Hallo,
Ik ben sinds enkele maanden druk met het maken van macrofoto's m.b.v. de StackShot van Cognisys en gebruik als software Zerene Stacker (van Zerene Systems) en mijn vraag is: Wie heeft daar ervaring mee?
Ik gebruik een Nikon 7100 en een Nikon AF-S Micro Nikkor 85 mm 1:3.5G ED macor objectief.
Één van mijn vragen is dat als ik een reeks foto's heb gemaakt en door de opeenvolgende beelden loop op mijn Nikon 7100 ik duidelijk zie dat de belichting wisselend is, terwijl ik altijd volledig handmatig fotografeer. Soms fotografeer ik binnen m.b.v. een studio lamp (Linkstar LSD-7K1 daglicht set 7x28watt) maar meestal maak ik gebruik van gewoon daglicht, maar maak ik de foto's wel altijd binnen achter een raam omdat het buiten eigenlijk altijd teveel waait om dit soort reeksen foto's te maken.
Wisselingen in het daglicht als gevolg van een wolk of iets dergelijks zijn altijd duidelijk te zien maar dan gaat het over verschillende opeenvolgende foto's en niet alsof de belichting min of meer willekeurig meer en minder is. De sluitertijden die ik meestal gebruik zitten tussen 1/10 en 1/100 in en het diafragma zit tussen de F3.5 en F10 in. In tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd over focus stacking gebruik ik wel een relatief grote opening omdat ik de achtergrond onscherp wil hebben en dat gaat niet bij F16 of F22. De software zorgt er wel voor dat alleen de scherpe delen van elke foto gebruikt worden en ik maak reeksen van 100 tot 300 foto's wat met een StackShot geen probleem is, alles gaat automatisch, alleen je heb een grote harddisk in je PC nodig en veel CPU-power om dat allemaal te verwerken.
groeten,
Vincent
StackShot van Cognisys en Zerene Stacker
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: StackShot van Cognisys en Zerene Stacker
Heb je misschien de iso op auto staan?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hallo Peter,
Nee, die heb ik nog nooit op auto gezet, ik maak alle foto's met ISO 100 om de hoogste resolutie te krijgen. Alleen als er erg weinig licht is zet ik hem wel eens op ISO 200 maar nooit op auto.
groeten,
Vincent
Nee, die heb ik nog nooit op auto gezet, ik maak alle foto's met ISO 100 om de hoogste resolutie te krijgen. Alleen als er erg weinig licht is zet ik hem wel eens op ISO 200 maar nooit op auto.
groeten,
Vincent
Ik heb (JAREN geleden) de stackshot gebruikt mer Helios software. Zeer goed bevallen.
Zou wensen dat Cognisys een kabeltje voor de X-T1 gaat leveren.
Zou wensen dat Cognisys een kabeltje voor de X-T1 gaat leveren.
Willem.
- Boem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
overbodige vraag waarschijnlijk, maar heb je de camera wel op de M stand staan?