Gebruik statief station Antwerpen
- MarcB
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gebruik statief station Antwerpen
Komend weekend ga ik fotograferen op het station van Antwerpen. Ik wil vooral beweging van mensen gaan vastleggen in combinatie met lange sluitertijden en zal dan ook mijn statief nodig hebben. Maar, ik hoor dat het gebruik van een statief op het station van Antwerpen blijkbaar niet is toegestaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Gebruik statief station Antwerpen
Ja, als je tevoren toestemming vraagt mag het. tenminste ik kreeg het gemakkelijk.
Je mag met je statief niet in de weg staan en dat wordt bij de toestemming aangeduid.
Je mag met je statief niet in de weg staan en dat wordt bij de toestemming aangeduid.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik lees her en der over toestemming vragen aan de Stationschef. Als je een statief gebruikt, zou je gezien worden als professional, en gelden dezelfde regels als wanneer bijvoorbeeld een filmploeg zou komen filmen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
De toestemming op te fotograferen moet centraal aangevraagd worden bij de dienst pers en communicatie te Brussel, gelegen nabij Brussel-Zuid als ik me niet vergis, maar dat vindt je wel op het net.
Vergeet niet dat er auteursrechten rusten op de architectuur van de gebouwen van de NMBS en Infrabel, ondanks dat sommigen van openbaar nut zijn…
Als ik me goed herinner, dan kan de stationschef jou alleen de toestemming geven om een "hinderlijk voorwerp", zoals een statief, te gebruiken, dit houd echter niet in dat hij jou een toestemming mag of kan geven om te fotograferen!
Je zult ook enkele documenten, in dubbel, moeten ondertekenen waarin heel duidelijk gestipuleerd staat waar voor jij die foto's zult, kunt, mag gebruiken, een waarin ook een ganse resem beperkingen omschreven zijn.
Dan moet je ook nog contact opnemen met Infrabel, zij beheren de infrastructuur, de NMBS het personenvervoer.
Ook zijn er restricties wat het afbeelden van passagiers, al dan niet in het treinstel, dus ook op het perron, betreft.
Het station is een privé domein met een openbare functie (zo had ik dat destijds toch begrepen), dus de personen daar aanwezig bevinden zich niet op een openbare plaats. Hier gelden dus andere regels dan b.v. op straat.
De NMBS is verantwoordelijk voor hun privacy, persoonlijke veiligheid en de lichamelijke aangelegenheden aangaande het vervoer van personen.
Het plaatsen van foto's van passagiers op het internet zou als een overtreding aanzien kunnen worden…
Hoed u zeker voor het afbeelden van minderjarigen gefotografeerd op een NMBS en/of Infrabel domein!
Good luck...
Vergeet niet dat er auteursrechten rusten op de architectuur van de gebouwen van de NMBS en Infrabel, ondanks dat sommigen van openbaar nut zijn…
Als ik me goed herinner, dan kan de stationschef jou alleen de toestemming geven om een "hinderlijk voorwerp", zoals een statief, te gebruiken, dit houd echter niet in dat hij jou een toestemming mag of kan geven om te fotograferen!
Je zult ook enkele documenten, in dubbel, moeten ondertekenen waarin heel duidelijk gestipuleerd staat waar voor jij die foto's zult, kunt, mag gebruiken, een waarin ook een ganse resem beperkingen omschreven zijn.
Dan moet je ook nog contact opnemen met Infrabel, zij beheren de infrastructuur, de NMBS het personenvervoer.
Ook zijn er restricties wat het afbeelden van passagiers, al dan niet in het treinstel, dus ook op het perron, betreft.
Het station is een privé domein met een openbare functie (zo had ik dat destijds toch begrepen), dus de personen daar aanwezig bevinden zich niet op een openbare plaats. Hier gelden dus andere regels dan b.v. op straat.
De NMBS is verantwoordelijk voor hun privacy, persoonlijke veiligheid en de lichamelijke aangelegenheden aangaande het vervoer van personen.
Het plaatsen van foto's van passagiers op het internet zou als een overtreding aanzien kunnen worden…
Hoed u zeker voor het afbeelden van minderjarigen gefotografeerd op een NMBS en/of Infrabel domein!
Good luck...
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik heb al diverse keren met statief gefotografeerd in het station Antwerpen CS zonder vooraf toestemming te vragen en daar nog nooit problemen mee gehad.
Als je op safe wil spelen vraag je toestemming. Neem je de gok dat niet te doen, dan niet moeilijk doen als je wordt weggestuurd (vriendelijk blijven en statief inpakken)
Als je op safe wil spelen vraag je toestemming. Neem je de gok dat niet te doen, dan niet moeilijk doen als je wordt weggestuurd (vriendelijk blijven en statief inpakken)
- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Als het fout gaat kom ik je wel ophalen 

