Welke spiegelreflexcamera en welke lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Tamara88
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Welke spiegelreflexcamera en welke lens?

Bericht door Tamara88 » zo nov 23 2014 4:54 pm

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een spiegelreflexcamera aan te schaffen. Ik heb nu een compactcamera van Nikon, die qua uiterlijk wel iets weg heeft van een spiegelreflexcamera (maar het niet is). Ik ben hier op zich zeer tevreden over. Ik wil in principe ook weer voor een Nikon gaan.

Echter kriebelt het om toch voor een spiegelreflexcamera te gaan. Bij aanschaf van voornoemde camera heb ik er al eens voorgestaan en toen toch maar niet gedaan, maar het blijft....

Ik wil zo een camera gaan gebruiken voor foto's te maken van mijn aquarium en vooral ook de dieren die daarin leven. Hiervoor - zo heb ik al begrepen - heb ik een macro lens nodig, maar welke? Dat weet ikniet. Ik hoop dat jullie mij ook hiermee kunnen helpen. Wat ik wel weet is dat deze behoorlijk prijzig zijn, dus dit zal ik niet direct aanschaffen, maar zou wel alvast willen weten welke ik hiervoor het beste kan aanschaffen.

Ook wil ik deze camera gebruiken voor op vakantie. Ik maak graag foto's van het landschap en van het huisje waarin we verblijven.

Uiteindelijk zal ik deze camera waarschijnlijk voor meerdere doeleindes gaan gebruiken, maar hiervoor al twee doelen waar ik deze zeker voor ga gebruiken.

Ik heb al heel wat afgelezen op het Internet en heb al ontdekt dat het allemaal behoorlijk technisch is. Ik wil mij hierin ook flink gaan verdiepen, dit heb ik ook al gedaan en zal ik ook blijven doen. Ik wil mij ook een boek aanschaffen zodat ik nog meer feeling hiermee ga krijgen.

Ik heb gekeken naar een Nikon D3200 en naar een D5200, beide spreken mij aan, maar ik weet niet welke de beste keuze is. Bij de compactcamera wat ik nu heb, heb ik ook een beweegbaar en kantelbaar scherm. Deze gebruik ik wel eens omdat ik klein van stuk ben en dan is dit best handig! Maar weet niet of dit een meerwaarde geeft voor een spiegelreflex.

Ik weet niet of de D5200 de meerprijs wel waard is ten opzichte van de D3200. Graag jullie meningen hierover.

Ook hoor ik graag of het beter is om een losse body met een losse lens aan te schaffen en zo ja welke body en lens (gelet op bovengenoemde doelen). Of is de lens die bij de mediamarkt erbij zit al goed genoeg?

Kan elke lens van Nikon op de D3200 of D5200 of kunnen hier maar bepaalde lenzen op. In het laatste geval: hoe kom ik er achter weke lens er wel of niet op kan?

Niet te vergeten: bij de lens is het belangrijk dat er een "vibration reduction" opzit, ik heb namelijk niet altijd een vaste hand.

Alvast dank voor het doorlezen van voornoemde "lap" tekst en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. :)

Jullie reacties zie ik graag tegemoet! :)

Groetjes

Tamara

adkart
Forumlid
Forumlid

Re: Welke spiegelreflexcamera en welke lens?

Bericht door adkart » zo nov 23 2014 5:12 pm

3100 gehad en nu een 5200 met....klapschermpje...Klapschermpje kan handig zijn maar maakt de camera langzamer bij bijvoorbeeld sportfotografie.. Ik gebruik het schermpje dan ook zelden voor liveview. De 5200 en de 3200 hebben ongeveer een vergelijkbare sensor en qua mogelijkheden zou ik een 3100/3200 ook wel genoeg vinden.

Zelf had ik als ik het achteraf had geweten de 3100 gehouden ondanks de mindere sensor ipv veel geld bijleggen voor een 5200, maar dat is mijn mening.

Welke lenzen? In principe kan alles van Nikon erop als er AF-S voorstaat in de type aanduiding. Andere modellen zullen niet automatisch scherpstellen omdat de 3xxx en 5xxx body's geen interne motor hebben en dus alleen kunnen autofocussen met lenzen met een eigen interne motor.

