Witbalans batch correctie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Witbalans batch correctie

Bericht door MarcvanZuylen » wo nov 26 2014 8:11 pm

Waar ik tegenaan loop is het volgende:

Wanneer ik van een serie 1 foto neem in NX2 en ik pas hier handmatig de witbalans aan door bij "White Balance"- "Set Grey Point" - "Marquee Sample" een bepaalde waarde toe te wijzen aan de rood-corectie en de blauw-correctie dan ben ik tevreden met het resultaat. Ik ga daarna naar "Batch" - "Save Adjustments" en geef daar aan dat ik alle wijzigingen wil opslaan. Daarna sla ik dat op als een 'set'- bestand.

Wanneer ik daarna alle NEF-files uit die serie via een "Run Batch Process" wil wijzigen met die aanpassing dan zie ik dat dat niet werkt. Wanneer ik namelijk daarna een NEF-file open en ik kies voor "Load Adjustment" en ik kies dan het betreffende 'set-bestandje' dan past hij de witbalans-waardes wel aan, maar met heel andere waardes als ik die eerste foto heb gecorrigeerd.

Misschien dat dat logisch is, maar ik vind het raar. Ik voer een correctie uit op 1 foto. Sla die correctie op, en als ik dan een andere foto wil corrigeren met die betreffende correctie dan corrigeert hij de foto met heel andere waardes.

Doe ik wat fout, en zo ja, hoe krijg ik het voor elkaar om alle foto's uit een serie met die bewuste correctie-waardes te corrigeren?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Witbalans batch correctie

Bericht door Jur » do nov 27 2014 9:18 am

Als je de gemaakte aanpassingen wilt opslaan krijg je onderstaand scherm, waarin alle reeds gemaakte aanpassingen zijn aangevinkt. Alvorens je de gewenste aanpassingen opslaat, moet je daarom eerst de vinkjes weghalen bij de niet-gewenste aanpassingen! Vergeet daarbij ook niet om naar beneden te scrollen.

Afbeelding

Afbeelding
Jur

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » do nov 27 2014 6:06 pm

Okay, misschien doe ik daar dan iets fout. Al betwijfel ik dat. ;-)

Ik wijzig namelijk alleen de witbalans. Echter, wat ik wel doe met bovenstaande schermen, is dat ik altijd alle vinkjes aanvink (niet nodig, dat weet ik, maar goed.). Zou het dan kunnen zijn dat, doordat ik alle vinkjes aanvink, hij iets 'raars' doet met de witbalans?

Ik zou dat wel raar vinden, omdat ik alleen de waardes (rood en blauw) wijzig en dus ook het vinkje van de witbalans aanvink.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 27 2014 6:34 pm

Landerd schreef:Echter, wat ik wel doe met bovenstaande schermen, is dat ik altijd alle vinkjes aanvink (niet nodig, dat weet ik, maar goed.).
Het is niet alleen overbodig, maar pertinent verkeerd! Als je alleen de witbalans wilt opslaan moet je toch echt die andere vinkjes uitzetten. Anders worden al die overige, oorspronkelijk voor een specifiek bestand bedoelde -, aanpassingen eveneens op andere bestanden toegepast. Dit geeft vaak zeer ongewenste en onvoorspelbare resultaten. Echt niet doen dus. :wink2:
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 27 2014 7:55 pm

De methode om de settings via die menu's op te slaan vind ik zeer onhandig en "vervelend". Het kan een stuk eenvoudiger en overzichtelijker.
Even uit mijn hoofd (ik ben nu niet thuis, kan het niet controleren), dus enig voorbehoud.

Wil ik alleen de witbalans over meerdere opnamen in batch.
Kies enkel de regel in de bewerkingslijst waar de witbalans in voorkomt van het "basis-bestand" op "actief" (net iets andere kleur blauw van de bewerkingsregel).
(En niet de andere aanpassingen in dat menu veranderd).
Control + C (kopiëren), kies in de voorvertoning / thumbnails van alle bestanden in een mapje die je wilt bewerken de opnamen actief en "plak" de instelling eroverheen = Control + V. Krijg je eerst een waarschuwingsschermpje. Kies dan met "instellingen overschrijven". Alleen de instelling met witbalans wordt dan veranderd, omdat dat de enige regel is die je had gekopieerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr nov 28 2014 7:16 am

Leon, ik denk dat ik je omschrijving heb begrepen, heb het ook uitgeprobeerd, maar nog steeds zie ik dat hij de waardes niet 100% overneemt. Mocht je thuis zijn, moet je het maar eens proberen. Zet bij Camera Settings de White Balance maar op "Set Gray Point", en pas daarna de waarde bij ROOD op 2 en laat BLAUW maar op 1 staan.

Sla die wijziging op als .set-bestand en laat die maar eens los op andere NEFS. Als je dan die aangepaste NEFS opent zie je (ik tenminste wel) andere waardes bij ROOD en BLAUW staan als de waardes '2' en '1'.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr nov 28 2014 8:58 am

Landerd,
Ik heb jouw test even uitgevoerd. Indien de oorspronkelijke waarden voor kleurtemperatuur (onder fijnregeling) en kleurtoon gelijk zijn, blijven na het kopiëren van "rood=2, blauw=1" ook deze waarden exact gelijk. Echter als de oorspronkelijke waarden voor kleurtemperatuur en kleurtoon niet gelijk zijn, zullen de waarden voor rood en blauw in deze test ook veranderen. Mijn conclusie is dat NX2 altijd corrigeert naar dezelfde witbalans+kleurtoon en dat de rood/blauw-correctie dus afhankelijk is van de oorspronkelijke verschillen in witbalans en kleurtoon.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2014 9:48 am

Aanvullend op antwoord van Jur.
Landerd schreef:Leon, ik denk dat ik je omschrijving heb begrepen, heb het ook uitgeprobeerd, maar nog steeds zie ik dat hij de waardes niet 100% overneemt.
Dat klopt. Bedenk dat de instellingen die worden gekopieerd en overgezet, correct worden geïnterpreteerd naar de instelling die een foto heeft. Heeft een volgende foto een andere waarde als die eerste foto, heeft die volgende foto een andere correctie nodig. Dat komt tot uitdrukking in die "rode en blauwe" lijn die je ziet als correctie. Het eindresultaat komt echter overeen.

Stel je hebt een foto opgenomen met een "verkeerde" automatische witbalans van 4000 Kelvin.
Bij het neutraal maken op een grijskaart kom je misschien uit op 5000 Kelvin. Dat vertaalt zich dan terug in een bepaalde correctiewaarde van die rode en blauwe lijn naast dat tooltje om de neutrale witbalans te bepalen.

Is je volgende foto correct als 5000 Kelvin opgenomen, heeft die geen correctie nodig.
Kopieer je de witbalans instelling van de eerste foto daar naar toe, lopen die rode en blauwe lijn precies in een hoek van 45 graden in dat tooltje, en hebben beide de waarde 0 (? ----> ik ben niet thuis), als zijnde "geen correctie".
Het eindresultaat komt daarmee overeen met de eerste opname. Beide 5000 Kelvin
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”