Sigma 600mm F8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 11:47 am

Hallo allemaal, ik ben hier heel nieuw op dit forum. Is wel een mooi forum en het is een echte verzamelplaats voor kennis en ervaring.

Ik wil me een sigma 600mm F8 spiegellens aanschaffen. Maar de verkoper kon hem niet aansluiten op zijn Nikon D80.

Ikzelf sta op het punt om een D300 te kopen maar ik vraag me dus af of er bepaalde adapters bestaan om hem zeker te laten passen?

Verder: Tamron 500mm F8 of een Sigma 600mm F8, wat is het beste?

hartelijk dank.
Paoli

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » zo nov 04 2007 12:10 pm

Hallo Paoli,
Ik heb zelf eergisteren een 500mm aangeschaft, die ook niet op mijn Nikon paste...
Dit was op te lossen met een T2 adapter voor Nikon (ongeveer 20 euro)
Ik weet niet of dit met die Sigma / Tamron ook kan?
Zo ja, dan zijn deze adapters te vinden bij diverse online winkels!
Gewoon op google zoeken: "T2 adapter Nikon"
Dan vind je als het goed is diverse aanbieders!

Succes ermee!
Koen

Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 3:48 pm

Hallo is het waar dat een sigma 600mm F8 niet werkt op een nikon d80?
is niet scherp te stellen?
Groeten Paoli

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » zo nov 04 2007 3:52 pm

Als er een Nikon F-mount op te monteren is, zou het volgens mij gewoon moeten kunnen..
Alleen weet ik niet of eventuele Auto Focus dan ook nog werkt...
Zou je misschien iets meer specificaties van het objectief kunnen posten?

Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 4:12 pm

Dit is de lens. Ik zou niet weten of het een F-mount heeft.
Paoli

Afbeelding

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » zo nov 04 2007 4:19 pm

Ik kan je aan de hand van de foto ook niet vertellen of het een F-mount heeft...
Sigma levert deze lens voor verschillende merken camera's...
Ik weet niet of je van zo'n nieuwere Sigma de adapter kan wisselen...

Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 4:25 pm

Volgens de verkoper past werkt hij alleen maar op oudere Nikon's. Ik vind dit raar omdat alle nikon's toch dezelfde F-Bajonet aansluiting hebben sinds 1959.
Ik vermoed dat de lens zal passen, maar de verkoper zegt dat hij ze op zijn D80 niet kan scherpstellen.

Een instelling gemist of zo??????

groeten paoli

rvdb

Bericht door rvdb » zo nov 04 2007 4:57 pm

Gaat wel passen maar werkt alleen in de M stand van je camera. Ook heb je op de D80 geen lichtmeting.

Je hebt een vaste f waarde van 8. Kun je dus niks aan veranderen ook niet verkleinen.

Heb ooit zo'n spiegellens gehad. Het is een gadget. Zo moet je ermee om gaan. Steek er zeker NIET teveel geld in. Als je echt veel tele wilt hebben zou ik even verder kijken.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 04 2007 5:03 pm

Ook bij een merk als Sigma staat er op de doos voor welke camera een objectief geschikt is.
Laten we er even van uit gaan dat het een objectief met een vaste vatting is.
Als het een objectief met een wisselvatting is, heb je een alleen een Nikon-wisseladapter nodig. T-mount, Adapt-all, er waren bij de B-merken diverse systemen. Van matig tot belabberd.
Als het om een vaste vatting gaat staat er bijvoorbeeld "For Nikon AI-s" op de doos.
Je zou alles moeten kunnen aansluiten waar AI of AI-s op staat.
Een spiegelobjectief heeft geen diafragma-overbrenging en AF, dus daar hoef je alvast niet over in te zitten. Vooral de diafragma-overbrenging was het zwakke punt van een wisselvatting.
Bij de wisselvattingen staat het op de wissel-adapter.
Als er alleen "(For) Nikon F" op staat is het voor oudere camera's, van voor 1977. Dan NIET doen.
Zonder negatief te willen zijn: neem geen riscico met een B-merkvatting die wellicht je dure D300 beschadigt. Bij twijfel: niet doen.

Succes, E.M. de Klerk

Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 5:04 pm

Zou je op de Nikon D300 er iets mee kunnen?

Maar het gaat mij er zeker om dat je je beeld kan scherpstellen. Als je dit niet kan, houdt het hele verhaal meteen op.

paoli

ML

Bericht door ML » zo nov 04 2007 5:32 pm

Natuurlijk kun je dit objectief ook scherpstellen, alleen niet met autofocus, maar wel met de hand.
Op de D200 kun je al een instelling opgeven voor als je een objectief zonder chip gebruikt. (met chip herkent de camera zelf het objectief, brandpuntsafstand, max diafragma etc) Dit zal op de d300 vast ook kunnen en dan heb je ook lichtmeting enzo.
Als dit objectief voor nikon-mount is, moet het zeker passen.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

zou het niet doen

Bericht door George Fennes » zo nov 04 2007 6:12 pm

Hallo Paoli, welkom op het forum.
En wat dat objectief betreft heb ik toch mijn vraagtekens.
Als de verkoper hem niet op zijn D80 kon aansluiten zal het waarschijnlijk geen F-mount hebben.
Veder zou je jezelf af kunnen vragen, is het raadzaam omeen spiegel objectief te kopen.
Je hebt een vast diafragma, scherpte is ook niet echt om over naar huis te schrijven, de bokeh is over het algemeen om te schreeuwen.
Het enige voordeel zou zijn, kost geen drol en is klein en licht in verhouding tot traditionele objectieven.
Wat was de prijs die er voor gevraagd werd?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Paoli

Sigma 600mm F8

Bericht door Paoli » zo nov 04 2007 6:16 pm

Wel, hij kon hem wel monteren maar hij kon niet scherpstellen.
De prijs: rond €200

Ik vind hem wel compact en je kan er leuke dingen mee. Ik denk dat je een goed resultaat kan bereiken met een D300.

groeten paoli.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

spiegeltje in het glas

Bericht door George Fennes » zo nov 04 2007 6:37 pm

Als je op een D80 geen goed resultaat kan boeken zal het naar mijn mening ook niet op een D300 kunnen :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo nov 04 2007 7:53 pm

Paoli,

De D300 zal (net als de D200) met MF lenzen wel aan lichtmeting doen. Autofocus zal niet werken, maar dat is een beperking van de lens en niet van de camera.
Wat er verder gezegd is, klopt helemaal. Diafragma is niet te veranderen. Oplossend vermogen is ook niet te hoog. €200 zou mij wat te duur zijn voor zo'n lens, 't zou een grapje moeten blijven.

Groetjes, Roelof
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”