nef opslaan in capter nx, en photoshop
nef opslaan in capter nx, en photoshop
Hallo allemaal,
ik heb een vraag:
als fotobewerkingsprogramma gebruik ik zowel Capture NX als Photoshop CS2, wat mij nu al een tijdje opgevallen is dat als RAW bestanden opgeslagen worden als JPEG, ze dan in Photoshop veel kleiner zijn.
Net heb ik het volgende uitgeprobeerd: een RAW bestand (15MB) geopend in NX, geen bewerkingen alleen opgeslagen in Jpeg (hoogste kwaliteit), bestand wordt dan 4,54 MB.
Dezelfde foto geopend in Photoshop, opgeslagen in hoogste kwaliteit Jpeg wordt slechts 1,51 Mb.
Wie kan mij vertellen hoe dit kan?
Alvast bedankt, groet Dick
ik heb een vraag:
als fotobewerkingsprogramma gebruik ik zowel Capture NX als Photoshop CS2, wat mij nu al een tijdje opgevallen is dat als RAW bestanden opgeslagen worden als JPEG, ze dan in Photoshop veel kleiner zijn.
Net heb ik het volgende uitgeprobeerd: een RAW bestand (15MB) geopend in NX, geen bewerkingen alleen opgeslagen in Jpeg (hoogste kwaliteit), bestand wordt dan 4,54 MB.
Dezelfde foto geopend in Photoshop, opgeslagen in hoogste kwaliteit Jpeg wordt slechts 1,51 Mb.
Wie kan mij vertellen hoe dit kan?
Alvast bedankt, groet Dick
Het enige wat ik kan bedenken is dat PS een grotere compressie toepast. Heb het zelf ook gedaan met een NEF van 5,5 MB. In NX werd deze 3,25 MB en in PS CS2 3,06 MB. Met CS3 kwam ik aan 2,71 MB. In ieder geval is het verschil minder. Hoe jij aan die 1,51 MB komt weet ik niet. Ik denk dat je toch niet de hoogste kwaliteit gekozen hebt.
Irwan
Irwan
Irwan
Irwan
Het aantal dpi's is alleen belang voor het afdrukken. Als voorbeeld 2 voorbeelden van dezelfde foto alleen op het eerste voorbeeld op 10 DPI gezet en op het 2e voorbeeld op 1000. Je ziet dat de (ongecomprimeerde) bestandsgrootte bovenaan van 1010 KB in beide gevallen hetzelfde is:
10 DPI (of PPI):

1000 DPI:

Het aantal pixels horizontaal en verticaal met elkaar vermenigvuldigd is natuurlijk wel van invloed op de bestandsgrootte.
Als het bronbestand hetzelfde is, kan het verschil in bestandsgrootte alleen nog maar verschillen als de programma's inderdaad verschillende sterktes van compressie toepassen bij opslaan in JPG. Bij beide programma's is dit echter goed in te stellen met schuifregelaars.
In Photoshop loopt die van 0 naar 12 waarbij 0 de grootste compressie is.
In NX loopt de schuifregelaar van 0 tot 100 waarbij ook hier 0 de grootste compressie geeft ofwel de laagste kwaliteit.
PS CS3:

In NX:

Bij Photoshop krijg je zelf (bij benadering) de bestandsgrootte bij verschillende compressiesterktes netjes in beeld (rechts).
10 DPI (of PPI):

1000 DPI:

Het aantal pixels horizontaal en verticaal met elkaar vermenigvuldigd is natuurlijk wel van invloed op de bestandsgrootte.
Als het bronbestand hetzelfde is, kan het verschil in bestandsgrootte alleen nog maar verschillen als de programma's inderdaad verschillende sterktes van compressie toepassen bij opslaan in JPG. Bij beide programma's is dit echter goed in te stellen met schuifregelaars.
In Photoshop loopt die van 0 naar 12 waarbij 0 de grootste compressie is.
In NX loopt de schuifregelaar van 0 tot 100 waarbij ook hier 0 de grootste compressie geeft ofwel de laagste kwaliteit.
PS CS3:

In NX:

Bij Photoshop krijg je zelf (bij benadering) de bestandsgrootte bij verschillende compressiesterktes netjes in beeld (rechts).
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee, dpi betekent niets voor de bestandsgrootte, dus laag houden of hoog zetten verandert niets aan de grootte van je bestand.
Vergelijk het met je snelheid. Of je nu 100 km/u of 50 km/u rijdt, de afstand van van huis naar werk blijft even groot.
De reistijd verandert natuurlijk wel, net als het oppervlak van de op papier afgedrukte afbeelding.
Vergelijk het met je snelheid. Of je nu 100 km/u of 50 km/u rijdt, de afstand van van huis naar werk blijft even groot.
De reistijd verandert natuurlijk wel, net als het oppervlak van de op papier afgedrukte afbeelding.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Nee, want de resolutie staat voor je beeldscherm hardwarematig vast.Marten schreef:En, dpi's beïnvloeden dus ook niet de beeldkwaliteit op je scherm?
Het werkelijke resolutie van het bestand (breede x hoogte) verandert namelijk niet als je de afdrukgrootte verandert. Zolang je "Resample Image" maar uitgevinkt laat staan:

Het enige wat je met de afdrukgrootte instelling doet is tegen je printer zeggen: hé apparaat, ik heb een bestand van zoveel bij zoveel pixels voor je en daarvan wil ik er zoveel van per inch op papier hebben. In tegenstelling tot je beeldscherm is je printer namelijk wèl in staat om het aantal dpi te varieren.
Laatst gewijzigd door remoss op vr nov 02 2007 8:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoelde meer dat bij het veranderen van het dpi de pixels ook kunnen veranderen.
Ik heb geen ervaring met NX, maar als je in PS met Image Size de dpi wijzigt naar een groter of kleiner getal veranderd ook de pixeldimensie in relatie tot de dpi wijziging.
Als je een afbeelding hebt van 500x500 px op 300dpi en via PS verkleint naar 150dpi, wordt de dimensie ook 250x250 px.
Op die manier veranderd de bestandsgrootte wel.
Ik heb geen ervaring met NX, maar als je in PS met Image Size de dpi wijzigt naar een groter of kleiner getal veranderd ook de pixeldimensie in relatie tot de dpi wijziging.
Als je een afbeelding hebt van 500x500 px op 300dpi en via PS verkleint naar 150dpi, wordt de dimensie ook 250x250 px.
Daarom schreef ik ook:Slewey schreef:Ik bedoelde meer dat bij het veranderen van het dpi de pixels ook kunnen veranderen.
Het werkelijke resolutie van het bestand (breede x hoogte) verandert namelijk niet als je de afdrukgrootte verandert. Zolang je "Resample Image" maar uitgevinkt laat staan