D610 in combi met SB 910 en SB 24

Discussies over flitsers
Wiel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

D610 in combi met SB 910 en SB 24

Bericht door Wiel » di feb 03 2015 5:32 pm

Ik heb onlangs de SB 910 gekocht maar heb uit het analoge tijdperk nog de SB 24 liggen die nog in perfecte staat is. De SB 24 zou ik graag willen gebruiken om achtergrond te belichten, echter ik wil wel over de mogelijkheid van de draadloze aansturing van de SB 910 blijven beschikken. Ik veronderstel dat ik dan de SB 24 met een kabel met de D610 moet verbinden??? Zo ja welke langere kabel is hiervoor geschikt als TTL met de SB 24 niet nodig is?
Is er een draadloze oplossing hiervoor die financieel aantrekkelijk is?
Bedankt
Wiel

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D610 in combi met SB 910 en SB 24

Bericht door Frank Roelofs » di feb 03 2015 5:46 pm

Een slave erbij nemen. klein lichtgevoelige cel die op je SB24 flitser aangesloten wordt. Reageert op de andere flitser en flitst dan mee.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di feb 03 2015 5:54 pm

Beste Wiel,
Welkom.
De SB-24 is van voor het courante Nikon CLS systeem.
Als ik me goed herinner heeft de SB-24 wel een ingebouwde slave-unit, zoek het even na in het handboek.
Mocht er toch een extra slave unit nodig zijn, neem dan de eenvoudigste, andere (duurdere) zgn trigger sets zijn bedoeld voor remote CLS verbindingen.
Als je een kabel aansluiting prefereert, moet je eerst een AS-15 of compatible blokje op de kamera zetten.
Groeten, Gijs
PS de SB-24 heeft geen ingebouwde slave-functie.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo feb 04 2015 10:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di feb 03 2015 6:07 pm

Op zoek naar mogelijkheden voor een extra flitser buiten het CLS systeem om, net als jij voor een achtergrond flitser,
kwam ik o.a. deze link tegen: http://speedlights.net/2010/03/13/strobist-nikon-sb-24/
Misschien dat wat aan deze info hebt.

Een optische slave, zo'n "blokje" als een JJC JSYK-3B of Falcon Eyes PSL-15, is geen optie als je TTL flitst.
Deze slaves gaan al af bij de voorflits en dat gaat dus niet goed.

Nog een link met info: http://www.scantips.com/lights/slaves.html

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di feb 03 2015 6:35 pm

Jacob_O schreef:
Een optische slave, zo'n "blokje" een JJC JSYK-3B of Falcon Eyes PSL-15, is geen optie als je TTL flitst.
Deze slaves gaan al af bij de voorflits en dat gaat dus niet goed.
:oops: niet aan gedacht. :oops:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di feb 03 2015 6:43 pm

Heel toevallig dat ik me de laatste week erg in dit type triggers verdiept heb.
Ik heb pakweg hetzelfde probleem als Wiel maar dan nog lastiger:
Een D7100 heeft geen aansluiting voor een externe flitser en mijn flitsschoen is al bezet.
Vandaar dat ik mij verdiept heb in de (on)mogelijkheden van een optische trigger.
Met een D610 moet dat gemakkelijker op te lossen zijn aangezien deze, bij mijn weten, wel van een dergelijke aansluitmogelijkheid is voorzien.
Het, niet TTL, draadloos aansturen van de SB-24 moet dus al kunnen met een goedkope Cactus set.

Wiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wiel » di feb 03 2015 10:57 pm

Bedankt voor jullie reacties. ik heb vanavond gebruikt om me in te lezen in de oplossing van Jacob. De D610 heeft inderdaad een aansluiting voor externe apparaten zoals b.v. de gps ontvanger. Of deze ook geschikt is voor de Cactus set ga ik uitzoeken. Belangrijk is dat de flitsschoen op de camera vrij blijft zodat de ingebouwde flitser als commander kan dienen voor de SB 910, hoe dat moet met de "Cactus" weet ik nog niet, met tape vastmaken? De SB 24 heeft geen optische ontvanger zover ik op internet kan nagaan, de handleiding die ik nog heb zegt hier niets over, waarschijnlijk omdat in 1988 deze mogelijkheid nog niet werd toegepast.
Catus gaat al tot versie 5 of 6, weet iemand welke in dit geval geschikt is? Hoe zijn de ervaringen met Cactus?

