Ik ben aan het overwegen om een spiegelreflexcamera aan te schaffen. Ik heb nu een compactcamera van Nikon, die qua uiterlijk wel iets weg heeft van een spiegelreflexcamera (maar het niet is). Ik ben hier op zich zeer tevreden over. Ik wil in principe ook weer voor een Nikon gaan.
Echter kriebelt het om toch voor een spiegelreflexcamera te gaan. Bij aanschaf van voornoemde camera heb ik er al eens voorgestaan en toen toch maar niet gedaan, maar het blijft....
Ik wil zo een camera gaan gebruiken voor foto's te maken van mijn aquarium en vooral ook de dieren die daarin leven. Hiervoor - zo heb ik al begrepen - heb ik een macro lens nodig, maar welke? Dat weet ikniet. Ik hoop dat jullie mij ook hiermee kunnen helpen. Wat ik wel weet is dat deze behoorlijk prijzig zijn, dus dit zal ik niet direct aanschaffen, maar zou wel alvast willen weten welke ik hiervoor het beste kan aanschaffen.
Ook wil ik deze camera gebruiken voor op vakantie. Ik maak graag foto's van het landschap en van het huisje waarin we verblijven.
Uiteindelijk zal ik deze camera waarschijnlijk voor meerdere doeleindes gaan gebruiken, maar hiervoor al twee doelen waar ik deze zeker voor ga gebruiken.
Ik heb al heel wat afgelezen op het Internet en heb al ontdekt dat het allemaal behoorlijk technisch is. Ik wil mij hierin ook flink gaan verdiepen, dit heb ik ook al gedaan en zal ik ook blijven doen. Ik wil mij ook een boek aanschaffen zodat ik nog meer feeling hiermee ga krijgen.
Ik heb gekeken naar een Nikon D3200 en naar een D5200, beide spreken mij aan, maar ik weet niet welke de beste keuze is. Bij de compactcamera wat ik nu heb, heb ik ook een beweegbaar en kantelbaar scherm. Deze gebruik ik wel eens omdat ik klein van stuk ben en dan is dit best handig! Maar weet niet of dit een meerwaarde geeft voor een spiegelreflex.
Ik weet niet of de D5200 de meerprijs wel waard is ten opzichte van de D3200. Graag jullie meningen hierover.
Ook hoor ik graag of het beter is om een losse body met een losse lens aan te schaffen en zo ja welke body en lens (gelet op bovengenoemde doelen). Of is de lens die bij de mediamarkt erbij zit al goed genoeg?
Kan elke lens van Nikon op de D3200 of D5200 of kunnen hier maar bepaalde lenzen op. In het laatste geval: hoe kom ik er achter weke lens er wel of niet op kan?
Niet te vergeten: bij de lens is het belangrijk dat er een "vibration reduction" opzit, ik heb namelijk niet altijd een vaste hand.
Alvast dank voor het doorlezen van voornoemde "lap" tekst en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Jullie reacties zie ik graag tegemoet!

Groetjes
Tamara