Graafmachine

Plaats reactie
Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Graafmachine

Bericht door Jacob_O » ma feb 16 2015 12:27 am

Spelen met de fisheye:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CaptainHook

Re: Graafmachine

Bericht door CaptainHook » ma feb 16 2015 8:48 am

Tja... :think: op zich leuk dat een vissenoog dat in één keer in beeld brengt, maar al die kromme bomen en 'verbogen' onderdelen van de Liebherr maakt het er niet fraaier op. Sorry.

Zelf neem ik van dichtbij, als ik iets breeeeeds in beeld wil brengen, gewoon meerdere shots (met een niet zo vertekenend objectief) en stitch de beelden aan elkaar. :idea:

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma feb 16 2015 10:04 am

Bedankt voor je reactie.

Deze fisheye is, wat mij betreft, een niet erg praktisch objectief en dus blijft het bij een beetje spelen.
De kromme lijnen ben ik ook niet helemaal gelukkig mee, maar na lenscorrectie ziet het er helemaal niet uit.
Het idee was om, vooral bij foto 1, om de verhoudingen uit hun verband te trekken. Enorme graafbak, kleine machine.
Aangezien ze daar nog wel een tijdje bezig zijn krijg ik nog genoeg kansen om het nog eens over te doen met een minder vertekenend objectief.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » ma feb 16 2015 10:11 am

Ik vind die eerste mooi. De graafbak als essentieel onderdeel vol in beeld en dan loopt je oog waar die "helemaal" vandaan komt naar de machine. Zonder bomenachtergrond was ie wel beter.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma feb 16 2015 12:25 pm

Jacob_O schreef: Het idee was om, vooral bij foto 1, om de verhoudingen uit hun verband te trekken. Enorme graafbak, kleine machine.
Begrijp het idee. Maar dan had je het wellicht veel sterker kunnen doen. Dus echt bovenop die graafmachine gaan zitten/staan. En dan een extreem op de voorgrond genomen graafbeest met sterk weglopende bolleogen lijnen. :idea:

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma feb 16 2015 1:04 pm

@ Wlci: Bedankt voor je reactie. De bomen in foto 1 zijn ook wat mij betreft het meest storend in die foto.

@ CaptainHook: En ik zat er al zo dicht op voor mijn gevoel!
Bij gelegenheid, als er niet gewerkt word met de machines, zal ik het nog eens weer overdoen met de Sigma 17-50, zien hoe dat uitpakt.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma feb 16 2015 4:04 pm

CaptainHook schreef:Tja... :think: op zich leuk dat een vissenoog dat in één keer in beeld brengt, maar al die kromme bomen en 'verbogen' onderdelen van de Liebherr maakt het er niet fraaier op. Sorry.
Ik ben dan vooral benieuwd of dat een principe opmerking is of specifiek over deze foto('s). :wink:
Fin.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma feb 16 2015 4:06 pm

He? Hoezo een principeopmerking? Ik snap 'm niet...
Het ging toch over die verwrongen graafmachine? :?

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Graafmachine

Bericht door Vincent » ma feb 16 2015 4:26 pm

CaptainHook schreef:He? Hoezo een principeopmerking? Ik snap 'm niet...
Fisheye lenzen vervormen. Punt. Dat er beeldpuristen zijn die dat niet kunnen waarderen en liever foto's zien zonder enige vervorming, daar is uiteraard niets mismee , smaken verschillen zeg maar. Maar dit is wat mij betreft JUIST uitstekend gebruik van een fisheye lens.

Daar mag je uiteraard niets aan vinden, maar als er dan een opmerking komt over de vervorming dan komt dat bij mij meer over op een principe opmerking over fisheye lenzen in het algemeen dan deze foto in het bijzonder :wink:
Fin.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma feb 16 2015 6:22 pm

Dank voor het kijken en de reacties.

Het is mij duidelijk dat deze vervorming bij een dergelijk objectief hoort.
Correctie in de Adobe programma's is ook geen succes omdat het beeld dan teveel uit elkaar getrokken word.
De kromme lijnen storen mij ook enigzins maar als geheel, i.c.m. met de tonemapping, ben ik niet ontevreden.
Ik weet eigenlijk zelf niet goed wat ik met dit objectief aanmoet, anders dan wat "spielerei".
Vandaar dat deze dus ook in de verkoop gaat om de aanschaf van een nuttiger objectief te financiëren.

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » ma feb 16 2015 9:34 pm

Leuk objectief.
Zag em al voorbij komen op FB in Fotoapparatuur nieuw en gebruikt. :thumbup:
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip