Starters camera voor automotive photographer
Starters camera voor automotive photographer
Beste mensen,
Ik ben nieuw hier. Zowel fotograferen en fotografie is helemaal nieuw voor mij. Mijn vraag is: wat voor camera kan ik gebruiken als een ''beginnend'' hobbyfotograaf om auto's te fotograferen. Heeft iemand ervaring met automotive photography? Ik wil ook dat de camera redelijk kan filmen en een goed microfoon heeft tegen hard geluid.
Ook wil ik de camera gebruiken voor mijn studie: architectuur.
Mijn budget is +/- 400 euro.
Ik weet dat dit best weinig is, maar dit zijn nou eenmaal de problemen van een student..
Alvast bedankt!!
Groetjes,
Doguhan
Ik ben nieuw hier. Zowel fotograferen en fotografie is helemaal nieuw voor mij. Mijn vraag is: wat voor camera kan ik gebruiken als een ''beginnend'' hobbyfotograaf om auto's te fotograferen. Heeft iemand ervaring met automotive photography? Ik wil ook dat de camera redelijk kan filmen en een goed microfoon heeft tegen hard geluid.
Ook wil ik de camera gebruiken voor mijn studie: architectuur.
Mijn budget is +/- 400 euro.
Ik weet dat dit best weinig is, maar dit zijn nou eenmaal de problemen van een student..
Alvast bedankt!!
Groetjes,
Doguhan
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Starters camera voor automotive photographer
Beste D,
Welkom.
Gelet op budget an architectuur-wens:
Kijk uit naar een tweedehands body (met garantie, bij een winkel), en een eenvoudige lens, b.v. de 35mm 1.8 DX lens.
Let op dat vrijwel iedere (betaalbare) zoomlens door vertekening minder geschikt is voor architectuur.
Groeten, Gijs
Welkom.
Kijk uit naar een tweedehands body (met garantie, bij een winkel), en een eenvoudige lens, b.v. de 35mm 1.8 DX lens.
Let op dat vrijwel iedere (betaalbare) zoomlens door vertekening minder geschikt is voor architectuur.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een jaar of 8 geleden werd ik op de A28 ter hoogte van Harderwijk ingehaald ( ik reed 130) door een Bentley 4,5 litre uit eind jaren 20.
Gelukkig had ik mijn Nikon Coolpix 5600 bij me. 5,6 hele megapixels!!! En video!!!
Ik heb m gelijk gefilmd, al slingerend.......
Levensgevaarlijk natuurlijk.
Maar ik had m wel op video.
Toevallig zag ik zaterdag weer zo'n auto, maar had niks geen camera bij me
De video heb ik jammer genoeg niet meer.
Mijn advies
Begin met iets goedkoops,
Leer te kijken hoe je een auto in beeld kan en wil krijgen.
En spaar verder voor het betere spul.
Gelukkig had ik mijn Nikon Coolpix 5600 bij me. 5,6 hele megapixels!!! En video!!!
Ik heb m gelijk gefilmd, al slingerend.......
Levensgevaarlijk natuurlijk.
Maar ik had m wel op video.
Toevallig zag ik zaterdag weer zo'n auto, maar had niks geen camera bij me
De video heb ik jammer genoeg niet meer.
Mijn advies
Begin met iets goedkoops,
Leer te kijken hoe je een auto in beeld kan en wil krijgen.
En spaar verder voor het betere spul.
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Ik dacht aan een NIKON D5200 + AF-S DX 18-55MM VR IIgijs sandberg schreef:Beste D,
Welkom.
Groeten, Gijs
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste D,
Een D5200 is ook tweedehands wellicht al boven jouw budget.
De 18-55 lens is de vanaf-prijs-instap-kitlens, de prijs lijkt aantrekkelijk, maar verwacht daar niet veel van.
Groeten, Gijs
Een D5200 is ook tweedehands wellicht al boven jouw budget.
De 18-55 lens is de vanaf-prijs-instap-kitlens, de prijs lijkt aantrekkelijk, maar verwacht daar niet veel van.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
Een D3100 of D3200 met een 18-55mm kitlens kun je al uit de voeten. Nieuw het is wel wat hoger dan je budget en tweede hands is het wat aantrekkelijker.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- bjornc
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Automotive op wat voor manier....
Autosport, of stilstaande auto's ?
Stilstaande auto's kan je met elke slr prima doen, en grof genomen kan je daar het beste een portretlens (85 tot 100mm) voor nemen wanneer de verhoudingen zo goed mogelijk moeten blijven.
Een D3xxx D5xxx met een 18-105 zou ik aanbevelen geloof ik, als er geen actiefoto's gemaakt moeten worden.
Als je wel actiefoto's wilt maken... doe jezelf een plezier en spaar door.
Een D7000 of D300(s) zou dan meer in je straatje passen. (of nieuwer natuurlijk)
Autosport, of stilstaande auto's ?
Stilstaande auto's kan je met elke slr prima doen, en grof genomen kan je daar het beste een portretlens (85 tot 100mm) voor nemen wanneer de verhoudingen zo goed mogelijk moeten blijven.
Een D3xxx D5xxx met een 18-105 zou ik aanbevelen geloof ik, als er geen actiefoto's gemaakt moeten worden.
Als je wel actiefoto's wilt maken... doe jezelf een plezier en spaar door.
