peterw schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd: ben je van plan bestanden te bewerken vanaf je NAS?
Dat zal traag, bijzonder traag, laden tov een interne schijf, of een externe HD met USB 3.
Inderdaad dat is de bedoeling, ik heb mijn NAS juist gekocht zodat ik alles veilig op een netwerklocatie heb staan en wil de backup ook geheel automatisch laten lopen. Ik weet simpelweg dat ik het maken en omwisselen van backups vergeet. Mijn ouders hebben daar helaas al eens de gevolgen van ondervonden vanwege een inbraak.
Jahoe schreef:Ik heb dezelfde constructie
- catalogus op MacBook local disc
- alle RAW import op externe HDD
- alle jpg exports naar NAS
Als je alle smart previews in je catalogus stopt dan wordt die ook mega groot. Je kan geloof wel automatisch smart previews na bijv 2.weken weer laten verwijderen
Begrijp ik goed dat je enkel met een externe HDD werkt en niet een NAS? De smart previews gaan inderdaad behoorlijk ruimte kosten maar vast niet meer dan wanneer ik deze foto's (van meerdere jaren) op de laptop laat staan. Zowiezo wil ik per jaar en misschien al wel eerder de smart-previews gaan wissen. Zodra ik de bewerking van de shoot gedaan heb en mijn geëxporteerde bestanden aangemaakt heb kunnen ze in principe al weg.
Olliepippie schreef:Ik heb lokaal de foto's van circa het laatste half jaar staan. Eens in de zoveel tijd verplaats ik oudere mappen met foto's naar de NAS door ze in Lightroom te verslepen naar de NAS map. Als je dit buiten Lightroom doet bv in verkenner dan moet je ze opnieuw vanaf je NAS importeren, dat gaat behoorlijk langzaam! Van een te grote catalogus heb ik nog geen last met circa 40.000 foto's.
Grote catalogus begin ik wel te merken, ik heb nu de foto's van 2014 toegevoegd aan een nieuwe catalogus met de bestanden verplaatst naar de NAS en dit werkt een stuk vlotter dan de grote catalogus die ik voorheen had. Zoals hierboven al genoemd wil ik niet handmatig de oude shoots naar de NAS verplaatsen maar wil dit automatisch (meteen) gedaan hebben.
jwbnews schreef:Ik werk al geruime tijd zonder problemen met Lightroom en een Synology NAS
De setup
• Catalogus local op de iMac.
• Alle RAW files staan op de Synology NAS. Circa 22000 foto’s
• Een rsync script zorgt voor een backup van de Lightroom catalogus naar de Synology.
Een snel netwerk van 1 gigabit is wel een voorwaarde. Want ik vond de performance van een WIFI 802.11ac netwerk voor dit doel te langzaam.
Dit was de reactie die voor mij de doorslag gaf om dit toch uit te testen. Wifi leek me inderdaad al te langzaam maar via het bedraad netwerk wat ik op mijn werkplek toch heb werkt prima. Ik ben er nog niet helemaal uit of de smart-previews veel verschil maken, dat moeten verschillende testen nog uitmaken.
Een puntje wat ik nu zelf nog heb aangepast is het formaat waarin de foto's opgeslagen zijn, ik heb ze geconverteerd naar DNG. Dit heb ik gedaan na een aantal artikelen hierover te hebben gelezen. Met name het opslaan van de bewerkingen in het fotobestand heeft daarbij de doorslag gegeven. Ik had al eens een corrupte catalogus meegemaakt waardoor ik de bewerkingen van 1 shoot kwijt ben geraakt door het terug moeten zetten van een backup catalogus. Hiermee komt echter wel de volgende vraag. Is het nog echt nodig dat ik de catalogus via een rsync scriptje o.i.d. ga opslaan op de NAS? De catalogus synchroniseren naar de NAS terwijl je ermee werkt is niet prettig heb ik ervaren en ik laat de laptop eigenlijk ook niet aanstaan nadat ik mijn werk afgerond heb.
Nikon D70, Nikon D90, MB-D80, AF-S 35mm f/1.8G, AF-S 18-70mm f4.5/5.6 (kit), AF-S 18-105mm f4.5/5.6 (kit), Nikon 55-200mm VR AF-S f/4-5.6G ED, Sigma 10-20mm f/4-5.6, SB-400, SB-600