Dynamisch AF
- aquarius
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dynamisch AF
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje over de Dynamisch AF functie op mijn D2H. Moet ik persé dit in combinatie met Continue AF gebruiken of werkt dit ook met Enkelvoudig AF ???
Ik heb wat uitgeprobeerd maar ben er nog niet helemaal uit. De kamera drukt n.l. gewoon af op Continue AF als het onderwerp nog niet scherp is.
Ik vermoed dat Dynamisch AF gewoon ook werkt met enkelvoudig AF maar dit lijkt mij niet logisch, of toch wel ??? (De foto`s zijn wel scherp)
Alvast bedankt,
Aquarius
Ik heb even een vraagje over de Dynamisch AF functie op mijn D2H. Moet ik persé dit in combinatie met Continue AF gebruiken of werkt dit ook met Enkelvoudig AF ???
Ik heb wat uitgeprobeerd maar ben er nog niet helemaal uit. De kamera drukt n.l. gewoon af op Continue AF als het onderwerp nog niet scherp is.
Ik vermoed dat Dynamisch AF gewoon ook werkt met enkelvoudig AF maar dit lijkt mij niet logisch, of toch wel ??? (De foto`s zijn wel scherp)
Alvast bedankt,
Aquarius
Afhankelijk van je eigen aanpassing in het menu, maar standaard is de nikon instelling bij cont AF dat het ontspannen prioriteit heeft (ook onscherpe foto wordt gemaakt) bij sing AF heeft het scherpstellen prioriteit en wordt er pas een foto gemaakt als er ook echt scherp is gesteld.
De instelling van hoe de AF 'werkt' staat hier los van. De dynamische AF (standaard op dichtsbijzijnde onderwerp) haalt de info uit alle beschikbare scherpstelvelden. Bij de andere instelling selecteer je zelf het scherpstelveld waarin het onderwerp moet zitten om op scherp te stellen. De combinaties van de ene instelling met de andere kun je gebruiken voor het te fotograferen onderwerp.
Hoop dat dit wat verduidelijking geeft, succes
De instelling van hoe de AF 'werkt' staat hier los van. De dynamische AF (standaard op dichtsbijzijnde onderwerp) haalt de info uit alle beschikbare scherpstelvelden. Bij de andere instelling selecteer je zelf het scherpstelveld waarin het onderwerp moet zitten om op scherp te stellen. De combinaties van de ene instelling met de andere kun je gebruiken voor het te fotograferen onderwerp.
Hoop dat dit wat verduidelijking geeft, succes
- aquarius
- Clublid
- Contacteer:
Sorry, ik kan het antwoord niet echt vinden in uw uitleg. Ik wil graag weten als ik Dynamisch AF gebruik en ik op een onderwerp scherpstel de autofucus ook gewoon meegaat wanneer het onderwerp beweegt ook al staat de kamera op enkelvoudige AF en NIET op continue AF.
Het boekje is hier ook niet duidelijk over.
In ieder geval wel bedankt voor de moeite om te reageren.
Aquarius
Het boekje is hier ook niet duidelijk over.
In ieder geval wel bedankt voor de moeite om te reageren.
Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.
D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Nee dus. Als de af in S stand staat (enkelvoudig) dan wordt standaard de af vergrendeld als eenmaal scherpgesteld is en de ontspankop half ingedrukt blijft. De dynamische af zoekt zelf met welk veld er scherpgesteld wordt. Op de D200 kun je dit wel veranderen in het menu, maar de standaard instelling is als beschreven. Alleen in af stand C (continue) blijft de af het onderwerp volgen en wordt dus niet vergrendeld. Dit in combinatie met de dynamische af zorgt voor continue scherpstelling op het dichtsbijzijnde onderwerp, ook als dit grillig door het beeld heenbeweegt.
De werking van de keuzeknop AF C-S-M bepaalt dus of de AF vergrendeld of niet (ik weet niet of het menu van de D2H deze instelling ook kan wijzigen, moet in hetzelfde hoofdstuk aangegeven staan)
De keuze voor dynamische of enkelvelds AF (de d200 heeft bovendien drie keuzes in dynamische af veldstand) bepaald met welk veld er scherpstelling plaatsvind.
