Kortste sluitertijd instellen.D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Edwin45
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Kortste sluitertijd instellen.D7100

Bericht door Edwin45 » wo feb 18 2015 8:34 am

Een vraagje,

Er is een stel regel (volgens mij) dat je de sluitertijd altijd (1x) sneller moet hebben dan het gekozen brandpunt afstand?.
Dus zit je op 200mm, sluitertijd na 400ste. (zo iets was het toch).

Is het niet handig om dit in te stellen (dus een vaste waarde) om beweging onscherpte altijd uit te sluiten.
Zo ja waar stel je dat in op de D7100, het auto iso verhaal ken ik wel echter vind ik dat niet altijd geweldig werken.(zeker niet overdag bij voldoende licht).
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kortste sluitertijd instellen.D7100

Bericht door gijs sandberg » wo feb 18 2015 9:07 am

Edwin,
re: vaste waarde
Wat zou je dan doen met een (door velen zo geliefde) zoomlens ?
Weten wat je doet is voor een ervaren fotograaf de beste oplossing. :huh:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 18 2015 9:14 am

Ik snap al dat gedoe met auto-ISO niet. Dat is mijns inziens het laatste waar je naar moet grijpen.
Mijn geheel persoonlijke mening: ik meen af en toe te bespeuren dat men liever "terugvalt" op al die auto-dit en auto-dat standen, waar men zich beter eens zou verdiepen in de meest simpele aller instellingen: de M-stand. En inderdaad: dat is de stand waarin je iedere gewenste sluitertijd "hard" instelt en dan zelf de belichting regelt middels in eerste instantie het diafragma en in tweede instantie, als men niet uitkomt met het beschikbare licht, de ISO-instelling.
In de M-stand hoef je ook niet aan de belichtingscorrectie te zitten, immers verstel je de primaire instellingen al naar gelang de belichting dat vereist.
Goed, je moet weten waar je op meet, maar dat kan iedereen in de kortste keren aanleren. Te beginnen met de centrum-gerichte meting, eventueel aan te vullen met de spotmeting. Spotmeting vereist nog meer inzicht in waar men op moet meten, maar ook hier: in de kortste keren aangeleerd.

Maar om toch nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: voor wie niet zonder de automatiek kan: er is ook nog de instelling S van Shutter oftewel Sluitertijdvoorkeuze. Ook hier hard in te stellen sluitertijden waar de camera dan het diafragma bij kiest. Ook hier weer: alleen als men dan met het licht niet uitkomt: de ISO verhogen of eventueel auto-ISO.

Men leze de handleiding of men neme een simpele fotografiecursus tot zich.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo feb 18 2015 9:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo feb 18 2015 9:14 am

Het mooie van de auto-ISO van de D7100 is, is dat deze rekening houdt met je brandpuntsafstand... Dus die gebruik ik zelf wel heel vaak.
Een de stelregel voor de sluitertijd is: 1/sluitertijd x 1,5 (dx-sensor). Dus 100mm is minimaal 1/160e als sluitertijd.
En als je het vast in wilt steken, gebruik je toch de sluitertijd voorkeur?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » wo feb 18 2015 9:17 am

a. soms wil je bewegingsonscherpte (creatief effect)
b. de ene hand is de andere niet: ik fotografeer scherp op1/20 met mijn 50 mm lens, dus je krijgt dan basisregels per fotograaf
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 18 2015 9:40 am

Je hebt fotografen die alle tijd kunnen nemen om een foto te maken. Die kiezen terecht voor de M stand, d.m.v. spotmeting belichten en scherpstellen met de hand. Statief een halve meter naar voren of een halve meter naar achteren. Pasje naar links of een pasje naar rechts. Daar hoort auto dit of auto dat niet bij.
Dus geen auto-iso en geen AF. Portretfotografie, landschapfotografie.

Maar als je foto's maakt waar snelheid een vereiste is, dan is de half-automaat functie van diafragmavoorkeur of tijdvoorkeur m.i. een uitkomst.
Hetzelfde geldt voor brandpuntafhankelijke auto iso. Immers: bewegingsonscherpte als gevolg van te lange sluitertijden is daarmee zo goed als uitgesloten.Te gebruiken in snel wisselende lichtomstandigheden. Ideaal voor straatfotografie en andere vormen van snelle fotografie, waarbij die ene foto in luttele seconden gemaakt moet zijn.

