ik zou graag een lensprofile voor mijn Olympus XZ2 downloaden en installeren in Lightroom. Ik heb eens rondgeneusd, maar ik snap er geen hout van. Je hebt dat hulpprogramma van Adobe waarmee dat moet lukken, maar telkens als ik het installeer verschijnt het venster waarmee je binnen Lightroom foto's importeert. Weet iemand hoe het moet?
Wat me ook opvalt is dat Lightroom profielen van Nikkor lenzen meteen herkent, maar dat ik voor mijn Tokina eerst een lens moet selecteren.... Klaarblijkelijk is de info die de lens aan de camera verstrekt over de aard van de lens bij de Tokina's niet helemaal compleet. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Lens profile in Lightroom
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Lens profile in Lightroom
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Moderator
- Contacteer:
Re: Lens profile in Lightroom
Kijk eens onder sectie 4 van de info in deze link https://photographylife.com/lightroom-lens-corrections
Waarom wil je dit trouwens? Heeft de lens teveel vervorming voor architectuur?
Waarom wil je dit trouwens? Heeft de lens teveel vervorming voor architectuur?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad. Ik zie wat bolle lijntjes die recht horen te zijn. Verder een prima cameraatje met een prima lensje... Ik ga er naar kijken. Dank Skippy
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De titel van dit draadje is TE mooi om een nieuw te openen voor het vraagje dat bij mij door het in het startbericht aangehaalde artikel werd opgeroepen (...bent u daar nog?).
Bij twee van de foto's die ik met mijn Nikkor 16-35 4.0 had geschoten (ik weet helaas niet meer welke...) beweerde Lightroom dat het een 14-24 was geweest, met geen enkele mogelijkheid om het juiste profiel te selecteren. Wel andere profielen die evenmin juist waren. Ik heb het automatisch profiel voor die foto's dus uitgezet en ze handmatig bewerkt. Overigens kan ik me niet herinneren of het misschien JPEGs waren.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? Enig idee of daar iets anders achter kan zitten dan dat het misschien JPEGs waren?
Bij twee van de foto's die ik met mijn Nikkor 16-35 4.0 had geschoten (ik weet helaas niet meer welke...) beweerde Lightroom dat het een 14-24 was geweest, met geen enkele mogelijkheid om het juiste profiel te selecteren. Wel andere profielen die evenmin juist waren. Ik heb het automatisch profiel voor die foto's dus uitgezet en ze handmatig bewerkt. Overigens kan ik me niet herinneren of het misschien JPEGs waren.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? Enig idee of daar iets anders achter kan zitten dan dat het misschien JPEGs waren?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes