Einde van de flitsbuis...?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Einde van de flitsbuis...?

Bericht door MarcB » vr feb 20 2015 10:07 pm

De LED technologie is behoorlijk in opmars. Zo heeft het bedrijf IC12 de LED Light Cube flitser ontwikkeld op basis van deze techniek. Tijden haalbaar van minder dan 1/8000s maar ook 15.000 flashes op één batterij lading. Komt hiermee het einde van de flitsbuis in zicht?

Afbeelding
  • 5,000 Lumens of light output
  • Over 15000 flashes at Full Power on a single charge
  • Continuous High speed flashing at full power
  • Over 150 Watts
  • Stable color tempature at 5600k, consistent color temp as power levels are adjusted
  • Ultimate portable lighting kit – Sold as individual or set of 4 lights
  • Stackable. Build versatile light banks
  • Trigger remotely via sync cable, wireless trigger or as light sensitive slave
  • Adjustable flash speed. Adjust the flash speed of the unit to shoot at faster or slower durations. 8000MS – 1 Sec

https://www.youtube.com/watch?v=t9bPxQZv3QQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://flashhavoc.com/led-light-cube/" onclick="window.open(this.href);return false;

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Einde van de flitsbuis...?

Bericht door ATOR » vr feb 20 2015 11:25 pm

LED is al een tijd aan een opmars bezig maar het lijkt er ook hier op dat het vermogen vergeleken met flitsers nog erg laag is.

5000 Lumens is een dikke bouwlamp maar de grote vraag is: pers je er bij een flitsduur van 1/200 of zelfs 1/8000 nog steeds 5000 lumens uit of zakt de lichtopbrengst dan terug naar dat van een zielig kaarsje? Bij alle LED flitsers die ik tot nu toe gezien heb is dat laatste het geval. Leuk als continue licht maar je hebt er niets aan als flitser.

Om je een globaal idee te geven: een 500Ws studioflitser met een flitsduur van 1/1000s en een efficiëntie van 50lumens per wat is vergelijkbaar met een 500 * 50 * 1000 = 25.000.000 lumens continue lichtbron

Dat we op een dag met LEDs flitsen lijkt me iets wat zeker is maar voorlopig zou ik je flitsbuizen nog maar niet wegdoen.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » za feb 21 2015 11:06 am

Net zo bij het Analoog<—>Digitaal débacle, is LED<—>Flits een zelfde 'geval'.
Ik ben er van overtuigd dat LED technologie het wel zal halen, en dit sneller dan je denkt, maar het zal tot op zekere hoogte een en—en verhaal blijven, niet of—of.
In m'n studio heb ik beide technologieën, Rosco voor LED en Multiblitz voor Flits. Toegegeven, ik gebruik LED heel wat meer dan Flits, maar splits de technologie gewoon op naargelang het onderwerp, dit kan dus ook evolueren naar meer Flits dan LED.

Waar ik nu (dringend) op zoek naar ben is een LED alternatief voor de 650W Halogeen pilootlampen van de Flitsers :(

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 21 2015 11:22 am

philippe schreef:Net zo bij het Analoog<—>Digitaal débacle
Welk debacle? :shock:

LED heeft vast de toekomst, maar ik geloof niet dat het al zover is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”