tips discotheek foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
piet koek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

tips discotheek foto's

Bericht door piet koek » wo jan 28 2015 11:34 pm

Hallo allemaal,

Ik maak al een tijdje foto's gewoon in de vriendengroep van feestjes en leuke dingen. Nou ben ik gevraagd om binnenkort bij een vriend van me foto's te komen maken van ergens waar hij moet optreden met zijn band. Het is in een discotheek binnen. Met lasers rookmachines e.d.

Nou durf ik die uitdaging best aan te gaan, gewoon omdat het me wel leuk lijkt en ik er wat van kan leren. Maar omdat dit dus onbekend terein is zou ik graag wat tips hebben. Tot mijn beschikking heb ik:

- een nikon D50
- tamron AF 18-200 1:3.5-6.3
-externe flitser metz 36 af-5
-bouncer voor op de flitser
-handgrip met 2accu's

Extra accus en batterijen enz ben ik ook van voorzien. Zijn er tips en dingen zodat ik in ieder geval niet helemaal on voorbereid aankom.
Of is het met deze uitrusting gewoon echt onmogelijk om goeie foto's te maken, als dat zo is wat zou ik moetten aanpassen?

Alle tips en tricks zijn welkom

mvg piet

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: tips discotheek foto's

Bericht door Léon Obers » do jan 29 2015 12:18 am

Nou ja, het is inmiddels een wat verouderd model camera. In de stand van hedendaagse techniek loopt die te sterk achter om met minder goede lichtomstandigheden (is gebruik van hoge ISO-waarden) daar strakke foto's mee te maken.
Ook je objectief is er niet echt goed op afgestemd (te lage lichtsterkte).

Om met discotheek verlichting goede foto's te maken zou je misschien beter wat meer moderne apparatuur kunnen lenen of huren.
- Een "jonge" camera die beter is toegerust om met gebruik van hoge ISO-waarden nog redelijke ruis-arme foto's te geven.
- Een meer lichtsterk (zoom)objectief met vaste lichtsterkte over het hele bereik.

Flitser zou je enkel moeten gebruiken als "invullicht".
Vriendelijke groet, Léon Obers

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » do jan 29 2015 12:29 am

Ja hij is inderdaad wat verouderd. Maar krijg de camera van mijn pa nog niet mee naar een feestje, ben hard aan het sparen zodat ik een nieuwe set kan kopen maar dat duurt nog eventjes.

Is het wel mogelijk om hiermee wat leuke plaatjes te schieten, of eigenlijk onbegonnen zaak?

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » do jan 29 2015 4:33 am

Ik zou een AFs 35 mm F1,8 gebruiken, lichtsterk, zeer goede kwaliteit, mooi bereik voor binnenfotografie. John.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 29 2015 8:43 am

IMO is het eigenlijk onbegonnen werk om met die set die je hebt de bedoelde foto's te maken.
Wil je de sfeer van een optredende band vastleggen, moet vooral het aanwezige discotheeklicht in de foto's naar voren komen.
Met hoofdzakelijk flitslicht, flits je de sfeer helemaal weg.

Is het ook nog een wat ruige band die behoorlijk actief op het podium "bewegend" bezig is, heb je bovendien een redelijk korte sluitertijd nodig.
Allemaal omstandigheden die nopen naar een uitrusting waarbij je met hoge ISO-insntellingen moet werken, en waar een lichtsterk objectief een pré is.

Zoek gewoon eens naar wat voorbeelden op het forum, kun je vergelijkbare situaties tegenkomen.

Bijvoorbeeld < HIER >
Als je daarbij naar de opnamegegevens kijkt, komt alleen bij opnamen met hoge ISO de sfeer van het licht enigszins uit de verf.
Opnamen die bij ISO 800 zijn gemaakt zijn in zijn algemeenheid onderbelicht / te donker. Er is bij die opnamen ook geen gebruik gemaakt van een lichtsterk objectief. Je ziet bij wat kleiner gebruikte diafragma-openingen (F 5.6) dan sluitertijden van 1/10 sec.

Kijk ook eens naar de EXIF-gegevens van vele opnamen in een verzamel topic.
Daar zie je de betere opnamen allemaal met diafragma F2.8 of daar omtrent gemaakt zijn, en met redelijk snelle sluitertijden en hoge ISO.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=465" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=450" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=375" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=345" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan pagina's teruglopen.

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » do jan 29 2015 9:02 am

De camera kan een ISO 1600, maar denk dat dan het beeld te korrelig wordt. Zou het met deze lens beter gaan? Als het met deze lens beter zou gaan wil ik hem wel kopen. Maar als het daarmee alsnog lastig gaat worden investeer ik het geld wat de lens kost liever in mn nieuwe camera.

http://www.cameranu.nl/nl/p34913/nikkor ... -objectief" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 29 2015 1:32 pm

Dat is op zichzelf een heel leuk lensje, maar of enkel die aanvulling voldoet is maar afwachten. Het is slechts een enkele vaste brandpunt. Als het druk is bij een optreden kun je in het tumult vaak moeilijk van standpunt veranderen voor een andere uitsnede.

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » do jan 29 2015 5:45 pm

Okee dan ga ik even verderzoeken inderdaad voor een andere lens

Lora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Lora » vr mei 01 2015 7:52 pm

Mag ik over dit onderwerp ook een vraag stellen?

Ik ga binnenkort foto's maken van het (avond)feest van een bruiloft, binnen, in een feestzaal (waarschijnlijk vergelijkbaar qua licht met de discotheek). Ik heb een Nikon D610 + Tamron 24-70mm F2.8. In principe kan ik hiermee heel aardig vooruit in ruimtes met minder licht. Echter... het lijkt mij wenselijk om (voor de meer donkere hoeken) een externe flitser mee te nemen. Die heb ik nog niet. Wie kan mij adviseren in de aanschaf van een geschikte, enigszins compacte en niet al te dure externe flitser?

Alvast bedankt!

Groet,
Lora

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » do mei 07 2015 1:47 pm

Kijk inhet onderwerp flitsen ,nissin redelijk in prijs.
Maar vergeet niet goed flitsen in gebruik en doen zijn twee verschillende dingen lees je maar eens in op het forum hier over.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”