Foto's worden niet zoals ik het wil

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Hudari
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto's worden niet zoals ik het wil

Bericht door Hudari » zo dec 07 2014 6:24 pm

Ik hoop dat het hier goed staat..

Zoals de titel al aangeeft ben ik niet echt tevreden met de foto's die ik maak en daardoor verdwijnt de camera steeds vaker in de kast.
Eigenlijk hoop ik dat er hier mensen zijn die tips hebben. Wat kan anders om te zorgen dat de foto's toch scherper en mooier worden?

Ik fotografeer met de Nikon D60 + Nikor 18-55 en 55-200 lens.

Afbeelding
ƒ/4.5 28.3 mm 1/20 ISO 1600 (heb deze ook op 100 gehad met mijn statief maar er blijft ruis in zitten)

Afbeelding
ƒ/4.5 28.3 mm 1/20 ISO 1600

Afbeelding
ƒ/5.0 134.5 mm 1/320 ISO 400

Afbeelding
ƒ/4.8 109.9 mm 1/320 ISO 400

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Foto's worden niet zoals ik het wil

Bericht door emdeklerk » zo dec 07 2014 6:31 pm

Ik moet eerlijk zeggen dat de foto's nog zo slecht niet zijn. Hooguit kun je een stopje verder diafragmeren, je objectieven lijken dat nodig te hebben, net ietsje meer contrast en scherpte. Over de ruis zou ik me niet zo heel veel zorgen maken; als je eenmaal gaat kijken blijft het je opvallen...

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 07 2014 7:01 pm

Met ISO 1600 en een D60 zal je altijd ruis zien. De belichting van de foto van de kerstboom lijkt nog wel te verbeteren, zeker als die in RAW gemaakt zou zijn.
De foto's van het paard vind ik er prima uit zien. De foto van de hond lijkt niet helemaal goed scherpgesteld en/of te weinig scherptediepte door een te grote lensopening.

Ik denk niet dat die 18-55 mm optimaal presteert bij (bijna) volle lensopening zoals jij die toepast. Eén of twee stops diafragmeren zoals al geadviseerd maakt het resultaat beter (mits je voldoende licht hebt).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo dec 07 2014 7:11 pm

Opzich zijn ze best aardig. Maar hoe maak jij de foto's? Op de automatische stand of op de A, S, of M stand? Probeer eens, mocht je dat al niet doen, om vanuit de A stand te schieten met de iso vast. Hoeveel scherpstelpunten had je aanstaan, kans dat je scherpstelt op een punt en dat bij het doordrukken je de camera iets beweegt en een ander punt wordt gekozen. En schiet RAW.

Gewoon blijven oefenen en plaatjes schieten. Op YouTube staan redelijk wat handige tips (Matt Granger, Jared Polin, Jeff Cable).

Hudari
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hudari » zo dec 07 2014 7:26 pm

Bedankt voor jullie reacties. Daar ga ik me eens in verdiepen!

Overigens schiet ik de foto's al in RAW en fotografeer ik over het algemeen op stand A.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » di dec 09 2014 7:20 am

Naast de voorgaande reacties; je kunt een fotocursus of -opleiding overwegen maar ik wil je zeker het boek "Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera" aanraden. Een boek waarin heel duidelijk uitgelegd wordt hoe alles werkt en waardoor je misschien sneller begrijpt waarom een foto niet wordt zoals je verwacht had.
Het is zonde om jouw enthousiasme kwijt te raken door 'kennisgebrek'!
Groet,
JW

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 09 2014 1:13 pm

@Hudari

Je legt de camera dan wel steeds meer in de kast, maar het ligt niet aan de camera.
Helaas zit het hem in het gebrek aan inzicht en ervaring van jezelf hoe zo goed mogelijke fotobestanden als basis vast te leggen.

- De opname met de Kerstboom is echt te donker, en witbalans te warm.
Nu snap ik ook wel dat het een balans is met die kerstlichtjes enerzijds, en doortekening van de rest.
Met die kerstlichtjes als enige verlichting (neem ik aan) is het onderwerpscontrast veel te groot om dat er in één keer goed op te krijgen. Je zou dat met een flitsertje indirect via plafond / muur wat met licht kunnen invullen. Om niet een te groot verschil in kleur te hebben met de kerstlampjes, een warmkleurig filter voor de flitser. (Standaard zitten en bij Nikon flitsers een aantal filters bij).

- Met dat hondje. Verkeerde witbalans, en nog steeds wat te donker.
Maar daar is met wat bijwerken in software nog prima iets van te maken. (Met RAW gaat dat beter dan met JPG).

Quick & Dirty aangepast in Nikon Capture NX2
Afbeelding

Met die buitenopnamen is weinig mis.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hudari
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hudari » wo dec 10 2014 10:18 am

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee!
Wat is de foto mooi geworden na je bewerking Leon, dank daarvoor!

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » do dec 11 2014 10:01 am

Wat Leon zegt, t ligt niet aan je camera of de foto's die je maakt, maar aan jezelf :o Die foto's zien er echt prima uit. Je kan zo te zien al prima fotograferen maar je focust je op alles wat je nog niet kan. En denk je dat je slecht bent, dat is heel normaal om te denken als je ergens best goed in bent. Je zou eigenlijk moeten denken "Foto's worden niet zoals ik het wil, dus ik moet elke dag mijn camera pakken en foto's maken!" Als je het veel doet wordt je echt vanzelf beter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 11 2014 6:42 pm

In dit kader vind ik de reactie van @JW17 ook goed aansluiten op hetgeen de TS zou kunnen overwegen.
Verder zou de TS met tutorials op Youtube ook meer kunnen doen hoe fotobestanden te bewerken. Zodoende haal je meer uit de nu wat wat grauwe platen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”