Masterclass Frans Lanting Ede 23 januari
- mike
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Masterclass Frans Lanting Ede 23 januari
Voor de liefhebbers:
http://www.cinemec.nl/events/tickets-ma ... nting-ede/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cinemec.nl/events/tickets-ma ... nting-ede/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Masterclass Frans Lanting Ede 23 januari
Nou dit ga je niet geloven. Er is een prijsvraag uitgeschreven voor deze masterclass. Mijn vrouw kijkt in de agenda en het is mijn vrije dag dus denkt mijn vrouw ik doe eens mee. Ik kom 's-avonds thuis en een glunderende vrouw zit op me te wachten en zegt ik heb een cadeautje voor je. Wat denk je heeft ze gewonnen. Ik helemaal happy de peppie maar dacht zal nog netjes vragen van wil je er niet zelf heen (ik wist het antwoord al). Ik zit me dus te verheugen op een leuke dag Frans Lanting.
Groetjes van een blijde Harrie
Groetjes van een blijde Harrie
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
hartstikke leuk! Dat is nog eens een goede financieel directeur ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Clublid
Het kost € 150,= per persoon dus dat is in ieder geval verdiend. Ik kijk er in ieder geval naar uit. De deelnemers mogen drie foto's insturen en Frans Lanting gaat er daar een aantal uitpikken die hij gaat bespreken. Ik ben benieuwd
Groetje Harrie
Groetje Harrie
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
En, hoe was het??
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Clublid
Pfffff waar moet ik beginnen. Nou bewust wat te vroeg vertrokken want wilde sowieso op tijd zijn en op de route staan nogal eens wat files. Ik kwam aan om 09.30 uur en het zou om 10.00 uur beginnen. Rustig bakje koffie gedronken en even bij de sigma hoek gekeken waar ze stonden met de 150 - 600 mm sports uitvoering. Wat staan babbelen met andere mensen en daarna ging het beginnen. We zijn een bioscoopzaal binnen gegaan en daar hield Frans Lanting zijn lezing. Het eerste deel heette the art of seeing. Hoe te kijken naar foto's en dan de verschillen laten zien van perspectief, compositie, licht, het momet en de zin. Dit laatste was echt iets wat voor hem belangrijk was mede door zijn achtergrond als fotograaf voor National Geographic. Hij vertelde hoe hij bij fotografie terecht is gekomen want hij is een Rotterdammer die economie heeft gestudeerd. Dit gedeelte duurde een 1½ uur en aansluitend was het pauze. Daarna kwam het gedeelte Every picture tells a story en hier viel me op dat sommige zaken omtrent fotografie eigenlijk al door de cultuur worden ingegeven. Wij lezen van links naar rechts en automatisch vinden wij zo'n foto sterker qua beeldvorming. Er werd een foto getoond (bioscoopscherm) en het was een vlucht spreeuwen die van rechts naar links vlogen. Iedereen vond het een mooi foto. Foto was beeldvullend en je kon de spreeuwen duidelijk zien. Frans flipte de foto 180° en vroeg wat we nu van de foto vonden. Iedereen vond hem eigenlijk sterker. Het enige verschil was dat de spreeuwen nu van links naar rechts vlogen. In het midden oosten zal men de eerste foto dus interessanter vinden en wij de tweede foto. Verder werd er gesproken over inhoud aanbrengen in je fotografie en thema's en hoe en waar te beginnen. Aansluitend was het lunch. Gedurende de lunch stonden er verschillende standjes die wat boeken verkochten. Je kon natuurlijk ook boeken kopen van Frans Lanting die hij zou signeren. Ik had me voorgenomen aan het einde van de dag een boek te halen van de Okavango delta en het dan te laten signeren. Na de lunch het volgende gedeelte waarbij hij ook foto's van ons zou bespreken. Er waren ongeveer 200 mensen en iedereen mocht 3 foto's insturen. Hij heeft 20 foto's besproken en bij sommige foto's even een bewerking uitgevoerd met lightroom. Alle foto's werden geprojecteerd op een bioscoopscherm en moet toegeven ik hoopte at er een foto van mij bij zou zitten. Dit was natuurlijk niet het geval. Wat me opviel was dat Frans van bijna elke foto zo kon zeggen waar de foto gemaakt was. Ow dat is dit meertje daar en daar in Nieuw Zeeland of dat is die rotskust op de Lofoten of dat is dat eilandje waar alleen daar komen die vogels of pinguïns voor. Na wederom een pauze werden er wat foto behandeld van de Frans Lanting award. Hij had tevens wat foto's van het uitje wat op tv was uitgezonden waar de winnaars en Humberto Tan (die een fervent natuurfotograaf blijkt te zijn) samen met Frans Lanting de oost-vaarders plassen in gingen. De laatste pauze en ik naar de boekenstand. Nou de boeken waren op dus dat idee ging niet door. Ik vond mezelf nog slim door het aan het einde van de dag te willen doen want ik mensen de gehele dag met boeken zien zeulen maar baalde nu stiekem wel een beetje. Frans Lanting heeft allerlei foto's laten zien die hij gemaakt heeft voor zijn boeken. Verder verhaaltjes verteld wat hij heeft mee gemaakt in zijn tijd als fotograaf bij National Geographic en zijn reizen samen met zijn vrouw. Allerlei foto's zijn de revue gepasseerd met uitleg hoe en wat en waarom. Het laatste gedeelte ging over zijn laatste project genaamd LIFE. Hij heeft het ontstaan van het leven willen fotograferen en nadat hij de serie af had heeft hij componisten gevraagd een stuk klassieke muziek te schrijven. Tijdens de presentatie onder andere in Nederland zit er een orkest wat de muziek speelt en tegelijkertijd is op de achtergrond in een soort van doorlopende diavoorstelling de presentatie van de foto's te zien omtrent het ontstaan van het leven. Uiteindelijk kwam er een vragenuurtje en kon je Frans Lanting allerlei vragen stellen. Natuurlijk zat er weer een rasechte Hollander tussen die moest weten wat hij verdiend op jaarbasis maar verder waren er leuke vragen over bepaalde vormen van fotografie en de passie van Frans Lanting zelf. Hij is namelijk helemaal gek van albatrossen. Uiteindelijk was het allemaal voorbij en zijn we weer vertrokken. Er stond beneden nog een klein presentje op ons te wachten in de vorm van een sigma tas met kalender erin van de oost-vaarders plassen en nog een boekje, reclame materiaal enz.
Het is een heel verhaal geworden maar ik zou zo nog een half uur door kunnen schrijven over wat er allemaal is verteld. Ik had ook aantekeningenboekje mee genomen zodat ik dingen kon opschrijven. Het was in ieder geval een geweldige dag. Ik heb me geen seconde verveeld ondanks dat het ene lange zit was. Heb daar Loulou Beavers nog ontmoet en even mee gesproken over Frans Lanting maar ook over het beoordelen van foto's wat ik graag mag doen en dat ook bij haar foto's had gedaan. Ze herkende nadat ik mijn naam noemde me ook meteen en vond het leuk me nu eens in het echt te ontmoeten. Was gewoon geweldige dag die me eigenlijk toch nog te kort duurde maar ik hoop dat je nu een idee hebt hoe de dag is gegaan..
Groetjes Harrie
Het is een heel verhaal geworden maar ik zou zo nog een half uur door kunnen schrijven over wat er allemaal is verteld. Ik had ook aantekeningenboekje mee genomen zodat ik dingen kon opschrijven. Het was in ieder geval een geweldige dag. Ik heb me geen seconde verveeld ondanks dat het ene lange zit was. Heb daar Loulou Beavers nog ontmoet en even mee gesproken over Frans Lanting maar ook over het beoordelen van foto's wat ik graag mag doen en dat ook bij haar foto's had gedaan. Ze herkende nadat ik mijn naam noemde me ook meteen en vond het leuk me nu eens in het echt te ontmoeten. Was gewoon geweldige dag die me eigenlijk toch nog te kort duurde maar ik hoop dat je nu een idee hebt hoe de dag is gegaan..
Groetjes Harrie
- Arthur Wolff
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Inderdaad een heel verhaal, nodigt jammer genoeg niet echt uit om te lezen. 

Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Mooi resume Harrie ,je hebt een mooie dag gehad wel een beetje jaloers..
quote" Harrie
Pfffff waar moet ik beginnen.
Nou bewust wat te vroeg vertrokken want wilde sowieso op tijd zijn en op de route staan nogal eens wat files. Ik kwam aan om 09.30 uur en het zou om 10.00 uur beginnen.
Rustig bakje koffie gedronken en even bij de sigma hoek gekeken waar ze stonden met de 150 - 600 mm sports uitvoering.
Wat staan babbelen met andere mensen en daarna ging het beginnen. We zijn een bioscoopzaal binnen gegaan en daar hield Frans Lanting zijn lezing.
Het eerste deel heette the art of seeing. Hoe te kijken naar foto's en dan de verschillen laten zien van perspectief, compositie, licht, het momet en de zin.
Dit laatste was echt iets wat voor hem belangrijk was mede door zijn achtergrond als fotograaf voor National Geographic. Hij vertelde hoe hij bij fotografie terecht is gekomen,
want hij is een Rotterdammer die economie heeft gestudeerd. Dit gedeelte duurde een 1½ uur en aansluitend was het pauze.
Daarna kwam het gedeelte Every picture tells a story en hier viel me op dat sommige zaken omtrent fotografie eigenlijk al door de cultuur worden ingegeven.
Wij lezen van links naar rechts en automatisch vinden wij zo'n foto sterker qua beeldvorming. Er werd een foto getoond (bioscoopscherm) en het was een vlucht spreeuwen
die van rechts naar links vlogen. Iedereen vond het een mooie foto. Foto was beeldvullend en je kon de spreeuwen duidelijk zien. Frans flipte de foto 180° en vroeg wat we nu van de foto vonden.
Iedereen vond hem eigenlijk sterker. Het enige verschil was dat de spreeuwen nu van links naar rechts vlogen. In het midden oosten zal men de eerste foto dus interessanter vinden en wij de tweede foto.
Verder werd er gesproken over inhoud aanbrengen in je fotografie en thema's en hoe en waar te beginnen. Aansluitend was het lunch. Gedurende de lunch stonden er verschillende standjes die wat boeken verkochten.
Je kon natuurlijk ook boeken kopen van Frans Lanting die hij zou signeren.
Ik had me voorgenomen aan het einde van de dag een boek te halen van de Okavango delta en het dan te laten signeren.
Na de lunch het volgende gedeelte waarbij hij ook foto's van ons zou bespreken. Er waren ongeveer 200 mensen en iedereen mocht 3 foto's insturen.
Hij heeft 20 foto's besproken en bij sommige foto's even een bewerking uitgevoerd met lightroom. Alle foto's werden geprojecteerd op een bioscoopscherm en moet toegeven ik hoopte at er een foto van mij bij zou zitten.
Dit was natuurlijk niet het geval. Wat me opviel was dat Frans van bijna elke foto zo kon zeggen waar de foto gemaakt was. Ow dat is dit meertje daar en daar in Nieuw Zeeland of dat is die rotskust op de Lofoten
of dat is dat eilandje waar alleen daar komen die vogels of pinguïns voor.
Na wederom een pauze werden er wat foto behandeld van de Frans Lanting award. Hij had tevens wat foto's van het uitje wat op tv was uitgezonden waar de winnaars en Humberto Tan (die een fervent natuurfotograaf blijkt te zijn)
samen met Frans Lanting de oost-vaarders plassen in gingen.
De laatste pauze en ik naar de boekenstand. Nou de boeken waren op dus dat idee ging niet door. Ik vond mezelf nog slim door het aan het einde van de dag te willen doen want ik mensen de gehele dag met boeken zien zeulen,
maar baalde nu stiekem wel een beetje. Frans Lanting heeft allerlei foto's laten zien die hij gemaakt heeft voor zijn boeken.
Verder verhaaltjes verteld wat hij heeft mee gemaakt in zijn tijd als fotograaf bij National Geographic en zijn reizen samen met zijn vrouw. Allerlei foto's zijn de revue gepasseerd met uitleg hoe en wat en waarom.