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Tja... Tijdens het maken van foto's - op statief - zelfs nog een leuk gesprek met de politie gehad. Ik denk dat het volledig afhangt van de plek die je kiest en hoe je eigen opstelling is t.a.v. de wetshandhavers.
Och, zelfs met een toestemming op zak, ben ik nooit aangesproken geweest. Veel hangt ook af van jou body language…
Wel moet ik zeggen dat ik in opdracht werkte, en dan nog van de NMBS zelf, vandaar die papierwinkel dus.
Maar dat auteursrecht, dat valt niet te misprijzen, zelfs de erven van de architect hebben wat dat betreft ook veel in de pap te brokken.
Wel moet ik zeggen dat ik in opdracht werkte, en dan nog van de NMBS zelf, vandaar die papierwinkel dus.

Maar dat auteursrecht, dat valt niet te misprijzen, zelfs de erven van de architect hebben wat dat betreft ook veel in de pap te brokken.

- JJG
- Forumlid
Ondanks dat het dus zo goed als zeker is dat je toestemming moet hebben zou ik het gewoon doen. Beetje brutaal, dat wel.
Maar wanneer je gevraagd wordt weg te gaan gewoon beleefd meewerken, dan is er niks aan het handje lijkt me.
Maar wanneer je gevraagd wordt weg te gaan gewoon beleefd meewerken, dan is er niks aan het handje lijkt me.
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
Vandaag verschillende nummers gebeld. In eerste instantie met het centrale nummer van de NMBS. Daar kreeg ik te horen dat ik bij de "Directie" moest zijn. Prima, dus ik vraag om het nummer wat ik vervolgens kreeg. Na een paar keer bellen werd er opgenomen en de beste man vertelde me met overtuiging dat ik niet bij hem moest zijn maar bij "Het buro voor toerisme stad Antwerpen". Dus toen maar het buro gebeld en had best wel een bijzonder gesprek. De beste man die ik aan de lijn had vond het weer typisch Vlaams gedrag dat de NMBS me naar hen door had verwezen. Vervolgens kwam er nog een heel verhaal hoe hij er allemaal over dacht. Eigenlijk best wel een leuk gesprek
Enfin, ik geloof het wel en ga gewoon lekker fotograferen mét statief

Enfin, ik geloof het wel en ga gewoon lekker fotograferen mét statief

- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Wanneer ga je zaterdag of zondag.
Met een kanon lukt het ook.
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
Hahaa, wil je me op komen halen en de borg betalen
Maarre, we gaan zaterdag.

Laatst gewijzigd door Cyrus op vr nov 28 2014 9:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
Ondertussen toch het e.e.a. gevonden, zie http://www.hetstation.be/film-en-foto-opnames" onclick="window.open(this.href);return false;. Niet dat ik er nog iets mee doe maar wellicht handig voor diegenen die plannen hebben

Aanvragen van film- en fototoelatingen in stations
Voor alle film- of fotoreportages (ook voor studie- of privédoeleinden) is een schriftelijke toelating nodig. Deze moet u tonen op vraag van de veiligheidsdienst van het station. Toelatingen voor film en fotoreportages voor privé-gebruik zijn gratis. De datum, het doel en de contactgegevens van de aanvrager dienen duidelijk te worden vermeld. U krijgt dan een toelating en verklaring van niet-verantwoordelijkheid die u nog ondertekend dient terug te sturen, vooraleer u aan de slag kan gaan.
Voor professionele reportages moet een vergoeding worden betaald.Deze toelatingen gelden alleen voor de publiek toegankelijke ruimte van de stations.
Contact
Voor stations in de provincie Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant kunnen aanvagen worden gestuurd naar paul.vanaelst@b-holding.be
Voor stations in de provincie Oost- en West-Vlaanderen kunnen aanvragen worden gestuurd naar geert.dierckx@b-holding.be
Voor stations in Brussel stuur je aanvragen naar ines.venneman@b-holding.be
Voor stations in Henegouwen stuur je aanvragen naar veronique.piraux@b-holding.be
Voor stations in Luik, Namen en Luxemburg stuur je aanvragen naar carlos.lopez@b-holding.be