Een D7000 of D300(s) zou dan meer in je straatje passen. (of nieuwer natuurlijk)
- JurjenF
- Forumlid
Als je architectuur fotografie wilt doen zou ik in ieder geval geen zoomlens daarvoor nemen. En idd een gebruikte body. Gezien het budget zou ik misschien kijken naar een D300(S) omdat deze ook niet AFS lenzen slikt. En dan een vaste groothoek vanaf pakweg 20/24 mm zoals Sigma die had. Even zoeken wellicht maar met wat geduld heb je wel een hele mooie combinatie.....Ook voor automotive. Hoewel je daar misschien wel wat meer bereik voor zou willen hebben. Maar daar zijn heel veel lenzen voor geschikt en te koop.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- becas
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik had hetzelfde budget (eigenlijk nog iets lager) en ben uiteindelijk bij een d90 terecht gekomen. Voldeed als body prima aan de eisen voor mij als een beginnend hobbyist. Hou je nog genoeg budget over voor een leuk objectief.
gr. Bert
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Drie dagen geleden was er een zeer grote workshop voor de automotive photographer. Zelf ben ik er niet geweest, maar dit forum staat vol met enthousiaste verhalen. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 59&t=58474" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk er aan dat je met de instapcamera's op een later moment de flitser beperking je zal tegenwerken. Er kan wel een gewone flitser op voor wat meer licht, maar op een gegeven moment wil je één of meerdere flitsers op afstand besturen. Zowel voor auto's en voor interieur wil je indirect licht,om storende reflecties te voorkomen.
Kijk naar regel 50 van deze Excel file. Daar staan de camera's die dat kunnen. http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk er aan dat je met de instapcamera's op een later moment de flitser beperking je zal tegenwerken. Er kan wel een gewone flitser op voor wat meer licht, maar op een gegeven moment wil je één of meerdere flitsers op afstand besturen. Zowel voor auto's en voor interieur wil je indirect licht,om storende reflecties te voorkomen.
Kijk naar regel 50 van deze Excel file. Daar staan de camera's die dat kunnen. http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor architectuurfotografie moet je inderdaad aan groothoek denken. Vertekeningsvrije groothoek.
Dan valt zeker de 18-55mm direct af, die vertekent gruwelijk in de 18mm-stand. Snap niet hoe men dat kan aanraden. Ik zou eerder denken aan een goedkope tweedehands DX-camera met scherpstelmotor en voor archtitectuur beginnen met de 12-24mm van Tokina. Werkelijk een prima objectief, dat heel weinig vertekent.
Vertekeningsvrije vastbrandpuntgroothoeken zijn er praktisch gezien niet voor DX.
Voor automotive zou ik denken aan de 1,8/50mm, die geeft voor auto's een mijns inziens prima beeldhoek. Een auto moet je niet met een groothoek willen fotograferen: dichterbij gelegen delen als spatborden (indien schuin van voren of van achteren gefotografeerd) worden veel te groot afgebeeld bijvoorbeeld. Een lichte tele leent zich daar veel beter voor: dus de 50mm die de beeldhoek geeft van een 75mm op kleinbeeld. Toegegeven: je moet wat meer afstand kunnen nemen.
Zou je met FX of volkleinbeeld fotograferen dan gaat er mijns inziens niets boven 15 of 18 à 20mm voor architectuur en 85 à 105mm voor auto's.
Maar ja... budget... Ik weet er alles van. Ook al omdat je op termijn toch naar FX zult willen...
Dan valt zeker de 18-55mm direct af, die vertekent gruwelijk in de 18mm-stand. Snap niet hoe men dat kan aanraden. Ik zou eerder denken aan een goedkope tweedehands DX-camera met scherpstelmotor en voor archtitectuur beginnen met de 12-24mm van Tokina. Werkelijk een prima objectief, dat heel weinig vertekent.
Vertekeningsvrije vastbrandpuntgroothoeken zijn er praktisch gezien niet voor DX.
Voor automotive zou ik denken aan de 1,8/50mm, die geeft voor auto's een mijns inziens prima beeldhoek. Een auto moet je niet met een groothoek willen fotograferen: dichterbij gelegen delen als spatborden (indien schuin van voren of van achteren gefotografeerd) worden veel te groot afgebeeld bijvoorbeeld. Een lichte tele leent zich daar veel beter voor: dus de 50mm die de beeldhoek geeft van een 75mm op kleinbeeld. Toegegeven: je moet wat meer afstand kunnen nemen.
Zou je met FX of volkleinbeeld fotograferen dan gaat er mijns inziens niets boven 15 of 18 à 20mm voor architectuur en 85 à 105mm voor auto's.
Maar ja... budget... Ik weet er alles van. Ook al omdat je op termijn toch naar FX zult willen...
Op mijn werk roepen ze altijd dat budgetten er zijn om overschreden te worden...emdeklerk schreef:Maar ja... budget... Ik weet er alles van. Ook al omdat je op termijn toch naar FX zult willen...

Maar even over de auto fotografie: Voor stilstaande auto's kun je inderdaad prima uit de voeten met een 18-105. Ga je richting circuit voor actiefoto's dan zal je toch minimaal een 200 en eigenlijk een 300 mm nodig hebben aangezien ook jij waarschijnlijk niet lekker aan de vangrail mag gaan staan...
Zelf neem ik meestal de 18-105 en de 55-300 mee behalve als ze baggerweer opgeven. Dan neem ik meestal de Tamron 18-270 mee zodat ik niet in de regen hoef staan lenzen te wisselen. Helaas lever ik dan wel wat kwaliteit in...
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm
https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums