ben42 schreef:ADL
Doet een beetje het 'tegengestelde', als ik op de D7000 de ADL op extra High zet, belicht deze altijd een stop minder. (Voor zover ik heb waargenomen zit hier geen variatie in).
Er is genoeg info op fora te vinden dat die onderbelichting afhankelijk is van een aantal factoren, in ieder geval geen vaste waarde als onderbelichting. Zelfs verschillend per cameramodel. Zie ook info in eerder draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=43850" onclick="window.open(this.href);return false;
ben42 schreef:
Zelf ben ik ADL gaan gebruiken bij zeer groothoekige opnamen om het clippen te voorkomen en/of te verminderen en hiermee het dynamisch bereik te 'vergroten'.
De methode is beslist minder efficiënt dan belichten "op rechts". Door iets onder te belichten wordt feitelijk de reserve die er nog in hoge lichten zit van een RAW-bestand, dat deel niet meer benut. Of anders gezien, juist in de donkere delen waar je elk bitje wilt gebruiken, maak je het nog donkerder, en door de extra opheldering van die delen in de software met die ADL methode, krijg je daar alleen maar meer ruis. Dus praktisch gooi je zelfs een deel van het dynamische bereik weg.
Precies datgene wat jezelf eerder opmerkte een reactie terug boven de voorgaande: