Meervoudige belichting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Meervoudige belichting

Bericht door Ronald Jan » za feb 14 2015 5:19 am

Als je met een camera met een fotorolletje een opname maakt, het rolletje niet doordraait en vervolgens nog een opname maakt over de vorige heen, dan gebruik je een techniek die meervoudige belichting wordt genoemd. Bij een digitale camera is dit normaal gesproken niet mogelijk, omdat het opgenomen beeld direct weggeschreven wordt naar het geheugenkaartje en de sensor weer op nul wordt gezet. Maar kan je bij de D7100 dit ook bereiken is er een mogelijkheid dat je over elkaar heen kan schrijven?
Sony a1 Sony 200-600.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Meervoudige belichting

Bericht door Léon Obers » za feb 14 2015 8:18 am

Ja. Lees < de gebruiksaanwijzing > van de D7100 erop na.
Een behoorlijk hoofdstuk over 4 pagina's. Blz. 141 t/m 144
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Meervoudige belichting

Bericht door ben42 » za feb 14 2015 2:49 pm

Er zijn enkele mogelijkheden om meer opnames te maken.

1. Meervoudige belichting.
Hierbij instrueer je de camera om de foto's over elkaar te maken.
Beperking is dat de opnames maximaal 30 seconden uit elkaar kunnen liggen.
Voordeel: Nikon claimt dat de kleuren beter worden dan dit achteraf te doen. (Blz. 141)

2. Twee willekeurige opnames over elkaar heen leggen. Dit kan binnen de camera middels de nabewerkingen die de camera biedt.
Voordeel je kunt twee opnames kiezen die ver uit elkaar liggen. Kijk hiervoor in het bewerkings menu volgens mij onder de naam 'overlay'.
Wel moeten beide opnames dan aan een bepaald formaat voldoen, welke weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Voordeel dit kan binnen de camera.
(gebruiksaanwijzing blz. 280.)

3.Achteraf op pc/tablet/mobiel. Dit middels software. Hier heb je dan ongelooflijk veel mogelijkheden om meerdere beelden te combineren. Je kunt dan schuiven, vergroten en allerlei andere zaken die binnen de camera niet kunnen.

Bij digitale fotografie kies ik dan voor optie 3. Je hebt dan meer mogelijkheden en vooral meer overzicht. De directe meervoudige opname binnen de camera vergt nogal een goed plan en snel werken. De Overlays binnen de camera is leuk, maar heeft zeer beperkte mogelijkheden.
Maar soms is het leuker om binnen bepaalde beperkingen te werken. Door binnen de camera te werken wordt je misschien wel gedwongen om wat creatiever te werken.

Veel plezier met de 'multiple exposure'
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”