Het laatste gedeelte ging over zijn laatste project genaamd LIFE. Hij heeft het ontstaan van het leven willen fotograferen en nadat hij de serie af had heeft hij componisten gevraagd een stuk klassieke muziek te schrijven.
Tijdens de presentatie onder andere in Nederland zit er een orkest wat de muziek speelt en tegelijkertijd is op de achtergrond in een soort van doorlopende diavoorstelling de presentatie van de foto's te zien omtrent het ontstaan van het leven.
Uiteindelijk kwam er een vragenuurtje en kon je Frans Lanting allerlei vragen stellen. Natuurlijk zat er weer een rasechte Hollander tussen die moest weten wat hij verdiend op jaarbasis maar verder waren er leuke vragen over
bepaalde vormen van fotografie en de passie van Frans Lanting zelf. Hij is namelijk helemaal gek van albatrossen.
Uiteindelijk was het allemaal voorbij en zijn we weer vertrokken. Er stond beneden nog een klein presentje op ons te wachten in de vorm van een sigma tas met kalender erin van de oost-vaarders plassen en nog een boekje, reclame materiaal enz.
Het is een heel verhaal geworden maar ik zou zo nog een half uur door kunnen schrijven over wat er allemaal is verteld.
Ik had ook aantekeningenboekje mee genomen zodat ik dingen kon opschrijven. Het was in ieder geval een geweldige dag. Ik heb me geen seconde verveeld ondanks dat het ene lange zit was.
Heb daar Loulou Beavers nog ontmoet en even mee gesproken over Frans Lanting maar ook over het beoordelen van foto's wat ik graag mag doen en dat ook bij haar foto's had gedaan.
Ze herkende nadat ik mijn naam noemde me ook meteen en vond het leuk me nu eens in het echt te ontmoeten. Was gewoon geweldige dag die me eigenlijk toch nog te kort duurde
maar ik hoop dat je nu een idee hebt hoe de dag is gegaan..
Groetjes Harrie
quote" Harrie
Pfffff waar moet ik beginnen.
Nou bewust wat te vroeg vertrokken want wilde sowieso op tijd zijn en op de route staan nogal eens wat files. Ik kwam aan om 09.30 uur en het zou om 10.00 uur beginnen.
Rustig bakje koffie gedronken en even bij de sigma hoek gekeken waar ze stonden met de 150 - 600 mm sports uitvoering.
Wat staan babbelen met andere mensen en daarna ging het beginnen. We zijn een bioscoopzaal binnen gegaan en daar hield Frans Lanting zijn lezing.
Het eerste deel heette the art of seeing. Hoe te kijken naar foto's en dan de verschillen laten zien van perspectief, compositie, licht, het momet en de zin.
Dit laatste was echt iets wat voor hem belangrijk was mede door zijn achtergrond als fotograaf voor National Geographic. Hij vertelde hoe hij bij fotografie terecht is gekomen,
want hij is een Rotterdammer die economie heeft gestudeerd. Dit gedeelte duurde een 1½ uur en aansluitend was het pauze.
Daarna kwam het gedeelte Every picture tells a story en hier viel me op dat sommige zaken omtrent fotografie eigenlijk al door de cultuur worden ingegeven.
Wij lezen van links naar rechts en automatisch vinden wij zo'n foto sterker qua beeldvorming. Er werd een foto getoond (bioscoopscherm) en het was een vlucht spreeuwen
die van rechts naar links vlogen. Iedereen vond het een mooie foto. Foto was beeldvullend en je kon de spreeuwen duidelijk zien. Frans flipte de foto 180° en vroeg wat we nu van de foto vonden.
Iedereen vond hem eigenlijk sterker. Het enige verschil was dat de spreeuwen nu van links naar rechts vlogen. In het midden oosten zal men de eerste foto dus interessanter vinden en wij de tweede foto.
Verder werd er gesproken over inhoud aanbrengen in je fotografie en thema's en hoe en waar te beginnen. Aansluitend was het lunch. Gedurende de lunch stonden er verschillende standjes die wat boeken verkochten.
Je kon natuurlijk ook boeken kopen van Frans Lanting die hij zou signeren.
Ik had me voorgenomen aan het einde van de dag een boek te halen van de Okavango delta en het dan te laten signeren.
Na de lunch het volgende gedeelte waarbij hij ook foto's van ons zou bespreken. Er waren ongeveer 200 mensen en iedereen mocht 3 foto's insturen.
Hij heeft 20 foto's besproken en bij sommige foto's even een bewerking uitgevoerd met lightroom. Alle foto's werden geprojecteerd op een bioscoopscherm en moet toegeven ik hoopte at er een foto van mij bij zou zitten.
Dit was natuurlijk niet het geval. Wat me opviel was dat Frans van bijna elke foto zo kon zeggen waar de foto gemaakt was. Ow dat is dit meertje daar en daar in Nieuw Zeeland of dat is die rotskust op de Lofoten
of dat is dat eilandje waar alleen daar komen die vogels of pinguïns voor.
Na wederom een pauze werden er wat foto behandeld van de Frans Lanting award. Hij had tevens wat foto's van het uitje wat op tv was uitgezonden waar de winnaars en Humberto Tan (die een fervent natuurfotograaf blijkt te zijn)
samen met Frans Lanting de oost-vaarders plassen in gingen.
De laatste pauze en ik naar de boekenstand. Nou de boeken waren op dus dat idee ging niet door. Ik vond mezelf nog slim door het aan het einde van de dag te willen doen want ik mensen de gehele dag met boeken zien zeulen,
maar baalde nu stiekem wel een beetje. Frans Lanting heeft allerlei foto's laten zien die hij gemaakt heeft voor zijn boeken.
Verder verhaaltjes verteld wat hij heeft mee gemaakt in zijn tijd als fotograaf bij National Geographic en zijn reizen samen met zijn vrouw. Allerlei foto's zijn de revue gepasseerd met uitleg hoe en wat en waarom.
Het laatste gedeelte ging over zijn laatste project genaamd LIFE. Hij heeft het ontstaan van het leven willen fotograferen en nadat hij de serie af had heeft hij componisten gevraagd een stuk klassieke muziek te schrijven.
Tijdens de presentatie onder andere in Nederland zit er een orkest wat de muziek speelt en tegelijkertijd is op de achtergrond in een soort van doorlopende diavoorstelling de presentatie van de foto's te zien omtrent het ontstaan van het leven.
Uiteindelijk kwam er een vragenuurtje en kon je Frans Lanting allerlei vragen stellen. Natuurlijk zat er weer een rasechte Hollander tussen die moest weten wat hij verdiend op jaarbasis maar verder waren er leuke vragen over
bepaalde vormen van fotografie en de passie van Frans Lanting zelf. Hij is namelijk helemaal gek van albatrossen.
Uiteindelijk was het allemaal voorbij en zijn we weer vertrokken. Er stond beneden nog een klein presentje op ons te wachten in de vorm van een sigma tas met kalender erin van de oost-vaarders plassen en nog een boekje, reclame materiaal enz.
Het is een heel verhaal geworden maar ik zou zo nog een half uur door kunnen schrijven over wat er allemaal is verteld.
Ik had ook aantekeningenboekje mee genomen zodat ik dingen kon opschrijven. Het was in ieder geval een geweldige dag. Ik heb me geen seconde verveeld ondanks dat het ene lange zit was.
Heb daar Loulou Beavers nog ontmoet en even mee gesproken over Frans Lanting maar ook over het beoordelen van foto's wat ik graag mag doen en dat ook bij haar foto's had gedaan.
Ze herkende nadat ik mijn naam noemde me ook meteen en vond het leuk me nu eens in het echt te ontmoeten. Was gewoon geweldige dag die me eigenlijk toch nog te kort duurde
maar ik hoop dat je nu een idee hebt hoe de dag is gegaan..
Groetjes Harrie
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
Kijk zo kan het ook en is zeker beter. Bedankt voor de "aanvulling". Ik typ zoals ik praat denk ik aan een stuk door.
Hoe dan ook onvergetelijke dag
Groetjes Harrie
Hoe dan ook onvergetelijke dag
Groetjes Harrie