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 04 2015 3:23 am

Intussen heb ik even de handleiding van de D610 bekeken.
Jij hebt hetzelfde "probleem" als ik heb met mijn D7100: Geen aansluitmogelijkheid voor externe flitssturing via een aparte aansluiting
en vanwege het ruimtegebrek bij een opgeklapte flitser is er (vrijwel) geen plaats voor een trigger of andere accessoires in de flitsschoen.
(Ik gebruik ook een SG3-IR of een diffusor, dus mijn flitsschoen is al bezet)

Voor zover ik het nu kan bekijken heb je, wanneer je in ieder geval vast wilt houden aan de ingebouwde commander functie van de camera én de SB-24 wilt inzetten, maar 1 optie:

Een optische slave zoals de JJC JSYK-3B of Falcon Eyes PSL-15 en wél de ingebouwde commander functie gebruiken
maar dan alleen via de handmatige instelling, dus geen TTL, om de voorflits te omzeilen.
Je kunt dan nog steeds de SB-910 vanaf de camera instellen ("M") maar zult de SB-24 op het apparaat zelf moeten instellen.

Dat is alles wat ik kan bedenken op dit moment en daarom overweeg ik de aanschaf van een simpele/goedkope/manuele flitser
met een slave functie die wél in staat is om de voorflits te negeren. Daarna kan de Minolta 4000 AF van zijn rust genieten.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo feb 04 2015 10:18 am

Wiel,
re: ingebouwde flitser als commander
Bedenk dat je i.c.m. een SB-24 alleen manual mode kan gebruiken.
Alfhankelijk van de gebruikte slave unit (om de SB-24 te ontsteken) kan het nodig zijn om de flitseer op de kamera zichtbaar licht te laten geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Wiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wiel » wo feb 04 2015 4:06 pm

Dag Gijs,
Manueel bedoel je daarmee de SB 24 manueel of de camera? Ik heb ook gelezen dat als je eerst licht laat geven, de SB 24 te vroeg afgaat. Welke slave unit adviseer je en hoe sluit je deze aan?
Ik heb overigens net met de helpdesk van Nikon gebeld, de conclusie daar is dat ik de SB 24 beter aan de kant kan leggen omdat deze niet compatable is. Als ik dan uitleg dat de 24 alleen met de SB 910 "af hoeft te gaan" en geen meting hoeft te verrichten dan kom ik nog niet verder. Vervolgens uitgelegd dat de SB 24 vroeger met mijn oude camera de F801 met een kabel verbonden kon worden als de 24 niet op de hotshoe stond. Dus heeft de 24 een kabelaansluiting vervolgens gevraagd of de D610 ook een kabelaansluiting heeft, we komen nu op de optie dat de kabel SC 28 "misschien" wel synchroniseerd.
Ik heb de vraag nu ook per mail ingediend, misschien komt er dan wel een antwoord waar ik iets aan heb.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo feb 04 2015 4:10 pm

Wiel
re: eerst licht laat geven
Dat gebeurt bij gebruik als CLS commander, als het goed is niet in een Manual stand.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo feb 04 2015 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 04 2015 4:21 pm

En als jij nu even zo'n SC-28 kabel aanschaft Wiel, laat mij dan even weten of deze in de flitsschoen past én werkt met opgeklapte interne flitser.
Dat zou de zaak voor mij ook een stuk simpeler maken want dan kan ik via een dergelijke kabel de Cactusset weer triggeren.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo feb 04 2015 4:48 pm

Jacob
re: even zo'n SC-28 kabel
Dat lijkt me veel gevraagd, het zijn kostbare kabels, bovendien:
- heeft de TS een andere type kamera.
- zoekt de TS een kabel voor studio-gebruik, een SC-28 is daarvoor niet bedoeld (en veel te kort).
Groeten, Gijs

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 04 2015 5:05 pm

TS was in contact met Nikon Nederland over de bruikbaarheid van een dergelijke kabel, als ik het goed lees.
Misschien ben ik er iets te gemakkelijk van uit gegaan dat hij deze ook aanschaft als de reactie daarop positief is.
Het is mij bekend dat een D610 en een D7100 verschillende camera's zijn maar als een dergelijke kabel past én werkt i.c.m. een D610 heb ik ook meer hoop.
Bij de lengte van de kabel voor studiogebruik heb ik zo snel niet stilgestaan en me niet afgevraagd hoe lang dergelijke kabels eigenlijk zijn.
Ik bleef steken bij de gedachte dat het dan eventueel ook mogelijk zou zijn om triggers aan te sturen.

Edit:

Intussen gezien dat deze kabels, origineel Nikon, fors aan de prijs zijn. (Daar koop je een goedkope manuele flitser met slave voor.)
De langste kabel die ik nu gevonden heb is van het merk Meike en "slechts" 2 meter lang (Maar dan wel een stuk goedkoper.)
Lijkt me de bij nader inzien geen goede optie. Niet voor TS als voor mezelf.

Update:

Inmiddels de JJC FC-N3A5M gevonden welke 7 meter lang is. Maar aangezien het spiraalsnoeren zijn lijkt me dit niet praktisch.

Wiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wiel » wo feb 04 2015 10:41 pm

Terug van de fotocursus: overlegd met de docent en deze adviseerd een lichttrigger, volgens mij is dat ook wat jij bedoeld Gijs?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”