Auto Iso op de D7100.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Auto Iso op de D7100.

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 10:16 am

Zelf heb ik een D7000, waarbij ik de Auto-Iso nooit gebruik.

Waarom niet:
Auto ISO op de D70 werkte niet prettig. (Niet zichtbaar, geen controle over de iso).

Voor de D7000 gebruik ik de Auto iso niet. Vooral door het gebrek aan controle over de auto-iso.
(Op de D7000 is deze niet brandpunts afhankelijk).

Voor de D7100 is de auto-iso wel brandpuntsafhankelijk.
Maar heb je daarna nog controle over de ISO waarde ?
Dus kun je bij auto ISO nog 'tunen' aan de ISO nadat de camera deze heeft gekozen?

Zelf gebruik is nu A modus, met diafragma op het voorwiel, Iso op het achterwiel. Dit werkt voor mij bijzonder snel.
Je ziet dan diafragma/sluitertijd en ISO waarde in de zoeker en hebt ook controle over alle drie. Keurig gekoppeld via de belichtings meter, dat is ook wat ik wil. Duim op het achterwiel, wijsvinger op voorwiel of ontspanknop, oog voor de zoeker.

Overigens ben ik nog niet van plan mijn D7000 te upgraden. Maar ben altijd wel benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Auto Iso op de D7100.

Bericht door Marten » vr feb 20 2015 10:38 am

Als de camera eenmaal heeft gekozen dan kan je de ISO natuurlijk alleen veranderen door auto ISO uit te zetten. Dat werkt net zo als bij "auto S" of "auto A". (knop plus wieltje)

Het grote voordeel van auto ISO is dat de camera altijd de laagste ISO waarde kiest die minimaal nodig is. En dat dan - bij de laatste Nikon's - afhankelijk van het objectief. ( langer brandpunt, kortere sluitertijd).
En dat is precies wat je altijd wilt. Je voorkomt daarmee dat je zelf een te hoge ISO waarde kiest om aan je gewenste sluitertijden of diafragma te komen.
Daarmee zou je kunnen zeggen dat de variabele ISO zich onderscheidt van de variabelen sluitertijd en diafragma. Die laatste wil je verhogen of verlagen. ISO wil je altijd zo laag mogelijk. Daar zorgt auto-iso voor.
Daarnaast natuurlijk het belangrijkste voordeel van passende sluitertijden (dus geen bewegingsonscherpte) in de A stand
Laatst gewijzigd door Marten op vr feb 20 2015 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr feb 20 2015 10:39 am

Ben, bij auto ISO kun je de maximale ISO aangeven (en de langste sluitertijd als je dat wil) maar dan kiest de camera in het gekozen bereik de ISO waarde. De auto ISO stand is niet om zelf snel in ISO waarde in te grijpen.

Zelf gebruik ik ook meestal de instelling die jij gebruikt op de D7000 op mijn D7100 (easy ISO op het achterste wieltje en diafragma op het voorste wieltje). Dan heb je de belichtingsdriehoek snel onder controle met de 2 wieltjes.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » vr feb 20 2015 10:54 am

Ik gebruik de Auto-ISO ook vaak, zeker in afwisselende weertypes zoals bewolking en zonneschijn of in schaduwplekken of open velden. Altijd in "M" waarbij ik als max 6400 heb ingesteld. Ik vind het prettig werken omdat ik dan sneller op onverwachte momenten toch scherpe foto's krijg. Liever met wat ruis dan onscherp..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 11:32 am

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Zelf dacht ik dit al, maar ik heb geen D7100 en in de gebruiksaanwijzing kon ik dit niet expliciet vinden.
Maar ik zou het niet onlogisch vinden als dit wel zou kunnen (misschien met een volgende camera).
Nadat de camera een ISO heeft bepaald dat je dan nog kunt ingrijpen met het achterwiel om te finetunen.
Het achterwiel zou daarvoor gebruikt kunnen worden. (Gebruik ik nu ook voor de ISO instelling).

Graag hou ik volledige controle. Nu maak in in situaties met minder licht vaak een afweging tussen sluitertijd en ISO waarde. Soms kies ik voor iets meer risico op beweging, soms kies is voor iets minder dynamiek en meer ruis. Enkele foto's maak ik over over in verschillende standen. Bij dezelfde belichting wil ik dus kunnen varieren. Dat lukt ook met mijn huidige settings, maar de beginstand van de ISO is bij mij dan altijd 100.

Een vaste begrenzing zou voor mij denk ik niet werken.
In 2014 heb ik 568 foto's gemaakt met een sluitertijd van tussen de 1/10 en 1 seconde. (Leve Lightroom *)). Veel van deze foto's hebben ook nog eens een hoge ISO. Vrijwel geen van deze foto's zou dan vallen binnen de begrenzingen die ik in zou stellen. Zowel niet voor de minimale sluitertijd als voor de maximaal te kiezen ISO waarde. Vaak maak ik dan ook de afweging kies ik voor iets meer risico op beweging **) of kies ik voor iets minder dynamiek en meer ruis.
Bij het bekijken van deze set foto';s (Leve Lightroom) neem ik op de meeste foto's geen beweging waar.
Maar soms gaat het wel mis, zowel door beweging en bij andere foto's door te weinig dynamiek.

Een automaat voor de ISO zou me wel kunnen helpen bij een beginstand, maar niet voor de uiteindelijke foto. Tenminste dat denk ik. In dat opzicht zou een D7100 dus geen voordelen voor mij bieden. (Dit is voor mij zonder het geprobeerd te hebben.)

Dank voor jullie antwoorden.
Ben

*)
Af en toe gebruik ik de selecties in Lightroom om te kijken welke instellingen ik veel of weinig gebruik. Welke brandpuntsafstanden, welke sluitertijden etc. en welke combinaties dan nog net wel kunnen en welke niet.
In dit geval gekeken waar het randje zit voor beweging.

**)
Beweging is een risico. Soms maak ik meerdere foto's dit maakt de kans op een goede foto groter. Overigens soms zijn ze dan ook wel allemaal goed.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 11:42 am

Arthur Mol schreef:omdat ik dan sneller op onverwachte momenten toch scherpe foto's krijg. Liever met wat ruis dan onscherp..
Ja dit leek mij ook een voordeel voor Auto Iso, je kunt veel sneller een foto maken op onverwachte momenten.
Wat mij afgelopen zomer wel eens overkwam is dat ik van buiten naar binnen ging (kerk) en de eerste foto dan nog niet had ingesteld op de verlichting binnen. En daarna soms andersom. Stond ik nog op ISO 4000 bij de eerste foto die ik maakte buiten. Wat ik wel vaak doe is heen en terugschakelen naar U1 om altijd terug te gaan naar de basis.
Overigens bij die kerken wil ik het verschil voor een zeer groot deel laten opvangen door de sluitertijd, in een kerk met ramen liever wat meer dynamiek en risico op beweging. Bij andere binnenfoto's is het vaak net andersom.

Dank voor jullie bijdragen.
Ben

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 11:45 am

Misschien toch eens op de D7000 Auto ISO proberen op manual, geeft eigenlijk precies dezelfde controle, maar dan met een andere beginpunt. (Voor is dan diafragma, achter schuif je dan de ISO door de sluitertijd aan te passen). Dit weekend eens proberen.

Ben

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 20 2015 1:10 pm

ben42 schreef:...Nadat de camera een ISO heeft bepaald dat je dan nog kunt ingrijpen met het achterwiel om te finetunen.......soms kies ik voor iets minder dynamiek en meer ruis. .
Als dat zo is moet je inderdaad zelf je ISO kiezen. Auto ISO dus uit.
Wel een opmerkelijke keuze trouwens.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 1:29 pm

Waarom opmerkelijk ?

Ben

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr feb 20 2015 1:34 pm

Auto-ISO willen gebruiken maar dan alsnog zelf de ISO willen bepalen spreekt elkaar nogal tegen.

Óf je stelt Auto-ISO in, met bepaalde afgrenzingen naar eigen smaak, en vertrouwt daarop. Óf je stelt zelf de ISO in, op basis van je eigen voorkeuren. Die twee zaken willen combineren is opmerkelijk.
Groeten,
Edwin

flickr - website

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 1:54 pm

Ik zie geen probleem om twee dingen te combineren.

Met AF heb je tegenwoordig ook de mogelijkheid om na de auto-AF aan de focus ring te draaien.
Met de instelling P kun je daarna ook aan de knop draaien voor een andere mogelijkheid.

Ook bij een TomTom navigatie ben je niet verplicht deze te volgen.

Een Auto Iso die alvast de iso in een 'redelijke' range zet zodat je heel snel kunt werken of om daarna nog bij te stellen lijkt mij niet zo vreemd. In dat soort gevallen kun je gebruik maken van beide mogelijkheden, snel werken is dan mogelijk, controle houden is dan ook mogelijk. Zelfde zie ik ook heel veel mensen doen met de back focus button, je hoeft dan niet persee te kiezen voor een bepaalde modus. Je kunt dan gemakkelijk van een modus naar een andere over te schakelen zonder het menu in te hoeven.

De 'opmerkelijke keuze' bedoelde de schrijver waarschijnlijk de keuze voor 'meer ruis'. Dit was 'vet' afgebeeld. Maar dat is impliciet als je voor een hogere ISO kiest. Hiermee bedoelde ik het kiezen tussen twee kwaden of meer risico op bewegen of meer ruis (en minder dynamiek). Tussen deze twee kwaden moet je dan kiezen. De keuze meer ruis is dus niet omdat ik meer ruis wil hebben.

Ben

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » vr feb 20 2015 2:01 pm

Houd er wel rekening mee dat wanneer het niet mogelijk is om binnen de aangegeven grenzen een goed belichte foto te maken met auto ISO de sluitertijden flink langer kunnen worden.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 20 2015 2:34 pm

Dat geldt ook als je géén auto-ISO gebruikt.
Remedie: (boven)grens verruimen

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 20 2015 2:50 pm

ben42 schreef:.De 'opmerkelijke keuze' bedoelde de schrijver waarschijnlijk de keuze voor 'meer ruis'. Dit was 'vet' afgebeeld. Maar dat is impliciet als je voor een hogere ISO kiest. Hiermee bedoelde ik het kiezen tussen twee kwaden of meer risico op bewegen of meer ruis (en minder dynamiek). Tussen deze twee kwaden moet je dan kiezen. De keuze meer ruis is dus niet omdat ik meer ruis wil hebben.
Ben
Je hebt mij goed begrepen.
Ik ben alleen bang dat ik jou niet begrijp.

Auto-ISO kiest de laagst mogelijke ISO waarde dus de minste ruis. (gegeven diafragma en tijd)
Als je zelf de afweging wilt maken tussen sluitertijd (beweging) en ISO (ruis) moet je uiteraard géén auto-ISO gebruiken. Het is het één of het ander.
De vergelijking met handmatige scherpstelling op een objectief nà autofocus door de camera gaat niet op om dat dat een mechanische ingreep is.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr feb 20 2015 3:34 pm

Hallo Marten,

Of een ingreep mechanisch is of electronisch vind ik functioneel niet uitmaken. Vroeger waren de sluitertijden ook volledig mechanisch nu zijn ze electronisch. Functioneel doen ze hetzelfde. Het gaat bij mij om functie niet om techniek, technisch is er geen bezwaar tegen om de iso te veranderen na b.v. halfindrukken van de sluiter.

Auto Iso zou als je van buiten naar binnen (of andersom) gaat, sneller werken, dus dat is wel handig. Maar je krijgt dan niet altijd de gewenste combinatie.

Scenario je loopt in een stad, b.v. ergens in Spanje gedurende de zomer. Veel foto's maak je buiten in een situatie met over het algemeen voldoende licht.

Cafe.
Dynamiek is niet zo heel erg hoog. Dus dan wil ik graag een flink verhoogde iso en een iets verlaagde sluitertijd. (Iets meer ruis, maar minder beweging van de camera en de mensen).

Kerk. (Zelfde hoeveelheid licht als in het cafe).
Dynamiek is heel erg hoog (gebrandschilderde ramen). Dus dan wil ik graag een flink verlaagde sluitertijd en een iets hogere iso waarde (maar niet te veel). Alles is groot dus diafragma stel ik ook nog wat bij. (Meer dynamiek, maar risico voor bewegen).

Zitten de grenzen vast wat betreft iso, dan kan ik in het cafe niet (onmiddelijk) uit de voeten.
Zitten de grenzen vast voor de sluitertijd dan krijg een te hoge iso in de kerk.
In beide gevallen zou de auto iso dan helpen bij de snelheid,maar niet het gewenste eindresultaat geven. Dus zou ik dat dan nog willen bijstellen.

En ik begreep dat bij auto-iso de grenzen vast staan.

Dan zou ik nog Manual met auto-iso kunnen kiezen. Begin ik met een sluitertijd die direct al 'redelijk' is. Maar de begrenzing van de ISO is dan hard, daar kom je niet overheen begreep ik.

Nu doe ik het met de ISO op het achterwiel. Maar het overkomt mij wel eens dat bij een overgang van licht naar donker en andersom de ISO nog op de voorgaande waarde staat. Bij het van buiten naar binnen gaan hoor ik dat, bij de eerste foto die ik maak, meestal pas ik dan de correctie toe maak de foto dan overnieuw, vaak is dit binnen een seconde na de eerste foto. (Hoef alleen een draai beweging met de duim te maken). Andersom doe ik meestal door van U1 af te gaan en weer naar U1 toe, dan staat de camera weer op iso 100. Maar dit vergeet ik wel eens, en kom daar soms pas na een paar foto's achter. (Heb ik een paar foto's op hoge iso gemaakt terwijl dit niet nodig is).

Terugkijken naar foto's staat bij mij uit, dus ik zie ook niet dat de iso te hoog was. Meestal zie ik het wel in de zoeker binnen 1 a 2 foto's. Maar ja je let niet altijd op.

Overigens vind ik het fantastisch werken met een D7000, de mogelijkheden van iso in beeld en op het achterwiel (en U1) vind ik heeeel erg prettig werken. Ten opzichte van de D70 een hele grote verbetering. De D7100 biedt nog niet iets meer mogelijkheden.
Ik ben dus heel tevreden, maar kijk ook naar wat zou er nog meer kunnen en wat zou ik nog meer willen.

ben

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”