Hoop dat je hier meer aan hebt, succes
De werking van de keuzeknop AF C-S-M bepaalt dus of de AF vergrendeld of niet (ik weet niet of het menu van de D2H deze instelling ook kan wijzigen, moet in hetzelfde hoofdstuk aangegeven staan)
De keuze voor dynamische of enkelvelds AF (de d200 heeft bovendien drie keuzes in dynamische af veldstand) bepaald met welk veld er scherpstelling plaatsvind.
Hoop dat je hier meer aan hebt, succes
Bij alles waarvan je niet van te voren weet waarvandaan het onderwerp in beeld gaat komen, een groot voorbeeld is het doel bij een voetbalwedstrijd, waar komt de aanvaller vandaan. Dit soort situaties waarbij je geen tijd hebt om eerst je camera te bewegen om je middelste af-veld naar het onderwerp te bewegen, te wachten tot er is scherpgesteld en dan door te drukken, vragen dus om auto-selectie van het AF-veld. Als je dan ook nog met AF-C een op je af komend voorwerp kunt blijven volgen in de scherpte, helpt je dit enorm. Techniek staat voor niets tegenwoordig ! 

Maar heb je ook de kans dat de meeuw die net je beeld binnen vliegt scherp is toch.ML schreef:Bij alles waarvan je niet van te voren weet waarvandaan het onderwerp in beeld gaat komen, een groot voorbeeld is het doel bij een voetbalwedstrijd, waar komt de aanvaller vandaan. Dit soort situaties waarbij je geen tijd hebt om eerst je camera te bewegen om je middelste af-veld naar het onderwerp te bewegen, te wachten tot er is scherpgesteld en dan door te drukken, vragen dus om auto-selectie van het AF-veld. Als je dan ook nog met AF-C een op je af komend voorwerp kunt blijven volgen in de scherpte, helpt je dit enorm. Techniek staat voor niets tegenwoordig !
Ga maar eens voetbalfotos maken op 5 punts dynamische AF-C. je zal ontdekken dat je vaak minder scherpe resultaten hebt. Altands dat is wel mijn bevinding.
Uiteraard zijn er situaties waarbij het wel goed kan werken en zelfs wat kan toevoegen maar in de meeste gevallen dus niet.
Voor voetbal foto's gebruik ik centrum AF-C en schiet bij veel licht f5,6- f8 op 200ASA sluitertijden zijn dan vaak zo dat je nog net wat dynamiek in je foto's hebt de 70-210 gebruik ik dan gewoon uit de hand en ga ongeveer tot 175mm hoewel soms op 210mm je ook gewoon mooie resultaten hebt. Je werkt dan wel op 315mm vergelijkbaar wordt het licht minder dan gaat de iso naar 400 of zelf 600...
Luc.
Uiteraard zijn er situaties waarbij het wel goed kan werken en zelfs wat kan toevoegen maar in de meeste gevallen dus niet.
Voor voetbal foto's gebruik ik centrum AF-C en schiet bij veel licht f5,6- f8 op 200ASA sluitertijden zijn dan vaak zo dat je nog net wat dynamiek in je foto's hebt de 70-210 gebruik ik dan gewoon uit de hand en ga ongeveer tot 175mm hoewel soms op 210mm je ook gewoon mooie resultaten hebt. Je werkt dan wel op 315mm vergelijkbaar wordt het licht minder dan gaat de iso naar 400 of zelf 600...
Luc.
Wie wil er nog een keer wat uitleg geven over AF-S en AF-C aub?
Bedoelen jullie met die S en C de instelling dat je maar één enkele foto kan nemen bij het indrukken en met de C kun je blijven fotograferen?
En Luc, u selecteert dus via het menu in stand A bijvoorbeeld één enkel AF veld ipv dynamisch AF.
Men moet dit wel steeds manueel instellen want standaard staat die op dynamisch AF, nietwaar?
Kan je dat niet zo laten dat je zelf het veld kiest?
Bedoelen jullie met die S en C de instelling dat je maar één enkele foto kan nemen bij het indrukken en met de C kun je blijven fotograferen?
En Luc, u selecteert dus via het menu in stand A bijvoorbeeld één enkel AF veld ipv dynamisch AF.
Men moet dit wel steeds manueel instellen want standaard staat die op dynamisch AF, nietwaar?
Kan je dat niet zo laten dat je zelf het veld kiest?
- aquarius
- Clublid
- Contacteer:
Luc heeft gelijk. Ik heb pas geleden ook voetbalfoto`s geprobeerd op dynamisch + AF-C maar dan doet de AF maar een dotje. De meeste foto`s zijn dan onscherp.
Voetbalfoto`s met dynamisch AF + AF -S zijn bijna allemaal scherp maar ben er nu achter dankzij ML dat Dynamisch AF dan helemaal geen zin heeft. Heeft het zelfde effect als centrum AF.
Gewoon een kwestie van op het juiste moment afdrukken.
Aquarius
Voetbalfoto`s met dynamisch AF + AF -S zijn bijna allemaal scherp maar ben er nu achter dankzij ML dat Dynamisch AF dan helemaal geen zin heeft. Heeft het zelfde effect als centrum AF.
Gewoon een kwestie van op het juiste moment afdrukken.
Aquarius
Ben dat toch niet eens met aquarius. Dynamische Af 'ziet' dus het onderwerp binnen komen op bijvoorbeeld het linker AFveld, en de camera -software- heeft je onderwerp dus eerder in de smiezen. Als je moet wachten tot je onderwerp in het midden is gearriveerd voordat de camera er iets mee gaat doen (scherpstellen) kun je dus te laat zijn. Verder zijn de onscherpe foto's met Continu Af te verklaren doordat de onstpanning (het werkelijk maken van de foto) prioriteit heeft ten opzichte van het scherpstellen. Met andere woorden, je mist het moment NIET, maar hebt kans op een onscherpe foto. Met Single AF is het andersom; je kunt het moment missen (de camera gaat eerst scherpstellen) maar je foto is wel scherp.
Kan iemand misschien zeggen of de "prof" camera's als D2's deze instelling ook kunnen wijzigen? Dus AF-c met scherpstel prioriteit en AF-s met ontspanprioriteit. Dit kan op de D200 namelijk wel.....
Kan iemand misschien zeggen of de "prof" camera's als D2's deze instelling ook kunnen wijzigen? Dus AF-c met scherpstel prioriteit en AF-s met ontspanprioriteit. Dit kan op de D200 namelijk wel.....
- aquarius
- Clublid
- Contacteer:
Ja dat kan ML. In het custom menu kan men dit wijzigen. Ik zal deze instelling eens proberen bij de volgende voetbalfoto`s.
Ik ben benieuwd of de kamera geen moment "mist" omdat hij bezig is met scherpstellen.
Heb jij er wel goede ervaringen mee ML ??? En zijn je foto`s scherp ?? Je vertelt in je reactie dat je de voorkeur geeft in een niet te korte sluitertijd ivm wat dynamiek in de foto.
Aquarius
Ik ben benieuwd of de kamera geen moment "mist" omdat hij bezig is met scherpstellen.
Heb jij er wel goede ervaringen mee ML ??? En zijn je foto`s scherp ?? Je vertelt in je reactie dat je de voorkeur geeft in een niet te korte sluitertijd ivm wat dynamiek in de foto.
Aquarius
Je hebt helemaal gelijk dat het in de handleiding vermeld staat maar uitvoerig wil ik het nu net niet noemen.rgroe schreef:Bij Af-S (Single) stelt de camera eenmaal scherp wanneer je de ontspanknop indrukt en ingedrukt houdt (dus geen opname maakt). Bij Af-C (Continu) blijft de camera scherpstellen wanneer het beeld verandert.
Maar... staat dit niet uitvoerig beschreven in de gebruikshandleiding van de camera?
Ik heb enkele boeken besteld zoals "het fotoboek" van Dick Boer en "Fotografie" van Freeman.
Dan ga ik dat eens lezen en uittesten. Het mag geen automatisme worden, het is heel fijn dat iedereen waarden en dergelijke opgeeft maar men moet toch ook snappen waarom je die waarden moet instellen en daar heb ik momenteel een beetje moeite mee. Ik kan niet van mezelf zeggen dat ik dom ben en ik weet zeker dat ik er met lezen en proberen zeker zal geraken, maar die basis is toch niet zo simpel.
Iedereen nogmaals bedankt voor de leerrijke informatie.