onder de link staat een grotere resolutie.

Gr, Jaco

Afbeelding

Daan 20 weken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 23 2014 10:05 am

PdeBie: als een camera een diafragmawieltje heeft kun je volgens mij het diafragma uitsluitend met dat wieltje bedienen, ook dat van een AF-D objectief. Helaas.

Maar de grootste handicap van G-objectieven ondervind je bij gebruik van balg of tussenringen; je kunt inderdaad nooit een diafragma secuur instellen. Maar dat is voor vraagsteller (nog) niet aan de orde.

Volgens een bekende plaatsgenoot van mij zouden G-objectieven verboden moeten worden, en daar ben ik het mee eens.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 23 2014 12:04 pm

emdeklerk schreef:PdeBie: als een camera een diafragmawieltje heeft kun je volgens mij het diafragma uitsluitend met dat wieltje bedienen, ook dat van een AF-D objectief. Helaas.
Dat ligt eraan of de camera is uitgerust met het systeem van een extra diafragma meeneem nokje rond de camera objectiefvatting, zoals alle FX modellen, maar ook bijv. op de D7000 / 7100 is uitgevoerd. In dat geval heb je de mogelijkheid als persoonlijke optie / voorkeur in het menu een instelling te kiezen om het diafragma werkelijk met de hand op de lens te bedienen inplaats van met het wieltje op de camerabody.
Vriendelijke groet, Léon Obers

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 12:18 pm

emdeklerk schreef:PdeBie: als een camera een diafragmawieltje heeft kun je volgens mij het diafragma uitsluitend met dat wieltje bedienen, ook dat van een AF-D objectief. Helaas.

Maar de grootste handicap van G-objectieven ondervind je bij gebruik van balg of tussenringen; je kunt inderdaad nooit een diafragma secuur instellen. Maar dat is voor vraagsteller (nog) niet aan de orde.

Volgens een bekende plaatsgenoot van mij zouden G-objectieven verboden moeten worden, en daar ben ik het mee eens.
Zie het antwoord van Léon. Ik kan het diafragma zowel op de lens als op de camera instellen :)

En G-objectieven mogen van mij inderdaad ook afgeschaft worden. Ik bedoel: diafragma niet op de lens zelf in kunnen stellen :crazy:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 23 2014 12:45 pm

Aha!
Dank voor de opheldering, ik dacht dat dit alleen op de Df kon.
Maar het kan dus op alle camera's met de AI-nok. Heel mooi.
(Dan was ik verkeerd voorgelicht door enkele leden van mijn fotoclub;
ik verdenk ze er nu van deze functie nooit ontdekt te hebben...)

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 1:26 pm

Even van een andere site geleend:
On the D7000, you can change to use the aperture ring to change aperture instead of the camera dial.
Setting is located at Custom settings -> f6 Customize command dials -> aperture settings.
Bron: http://www.mattgranger.com/community/in ... -f1-8-d/p1
En hier de optie in het menu van de D7000:
Afbeelding

Ik zou dus de G variant laten liggen en de D variant kopen.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 23 2014 5:39 pm

Als TS het verschil tussen een DX en FX objectief niet eens weet dan snap ik niet helemaal waarom het ineens over het nut van de diafragma ring gaat en om die reden de af-D geadviseerd wordt...

Hoewel dat uiteraard verder een prima 50mm is en ook nog erg voordelig.
Fin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 23 2014 5:41 pm

Eerlijk gezegd vroeg ik me dat ook af...

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 7:26 pm

Nou voornamelijk vanwege het feit dat je met de D een betere koop hebt :)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”