scherpstelpunt

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Henkna
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

scherpstelpunt

Bericht door Henkna » ma feb 16 2015 12:34 pm

Ik heb in viewnx 2 naar gekeken naar het scherpste punt.
Is het normaal dat wanneer je scherpstelt en kadreert, de aanduiding verandert van het scherpstelpunt.
Zie foto

AfbeeldingUntitled by henk.nagelmakers1, on Flickr

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: scherpstelpunt

Bericht door gijs sandberg » ma feb 16 2015 12:39 pm

Beste Henk,
JA, lees de helpfile
In mijn engelstalige versie (sleutelwoord Showing Focus Point): If an image is re-framed ...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: scherpstelpunt

Bericht door Léon Obers » ma feb 16 2015 1:48 pm

Henkna schreef: Is het normaal dat wanneer je scherpstelt en kadreert, de aanduiding verandert van het scherpstelpunt.
Ik neem aan dat je bedoelt de ontspanknop half ingedrukt met scherpstellen op het voorste flesje (wat rechts van het beeld), ontspanknop half ingedrukt houden en uitsnede anders bepalen?

De aanduiding van je scherpteveldje verandert daarmee juist niet, het is het middelste veldje dat je gebruikt hebt, en dat blijft ook zo in de aanduiding.
Alleen verdraai je de opnamepositie voor je uitkadering nu meer naar links. Het middelste scherpstelveldje wat je eerder gebruikte, blijft ook nu in het midden staan van je beeld.

Ja, dat is de normale procedure.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”