Update Capture NX-D 1.1.0

Discussies over fotobewerking en archivering
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Update Capture NX-D 1.1.0

Bericht door Jur » di jan 27 2015 9:26 am

Update NX-D naar versie 1.1.0

Wijzigingen in deze versie

Wijzigingen die van toepassing zijn op zowel de Windows- als de Macintosh-versie

Ondersteuning voor de D5500, COOLPIX L31 (niet in Japan uitgebracht), COOLPIX L32, COOLPIX S3700 en COOLPIX S2900 (niet in Japan uitgebracht) is toegevoegd.
Wanneer Capture NX-D wordt gebruikt om bestanden te bewerken die ooit met Capture NX 2 zijn bewerkt, is er nu een extra aanpassing van de met Capture NX 2 uitgevoerde bewerking mogelijk.
- Alleen items in het gedeelte Ontwikkelen van de bewerkingslijst van Capture NX 2 kunnen met Capture NX-D worden aangepast. Daarnaast kunnen beelden die met Color Efex Pro zijn bewerkt mogelijk worden bewerkt nadat de instellingen naar hun oorspronkelijke waarden zijn teruggezet.
Er is een item PF Flare Control aan het palet Camera- en objectiefaanpassingen toegevoegd.
- Met dit item kunt u de lichtvlekken (ringlichtvlekken, cirkelvormige lichtvlekken, enzovoort) verminderen die worden veroorzaakt door felle lichtbronnen bij beelden die met compatibele objectieven worden gemaakt.
Er is een optie Revert to Last Saved State (Terugzetten naar laatst opgeslagen status) aan het menu Aanpassen toegevoegd.
- Deze optie zet aanpassingen terug die met Capture NX-D zijn toegepast.
Er is een optie Start Camera Control Pro 2 aan het menu Extra toegevoegd.

De volgende problemen zijn verholpen.
- Wanneer beelden waarop vertekeningscorrectie is toegepast worden geopend, werden randen omgeven door kleur.
- Wanneer ruisonderdrukking werd toegepast, stopte de toepassing vrij onverwacht.
- Wanneer een RAW-beeld werd weergegeven dat met een camera is gemaakt die geen Picture Control-systeem ondersteunt (D2XS, D2X, D2HS, D2H, D1X, D1H, D1, D200, D100, D90, D80, D70S, D70, D60, D40X, D40), werd het pictogram weergegeven dat aangeeft dat het beeld is bewerkt, zelfs als het beeld in werkelijkheid niet was bewerkt.
- Wanneer Snel aanpassen werd toegepast op RAW-beelden die met een Picture Control-instelling van Neutraal, Gelijkmatig, of Monochroom zijn gemaakt en waarvoor Opgenomen waarde in het palet Picture Control is geselecteerd, werd de waarde Snel aanpassen teruggezet naar 0,00 wanneer de beelden opnieuw in Capture NX-D werden weegegeven nadat de toepassing werd gesloten en vervolgens weer werd gestart.
- Er kon een instelling Ruisonderdrukking van Betere kwaliteit 2013 worden geselecteerd voor JPEG- en TIFF-beelden.

Aanvullende wijzigingen in de Windows-versie

De volgende problemen zijn verholpen.
- Er konden geen meerdere beelden in de map Mijn afbeeldingen worden geselecteerd om onder Windows 7 of een eerder besturingssysteem te worden gekopieerd of verplaatst.
- Wanneer bestanden met verschillende namen met de functie Bestanden converteren werden opgeslagen, kwamen de nieuwe bestandsnamen niet duidelijk tot uiting.

Aanvullende wijzigingen in de Macintosh-versie

Ondersteuning voor OS X versie 10.10.1 is toegevoegd.
OS X versie 10.7.5 wordt niet meer ondersteund.
Laatst gewijzigd door Jur op di jan 27 2015 4:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: Update Capture NX-D 1.1.0

Bericht door Marten » di jan 27 2015 10:41 am

Zo, nu bij de volgende update nog even ViewNX2 en NX-D in elkaar schuiven, en het begint ergens op te lijken.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jan 27 2015 11:50 am

Beste Marten
re: in elkaar
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben...
re: ergens op te lijken.
Als ze de user-interface van CNXD niet verbeteren is het alleen maar achteruitgang.
Voorlopig ga ik niet de tijd nemen deze update te installeren.
Groetne, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jan 27 2015 3:48 pm

Geheel mee eens, Gijs.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di jan 27 2015 6:06 pm

Nu is een deel van de bewerkingen met CNX2 herkenbaar in NX-D. Grote sprong vooruit voor Nikon, kleine stap voor de gebruikers (vrij naar Neil Amstrong).

Als ze dat nu voor alle CNX2 bewerkingen doen, kan ik weer een paar diskdrives voor iets anders gaan gebruiken dan voor opslag van TIFF's.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jan 27 2015 11:16 pm

"Too little, too late", om maar eens een lekker bekkende Engelse platitude te gebruiken. Ik ben inmiddels standaard over naar Lightroom. Het is even slikken. Ik had het nooit achter mezelf gezocht :o

Voor een enkele plaat die volgens mij "beter verdient" wil ik nog wel eens CNX2 hanteren, omdat ik daarin nauwkeuriger kan "schilderen" met kleur en plaatselijke effecten. Tegen de tijd dat ND echt geoptimaliseerd is zou het misschien een alternatief kunnen worden. En wie weet stap ik ooit nog eens over op een nieuw model Nikon: wég CNX2...

Trouwens, Adobe is ongetwijfeld bijzonder blij met Nikon! :prost:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo jan 28 2015 12:58 am

Ik vind vooral de beeldafhandeling een stuk vlotter aanvoelen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jan 28 2015 7:46 am

Aha dus het programma is een stuk sneller geworden. Ik ga toch een s even updaten. Overigens gebruik ook ik nu LR als standaard bewerkingsprogramma...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jan 28 2015 8:42 am

Helaas, nog altijd zeer trage opbouw van het beeld bij inzoomen en tijdens bewerkingen op 100%. Terug naar Lightroom...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo jan 28 2015 9:13 am

@ JaapV

Dat over Adobe ben ik hartgrondig met je eens.
Ik was ook een enthousiaste NX gebruiker.
Ook overgestapt op Lightroom. Kostte even wat moeite maar ik ga niet meer terug.
Voor extra bewerkingen heb ik altijd nog mijn bejaarde Photoshop 2.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jan 28 2015 10:49 am

Wat kan NX-D eigenlijk méér of beter dan ViewNX2 ?
Voor zover ik dat overzie is dat alleen ruiscorrectie en zijn lenscorrecties (moire, vignettering en vertekening) niet afzonderlijk mogelijk in ViewNX. Maar ik meen toch dat ViewNX2 die lenscorrecties automatisch toepast bij moderne Nikkors.
Voor de rest zie ik geen verschillen in mogelijkheden. Wel in snelheid (!) en wijze van bediening, maar het gaat mij om de verschillen in mogelijkheden. (NEF)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 28 2015 10:57 am

Marten schreef:Wat kan NX-D eigenlijk méér of beter dan ViewNX2 ?
In ieder geval is de LCH-editor (ook bekend van CNX2) een krachtig tool dat ontbreekt in ViewNX2. Verder betere mogelijkheden voor o.a. witbalans, verscherping en croppen. Helaas zijn de gebruiksmogelijkheden nog steeds ver verwijderd van die van CNX2. Ik houd het voorlopig maar bij Lightroom en Capture One Pro 8.
Jur

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jan 28 2015 11:03 am

Interessante vraag over ViewNX2 versus CaptureNX-D. :thumbup:

Ik kan prima uit de voeten met ViewNX2, het enige minpuntje is het gebrek aan snelheid bij het wijzigen van meerdere NEF files en/of het converteren naar TIFFjes.
Dat duurt imho gewoon veels te lang.
Ja, ik weet dat D800E NEFs groot zijn (tegen de 50MB per stuk als ze een keertje al gemodificeerd zijn door ViewNX2). Aan mijn systeem ligt het op zich niet.
Want allerlei andere, veel intensievere zaken gaan bloedjesnel (Windows Experience Index is maar liefst 7.8/7.9 voor zowel CPU/RAM/GraKa/Disk) en met een i7-980x draaiend op 4GHz met 24GB aan RAM en meerdere SSDs zou het ook eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Iemand enig idee of er (ooit?) GPU ondersteuning voor de Nikon s/w zit aan te komen?

Bijvoorbeeld de CPU --> GPU acceleratie bij PTGui (met ingang van versie 10) heeft een vertigvouding van de verwerkingssnelheid opgeleverd. :idea:
Jur schreef: Verder betere mogelijkheden voor o.a. witbalans, verscherping en croppen.
?
Dat zit toch ook behoorlijk uitgebreid in ViewNX2? Witbalans kan aangepast worden via een aantal presets en daarbovenop nog fijnafstelling (kleurtemp + tint). Verscherping kan in diverse stappen en croppen gaat in 'free' of in vaste verhoudingen...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jan 28 2015 12:28 pm

Ik heb even een nieuw draadje geopend over de verschillen tussen beide prog's:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=59302

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo jan 28 2015 3:18 pm

Ligt het aan mij of is NX-D mega traag?
bij elke bewerking die ik doe gaat rechtsonder die 2 pijltjes draaien een wordt het plaatje linksboven wat donkerder en duurt het een tijd voordat je de bewerking gaat zien.
Bij gewoon nx was alles direct, nu moet je heel lang wachten.....
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”