Auto als het moet, manueel als het kan.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo feb 18 2015 10:48 am

Helemaal eens met bovenstaande stellingen. Toch heb ik nog één aanvulling: als je een automatische stand kiest, kan je toch volledig controle hebben over je instellingen van sluitertijd, diafragma en ISO, en eventueel over- of onderbelichten. Hetzelfde geldt voor AF: je kunt dan evengoed controle hebben over waar je op scherpstelt. Het enige verschil tussen handmatig en automatisch is voor mij: bij de één moet ik een handeling uitvoeren (OK, het is niet veel: een vinger of twee vingers een klein beetje verschuiven) en bij de andere niet.

Dus ik begrijp de stelling niet zo goed dat ervaren fotografen per se op M zouden moeten fotograferen. Het gaat om controle en weten wat je doet. Dat kan ook prima op de P, S, A of M stand.
Iets anders wordt het om zo ver te komen: ik heb leren fotograferen met film (1 ISO instelling) en twee draaischijven voor diafragma en sluitertijd. Dan leer je hoe het in elkaar zit. Als je nu een camera koopt, je zet hem op het groene vakje en je kijkt in je zoeker, dan zie je wel allerlei getallen, maar dat is wel heel lastig om het begrip ervan door te krijgen. Dus om te leren lijkt mij de M-stand een prima stap.

Maar goed, nu weer on-topic: gezien de vraag van topic starter lijkt mij de sluitertijd voorkeuze het beste werken. En dan bij een zoomlens: blijven kijken naar je instellingen en controle houden.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » wo feb 18 2015 10:57 am

fotograferen met M lijkt me vooral nuttig onder (extreme) omstandigheden die de automatiek van de camera moeilijk kan inschatten, zoals met tegenlicht e.d.;
daarnaast geeft het de fotograaf het trotse gevoel dat hij alles bepaalt en niet de camera :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 18 2015 11:15 am

Er zijn zovele wegen naar Rome. In het ene geval heeft de ene instelling de voorkeur, in het andere geval een andere.
Auto-ISO lijkt me juist DE uitgelezen stand om de beeldende aspecten van mate in scherptediepte en balans in bewegingsonscherpte over een serie foto's gelijk te houden. Past het bij elkaar, is het een aansluitende serie.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 18 2015 12:42 pm

emdeklerk schreef:Ik snap al dat gedoe met auto-ISO niet. Dat is mijns inziens het laatste waar je naar moet grijpen.
Mijn geheel persoonlijke mening: ik meen af en toe te bespeuren dat men liever "terugvalt" op al die auto-dit en auto-dat standen, waar men zich beter eens zou verdiepen in de meest simpele aller instellingen: de M-stand.
Ik snap je standpunt maar ik denk dat het in de tijd van moderne elektronica best wel een levensvatbaar iets is. Laat me vooropstellen dat ik groot voorstander ben van het bezitten van de kennis om in standje M te werken. Als je weet hoe de belichtingsdriehoek werkt, hoe je deze toepast in je camera is in mijn ogen de meest solide basis die je kan hebben als fotograaf.
Dat gezegd hebbende, juist door de invloeden van de moderne technieken is het tegenwoordig mogelijk om de camera mee te laten denken/werken. Fotograferen in de M stand is prima, maar soms wil je een bepaald beeld creëren ( zoals Léon als aankaart ) of kom je als fotograaf tijd te kort om alles manueel te gaan inregelen. Als je dan de keuze hebt tussen een gemiste foto, en een gemaakte foto dmv een halfautomaatinstelling lijkt me het een makkelijke keuze natuurlijk.

Ik werk zelf alleen in de M stand als ik de tijd heb met het onderwerp. Een zaal met dezelfde verlichting, een studiosetting etc. Geen probleem. Maar als ik door een sportzaal loop met snelle sporten, verandering van lichtinval etc. heb ik niet altijd de tijd om dit te doen, dan kan auto-ISO een perfect hulpmiddel zijn. Wat te denken van een trouwerij waarbij je de benen onder je gat vandaan rent in de meest variabele omstandigheden. Juist dan is het fijn om te weten dat je geen shot zal missen door te moeten rommelen met je camera.

