Witbalans

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bas31
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Witbalans

Bericht door Bas31 » ma nov 24 2014 12:47 pm

Beste Leden,!!

Ik heb de volgende vraag over witbalans instelling.
Ik heb een D3200 met een Tamron 17-50 2.8.
Afgelopen weekend een aantal mooie foto's kunnen maken bij de Amsterdamse waterleiding duinen.
Het was een beetje bewolkt en af en toe kwam de zon door.
Als ik de Witbalans op Auto zet vind ik de fotos vaak een beetje flets overkomen.
Zet ik de WB echter op daglicht dan is het weer te "" zonnig :: zeg maar.
Maar de WB op bewolkt wordt het nog erger.
Is dit op een bepaalde manier in te stellen. Betwijfel dit met een D3200. Zoek eigenlijk een Kevin waarde die net onder daglicht ligt. Geloof dat dit 6000 is ofzo toch !?!?
Alle tips zijn welkom.

Gerard1950
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Witbalans

Bericht door Gerard1950 » ma nov 24 2014 12:59 pm

Op veel camera's kun je de K waarde zelf instellen.
Als je dan je wat houdt aan de info op bijvoorbeeld
https://infogr.am/white-balance-color-temperatures" onclick="window.open(this.href);return false;
dan kun je wat experimenteren.

Ik doe het ook op mijn D300. Gisteren mooi helder weer, om 16:30 in het park nog foto's gemaakt, dan verandert het licht met de minuut haast. Gewoon veel schieten, zo krijg je een idee hoe het werkt.

Succes ermee!
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Witbalans

Bericht door Léon Obers » ma nov 24 2014 1:40 pm

Bas31 schreef: Als ik de Witbalans op Auto zet vind ik de fotos vaak een beetje flets overkomen.
Flets zegt mij meer iets met betrekking tot de gekozen belichting (te helder), dan over de witbalans.

Kun je niet wat foto's plaatsen (met EXIF-gegevens erin), dat praat makkelijker om te zien waar het werkelijk om gaat.
Anders praten we al snel langs elkaar heen.

Juist bij wisselend licht, dan weer bewolkt, dan weer zon, is het raadzaam de witbalans op auto te laten staan. De camera pikt de juiste witbalans "in de marge" doorgaans een stuk beter op dan dat je het zelf handmatig kunt bijhouden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”