Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en heb mij zojuist al even voorgesteld bij nieuwkomers.
Meteen heb ik een vraag over mijn D7100.
In het begin was ik niet tevreden over de scherpte van mijn D7100. Ik heb deze een paar maanden geleden nieuw gekocht samen met de 50mm 1.8 en 17-70 2.8-4.
Maar geen één foto was echt scherp op het punt waar ik op scherp stelde.
Natuurlijk heb ik gezocht en vond ik de oplossing. Het bleek dat mijn nieuwe camera in combinatie met mijn nieuwe objectieven last had van front focus.
Ik ben naar een speciaalzaak gegaan (na eerst een hele zondag zelf te hebben zitten ****) en deze heeft hem voor mij goed ingesteld.
En inderdaad mijn foto's zijn nu wel scherp.
Mijn vraag aan jullie...
Hebben jullie dit ook gehad? Of nooit naar gekeken?
Ik fotografeer veel portret dus dan is scherpte op de ogen heel belangrijk en zie ik snel of een foto scherp genoeg is. Met natuur foto's zal je dit misschien minder zien.
Is het normaal dat je gebruik MOET maken van de AF fijnafstelling?
Ik heb gisteren ook een e-mail gestuurd naar Nikon voor de zekerheid omdat ik hoop dat dit geen fabrieksfout is.
Ik hoor graag jullie mening en zal (wanneer ik het heb ontvangen) ook de reactie van Nikon hier neerzetten.
Groetjes,
Nancy
D7100 - AF Fijnafstelling
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D7100 - AF Fijnafstelling
Nancy, tot ik de D7100 had heb ik slechts voor één objectief de AF fijnafstelling gebruikt op mijn D300. Bij mijn D7100 heb ik dit nu voor alle objectieven gedaan, bij de hoge resoluties / vele megapixels ga je afwijkingen ook sneller zien.
Op het forum is er veel over te vinden, o.a. hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=54087
Op het forum is er veel over te vinden, o.a. hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=54087
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Nancy, ik ga 1x per jaar langs Chipclean om mijn D7100 en objectieven te laten reinigen en AF af te laten stellen.
De D7100 is Veel kritischer daarin inderdaad.
Is geen fabricage fout.
De D7100 is Veel kritischer daarin inderdaad.
Is geen fabricage fout.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ben ondertussen, na bijna drie jaar in bezit, al twee keer bij Ton van Chipclean geweest.
Eerste keer na dezelfde twijfels over scherpte, zag direct verbetering van alle lenzen
105mm
85mm
11-16mm ( tokina, had ook ruim +10 afwijking )
net voor einde garantieperiode heb ik de D7000 toch maar bij Nikon aangeboden, omdat er toch nog wat aan leek te mankeren qua focussen. Deze is nagekeken, en uiteindelijk hebben ze de af unit gerepareerd.
Mede hierdoor, en dankzij m'n hevige vorm van NAS ( drie lenzen erbij ), wederom een bezoekje gebracht aan Ton Niesing.
Bijna alle lenzen staan op 0, hooguit 1 of 2 in de plus of min. Maar de Tokina daarentegen staat op maximaal in de plus!!!
Eerste keer na dezelfde twijfels over scherpte, zag direct verbetering van alle lenzen
105mm
85mm
11-16mm ( tokina, had ook ruim +10 afwijking )
net voor einde garantieperiode heb ik de D7000 toch maar bij Nikon aangeboden, omdat er toch nog wat aan leek te mankeren qua focussen. Deze is nagekeken, en uiteindelijk hebben ze de af unit gerepareerd.
Mede hierdoor, en dankzij m'n hevige vorm van NAS ( drie lenzen erbij ), wederom een bezoekje gebracht aan Ton Niesing.
Bijna alle lenzen staan op 0, hooguit 1 of 2 in de plus of min. Maar de Tokina daarentegen staat op maximaal in de plus!!!
Laatst gewijzigd door justme op ma jan 12 2015 1:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben er vandaag mee naar KE geweest voor een schoonmaakbeurt en een AF fijnafstelling van de Tokina 11-16, ook hier -14 (!) backfocus.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
Bedankt voor jullie reacties.
Fijn om te lezen dat het dus niet erg is.
De zin op de Nikon site bij FAQ verontrustte mij enigszins...
"AF-fijnafstelling wordt in de meeste situaties niet aanbevolen en kan de normale scherpstelling verstoren. Gebruik deze optie alleen als het echt nodig is."
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties en ArendV bedankt voor de link.
Fijn om te lezen dat het dus niet erg is.
De zin op de Nikon site bij FAQ verontrustte mij enigszins...
"AF-fijnafstelling wordt in de meeste situaties niet aanbevolen en kan de normale scherpstelling verstoren. Gebruik deze optie alleen als het echt nodig is."
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties en ArendV bedankt voor de link.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik stel altijd nieuwe lenzen af en gebruik daar Focal van Reikan voor.
Leuk voor op een nutteloze zondagmiddag en kost maar een paar tientjes.
Geeft je ook meer duidelijkheid hoe het een en ander werkt.
Leuk voor op een nutteloze zondagmiddag en kost maar een paar tientjes.
Geeft je ook meer duidelijkheid hoe het een en ander werkt.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Heb e.e.a. nog even nagekeken, de resultaten:
Nikon 85mm 1.8D gecorrigeerd met -7
Nikon 105mm Mico gecorrigeerd met -3
Tokina 11-16 2.8 gecorrigeerd met +20
De Nikon 17-55, 35mm, en de 70-200 allen op 0
Nikon 85mm 1.8D gecorrigeerd met -7
Nikon 105mm Mico gecorrigeerd met -3