Foutje bij laden nieuwe film

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Wienand

Foutje bij laden nieuwe film

Bericht door Wienand » di nov 06 2007 11:31 am

Hoi allemaal,

Met mijn F100 heb ik de laatste keren wat rare dingen gezien als ik een nieuwe film inbreng. Ik breng de film in zoals het hoort (film uittrekken tot het rode merktekentje), doe de klep dicht en druk de sluiter in. Officieel moet die dan naar het eerste frame gaan.

Nu heb ik al een paar keer gehad dat de film niet gepakt leek te worden, en er dus ook niks gebeurde. De laatste keer, gisteren, werd er wel wat actie ondernomen in de camera (geluid), maar verscheen het "Err" op de display.

In alle gevallen was het openen van de klep, de film goed (beter) leggen (voor zover dat nodig was natuurlijk :?: ) en weer de dichtdoen plus het afdrukken genoeg.

Dus er is wel een werkbare manier, maar ik zat me toch af te vragen of ik misschien iets niet goed doe, of dat het een feature van de F100 is? Hopelijk is er iemand met een F100 die het herkent, en kan zeggen wat het is. Verder is de F100 trouwens een dijk van een camera!

Groeten,
Wienand

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

gok maar wat

Bericht door George Fennes » di nov 06 2007 11:38 am

Hoi Wienand,
Ik heb geen F100 en doe maar een gok.
Misschien eerst even een proefopname maken zonder film om de blokkering weer te activeren van het rolletje met tandjes om de film te transporteren (zo dat is er ook weer uit een mond vol).
Daarna pas de film inleggen zoals je gewend ben.
Misschien gaat het dan wel goed.
Het zou kunnen zijn dat het veertje die de blokkering moet activeren slap is of er vuil tussen zit.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » di nov 06 2007 11:38 am

Dat doet mijn F80 ook wel eens. Gewoon de film net even iets voorbij het rode merktekentje trekken bleek de oplossing te zijn.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di nov 06 2007 11:46 am

Ik heb 't bij mijn F100 nog niet gehad, maar trek inderdaad de film iets voorbij het rode merktekentje.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Wienand

Bericht door Wienand » di nov 06 2007 12:26 pm

Hey allemaal,

Bedankt voor de (zeer) snelle reacties! Fantastisch zo'n forum.

Zal eens kijken of ik de handleiding verkeerd gelezen had, want ik herinner me dat daar min of meer expliciet in staat dat je zeker niet voorbij het rode merkje moest gaan.

Hopelijk wordt het binnenkort eens droog om wat mooie herfstfotos te maken.

Groeten,
Wienand

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di nov 06 2007 12:39 pm

In de handleiding staat inderdaad dat je niet voorbij de rode punt moet inleggen, maar ja, wat is voorbij? Precies lukt nooit en iets voorbij is niet erg.

Groet, Cees

Lid NCN

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di nov 06 2007 2:38 pm

Ik heb nooit aandacht geschonken aan het rode merk tekentje.
Idd gewoon een beetje verder trekken en dan pakt hij de film wel.
Lekker he zo'n F100.
Vind het nog steeds de fijnste kamera die ik ooit gehad heb.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 06 2007 3:36 pm

Een doodenkele keer heeft mijn F90 dat ook. Je moet inderdaad de film iets voorbij de markering inleggen. Wat namelijk gebeurt is dat de cassette een ietsje kantelt, dat komt omdat de film wil terugkrullen, en niet vlak gaat liggen. De film wordt dan een beetje teruggetrokken, net voor je de achterwand dichtdoet.
Automatische filminleg is ook niet alles.
Op mijn F2's kan je zelf de film goed in de transportspoel steken, een keer transporteren, en met de terugwikkelslinger alles goed vlak en gespannen houden voor je de achterwand sluit. Duurt wat langer, maar werkt wel altijd.

E.M. de Klerk

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di nov 06 2007 3:41 pm

Zo doe (en deed) ik het ook altijd met m'n FE. Was daarna wel even wennen, dei automatische filminleg 8)

Groet, Cees

Lid NCN

GdP

Bericht door GdP » di nov 06 2007 3:49 pm

chip54 schreef:Zo doe (en deed) ik het ook altijd met m'n FE. Was daarna wel even wennen, dei automatische filminleg 8)

Automatische filminleg gaat wel een stuk sneller, dan al dat gepruts.

Bij de Nikon F6 moet je na het sluiten van de camera een keer de ontspanknop indrukken, wil hij doorspoelen naar de eerste lokatie.

Had ik in het begin even niet door. :oops:

Frederix

Re: Foutje bij laden nieuwe film

Bericht door Frederix » wo nov 07 2007 8:20 pm

Wienand schreef:Hoi allemaal,

Met mijn F100 heb ik de laatste keren wat rare dingen gezien als ik een nieuwe film inbreng. Ik breng de film in zoals het hoort (film uittrekken tot het rode merktekentje), doe de klep dicht en druk de sluiter in. Officieel moet die dan naar het eerste frame gaan.

Nu heb ik al een paar keer gehad dat de film niet gepakt leek te worden, en er dus ook niks gebeurde. De laatste keer, gisteren, werd er wel wat actie ondernomen in de camera (geluid), maar verscheen het "Err" op de display.

In alle gevallen was het openen van de klep, de film goed (beter) leggen (voor zover dat nodig was natuurlijk :?: ) en weer de dichtdoen plus het afdrukken genoeg.

Dus er is wel een werkbare manier, maar ik zat me toch af te vragen of ik misschien iets niet goed doe, of dat het een feature van de F100 is? Hopelijk is er iemand met een F100 die het herkent, en kan zeggen wat het is. Verder is de F100 trouwens een dijk van een camera!

Groeten,
Wienand
Hoi Wienand,

Ik heb sinds een jaar een F100. Ik heb zelden een fout ingelegde film gehad. Toen ik de camera net had kwam het wel eens voor, nu nooit meer. Ik trek de film iets verder uit dan het rode merkteken en voel ook even of de tandjes van het transportwieltje in de perforatie van de film valt. Film zo vlak mogelijk houden. Klep dicht en film gaat direct door naar de eerste opname (kan zo in het custom menu worden ingesteld).

Wienand

Bericht door Wienand » do nov 08 2007 9:30 pm

Hoi Frederix et al,

Ik zal die instelling eens proberen, en ook de film verder doortrekken en kijken of het nog voorkomt. Bij de Minolta die ik eerst had moest je alles fysiek redelijk inklemmen enzo, zodat kans op fouten niet zo groot was.

Wel een mooi excuus om fotos te maken (als het droog wordt ooit)

Groeten,
Wienand

Frederix

Bericht door Frederix » vr nov 09 2007 5:33 pm

Wienand schreef:============ snip ==========
Hoi Wienand, je bent toch geen "mooi weer fotograaf"? Je kunt ook foto's maken als het hoost . . . . :wink:

Afbeelding
foto 1, Amersfoort, regenbui tijdens Torenpop 2007

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » vr nov 09 2007 6:36 pm

Frederix schreef:
Hoi Wienand, je bent toch geen "mooi weer fotograaf"? Je kunt ook foto's maken als het hoost . . . . :wink:

Afbeelding
Hee leuke foto, daar was ik ook ergens, helaas zonder regencape. Daarna een week met griep in bed gelegen.

Frederix

Bericht door Frederix » vr nov 09 2007 6:51 pm

Paul Demo schreef:
Frederix schreef:

Afbeelding
Hee leuke foto, daar was ik ook ergens, helaas zonder regencape. Daarna een week met griep in bed gelegen.
Ik had ook geen regenspullen bij me, ik geloof zelfs geen jas. Maar ik kon op tijd schuilen onder een para"sol". Ik heb er geen griep aan overgehouden, gewoon een kwestie van vaak doen . . . . :lol:

Gesloten

Terug naar “Analoog”