Ik denk dat als ik helemaal overnieuw zou beginnen met de wetenschap die ik nu heb ik een 3200 zou kopen..
Van het prijsverschil zou ik een extra lens kopen... De 18-55 lens die er standaard bijzit is aardig maar verdwijnt bij de meeste mensen al snel in de kast...
Zoombereik is eigenlijk iets te klein...Je bent bijvoorbeeld beter af met een 18-105 af-s lens..
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo nov 23 2014 5:22 pm

Check de D5300 ook, voor de brildrager handig want die heeft net een wat grotere zoeker.
Denk minimaal aan een lens als 18-105 mm. De 18-200 mm is mooi, maar niet altijd even scherp.
Macrolens word bepaald door je budget, deze zijn in verschillende brandpuntafstanden te krijgen. Kijk wat voor effect dat heeft op je fotografie. Denk ook aan een statief.
Uiteindelijk kan het zo zijn dat je je compact sneller meepakt dan je zware spiegelreflex.

Tamara88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tamara88 » zo nov 23 2014 8:11 pm

Beide dank voor jullie reacties!

Qua prijs neig ik meer naar de D3200.

Ik zie dat de D5200 39-punts autofocussysteem heeft en de D3200 maar 11 autofocussteem heeft, wat wordt hier nu precies mee bedoeld?

De D5300 is nog duurder dan de D5200, hoe groter is de zoeker dan die andere twee?

Alvast dank!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 23 2014 8:39 pm

Het aantal autofocus punten geeft aan hoeveel punten in de zoeker er zijn waarop je de scherpstelling kunt laten werken. Je kunt die handmatig kiezen of automatisch afhankelijk van hoe je je AF-systeem instelt. Ook kun je kiezen hoe de camera de verschillende scherpstelpunten gebruikt, individueel of in combinatie.
Hoe meer AF-punten, des te beter. Je kunt altijd nog instellen om er minder te gebruiken (doe ik nooit) maar je kunt er niet meer instellen dan er zijn.
De eerste AF-camera's hadden 1 scherpstelpunt. Mijn huidige heeft er 51 die ik in 3-D stand gebruik om het onderwerp goed te volgen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tamara88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tamara88 » zo nov 23 2014 8:41 pm

Henk, dank voor je uitleg! Als je naar mijn doelen waarvoor ik de camera wil gebruiken kijkt, zou ik dan meer hebben aan de D3200 of aan de D5200?

Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem v D » zo nov 23 2014 9:53 pm

als wij ook weten wat je budget is kunnen wij misschien iets meer zeggen.
persoonlijk lijkt een klap scherm gemakkelijker om macro foto's mee te maken als een vast scherm omdat je toch vaak op hoogtes werkt die niet prettig zijn voor je rug
dit gezegd hebbend denk ik dat je met een d5100 ook een super camera hebt.
met het geld dat je over houd, koop je een mooie macro lens van ongeveer 90 mm en een goed statief, die zal je namelijk ook nodig hebben.
denk dat je een macro lens hebt vanaf €200 en een (goed)statief vanaf €100

Als dit te duur wordt dan moet je eens kijken naar een macro voorzet lens.
verhalen hierover zijn wisselend.

Macro is 1:1 vergroting, maar als je vissen fotografeert is dit niet nodig en kan een mooie standaard lens met macro functie ook goed voldoen aan je wensen.
zelf heb ik super ervaring met een simga 17 70mm f2.8-4 gehad met een vergroting van max 1:2.7

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 23 2014 10:21 pm

Ik weet niet of je meer aan een D5200 hebt of een D3200. Ze ontlopen elkaar niet zo veel. Meestal zal het dus niets uitmaken.
In sommige gevallen zal een D5200 wat meer kunnen, bijv. door de betere scherpstelling. Maar dat merk je alleen maar als je ze naast elkaar gebruikt. Als de D3200 niet meer scherp kan stellen (kan bij elke camera gebeuren), weet je niet of het met een D5200 wel zou kunnen.