Veel mensen roepen dat je eigenlijk alleen maar "serieus" kan fotograferen in Manueel modus. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ja ik ben het er mee eens dat je de M stand moet beheersen en begrijpen, maar dat je ook zeker moet weten wat de mogelijkheden ( en beperkingen! ) zijn van de halfautomaatstanden en wanneer je die zou kunnen toepassen. Ze zijn tegenwoordig immers zeer goed bruikbaar, het zou bijna zonde zijn om het niet te doen als het je werk makkelijker kan maken.
Ik heb ook maar weinig mensen zien klagen over autofocus, dat je alleen met manueelfocus echt kan fotograferen, want het blijkt eigenlijk best goed te werken natuurlijk. En wil je manueel kan je daar altijd voor kiezen. Gemak dient de mens, en zolang je weet en kan begrijpen waar de beperkingen liggen lijkt het me geen enkel probleem..

Zo, lunch :prost:
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 18 2015 1:28 pm

Zelf gebruik ik vaak een half-automatische belichtingsinstelling. Diafragma voorkeuze, en de camera de sluitertijd laten kiezen.
Afhankelijk van de omstandigheden + of - regel ik bij met belichtingscompensatie.

Bij slechte lichtomstandigheden waar je op de grenzen van diafragma-opening en sluitertijd nog zo goed mogelijk gebruik wilt maken van de beste ISO-instelling, werkt dat doorgaans het vlotste door juist AUTO-ISO instelling te gebruiken bij verder manuele instelling van diafragma en sluitertijd.

En dan te bedenken dat ik bovenstaande instellingen dat relatief vaak weer gebruik met een ouderwets manueel scherpgesteld AI(s) objectief. 8) :lol:

In andere gevallen alles "super manueel", met een "vergrotingslens" op een PB-4 balg, waarbij de aansluiting van een objectief op de balg een combinatie is van verloop-schroef "step-up" ring, Nikon K-set schroef tussenringen, en een Nikon BR-2A omkeerring.
Aan de voorzijde van het objectief een diepe lichtmetalen zonnekap om vals licht en flare door lichtspreiding binnen de set-up door een grote beeldcirkel die bij het objectief hoort, zoveel mogelijk te voorkomen. Een en ander mogelijk nog gecombineerd met een tilt / shift-instelling van de PB-4 balg. :o :D

Kies simpelweg de instellingen die bij een bepaalde fotografiebenadering het beste aansluiten om de foto-job zo goed en prettig mogelijk uit te voeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 18 2015 2:40 pm

Ik werk ook vaak in de A/diafragma voorkeuze stand met ISO op het achterste verstelwieltje (easy ISO) waarmee ik dan in één draai zowel ISO als sluitertijd aanpas.
Zoals anderen hierboven gebruik ik de M-stand ook bij een redelijk constante belichting en bij onthaast fotograferen.

Gebruik bewust de dan voor jou beste stand en waarom zou je de automatische hulp van de camera niet gebruiken als dat de gewenste snelheid van werken geeft.
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Edwin45
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin45 » wo feb 18 2015 7:16 pm

DannySan schreef:Het mooie van de auto-ISO van de D7100 is, is dat deze rekening houdt met je brandpuntsafstand... Dus die gebruik ik zelf wel heel vaak.
Een de stelregel voor de sluitertijd is: 1/sluitertijd x 1,5 (dx-sensor). Dus 100mm is minimaal 1/160e als sluitertijd.
En als je het vast in wilt steken, gebruik je toch de sluitertijd voorkeur?

Bedankt deze zocht ik.
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do feb 19 2015 12:14 am

Ik lees weer veel onzin over fotograferen in M. Iets over "extreme omstandigheden", "trotse gevoelens", "ervaren fotografen" (waar dat vandaan komt is me een raadsel); en dat op die manier fotograferen altijd "minder snel" zou zijn (integendeel, maar goed).

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do feb 19 2015 6:49 am

emdeklerk schreef: In de M-stand hoef je ook niet aan de belichtingscorrectie te zitten, immers verstel je de primaire instellingen al naar gelang de belichting dat vereist.
Goed, je moet weten waar je op meet, maar dat kan iedereen in de kortste keren aanleren.
Maar in M fotograferen en dan met de belichtingsindicatie in de viewfinder aanpassingen doen gebruikt dezelfde belichtingsmeting als wanneer men in À of S of auto-iso schiet...

Prima als je zo tegen al die automatische foefjes wilt zijn maar dan moet je ook gewoon met een lichtmeter gaan staan en niet stiekem toch de meter van de camera gebruiken want dan doe je feitelijk niets anders dan de A of S stand...
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”