Vakantie(huisje) kun je met beide goed fotograferen. Voor macrofotos in het aquarium vermoed ik dat de D5200 meer mogelijkheden biedt, maar macro doe je meestal niet met autofocus. Als je bewegende vissen wil fotograferen, zou AF kunnen helpen en dan is een D5200 wat in het voordeel om bewegende onderwerpen door het beeld te volgen (3D tracking functie) omdat die meer AF/punten heeft. Dat vergt wel even oefenen en je verdiepen in hoe je camera werkt maar dan is het ook reuze handig.

Hier kun je een vergelijking maken van beide camera's: http://www.nikon.nl/nl_NL/products/cate ... y_SLR.page" onclick="window.open(this.href);return false;?

Tamara88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tamara88 » zo nov 23 2014 10:30 pm

Hartelijk dank voor jullie reacties :)

Mijn budget hangt een beetje af van welke camera beter is.

Als ik (bijvoorbeeld) al genoeg heb aan een D5100, dan wil ik niet perse meer gaan betalen voor een D5200.

Wat ik hier eigenlijk mee probeer te zeggen is dat ik niet over de top wil gaan. D5200 vind ik eigenlijk al behoorlijk duur, maar is wel interessant m.b.t. de scherpstelling.

Ik lees veel dat mensen schrijven "bezuinig op de body en steek het geld in de lenzen". In dit geval zou ik een beetje de max willen stellen op € 500,-- tot € 550,-, voor de body + 1 lens zoals die 18-105.

Mochten jullie nog meer adviezen hebben, graag! Ik ga in ieder geval (morgen) weer verder met vergelijken etc.

Groetjes

Tamara

joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door joebat » di nov 25 2014 8:16 am

De d3100 heeft ook de 3D tracking functie.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » di nov 25 2014 6:58 pm

Om te starten met een spiegelreflex, mede gelet op je onderwerpen, zou ik idd wellicht een 2e hands D5200 kiezen. De sensor en de autofocus zijn nèt even beter/moderner dan die van de D5100. Maar ook dat is een prima camera (zegt mijn vrouw). Dan spaar je het nodige geld uit dat je kan steken in een objectief. Ik zou dan een lens kiezen welke dichtbij kan scherpstellen zoals die Sigma 17-70. Bij het uitzoeken van een gebruikte body kun je bij de 'grote' fotozaken (Kamera Express - Foto Konijnenberg - Foka etc.) vaak goed terecht. Heb je in ieder geval garantie. Als je bij een particulier gaat kopen vraag iemand mee die er verstand van heeft. Op dit forum zijn er vast mensen die je willen helpen. Koop in ieder geval niet te snel.
Of ga eens langs zo'n genoemde fotozaak en laat je vrijblijvend eens voorlichten. Kun je het ook in je hand houden en uitproberen. Succes.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di nov 25 2014 7:14 pm

joebat schreef:De d3100 heeft ook de 3D tracking functie.
J.
Mooi! Die functie zal wel beter werken naarmate er meer AF-punten zijn. Dat was een van de verschillen tussen de afgewogen camera's.

Tamara88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tamara88 » zo nov 30 2014 7:01 pm

Allen, hartstikke bedankt voor jullie feedback.

Ik heb gekozen voor de Nikon D5200 + 18-140 lens + geheugenkaartje + WIFI-adaptertje. Dit was een aanbieding bij Mediamarkt.

Ik heb vandaag al eens wat kiekjes gemaakt (met de macrostand wat er op zit en dierscene en portret), tot nu toe bevalt deze goed. de foto's van mijn aquarium zijn beter dan die van de nikom compact (een coolpix variant). :D

Uiteraard ga ik het toestel nog verder ontdekken, maar het begin zag er al goed uit!

Groetjes,

Tamara

adkart
Forumlid
Forumlid

Bericht door adkart » zo nov 30 2014 8:53 pm

Klinkt als een hele mooie set!!!! Veel plezier ermee!!!!
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums

Haiko
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haiko » za dec 27 2014 9:42 am

Hallo,

Ik ben sinds kort gebruiker van een d3200. Echter was ik in de veronderstelling dat je met standaard lens wel goede close-ups kon maken van kleine dieren (invechten), bijvoorbeeld. Nu lukt mij dat nog niet echt, omdat de autofocus deze op de een of andere manier niet kan vinden. Heeft er iemand een tip of moet ik dan een specifieke lens hebben.

Gr Haiko

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”