zin en de onzin van 5 punts autofocus
zin en de onzin van 5 punts autofocus
Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee rond loopt.
Voor aankoop van de D70 zag ik in de folder staan dat de D70 een 5 punts autofocus heeft, ik dacht dat is mooi, hoewel ik me nog geen voorstelling kon maken hoe dit zou werken.
Ook zie ik dat sommige Dslr zelfs een 11 punt autofocus in zich heeft.
Heel eerlijk….ik zie het eerder als nadeel dan als een voordeel, althans mijn ervaringen, de D70 staat bij mij ten alle tijden op enkel autofocus dus in het hart van de zoeker. Ik heb met het 5 punts autofocus meer onscherpe foto’s gemaakt dan met het enkel autofocus.
Ik heb het buiten eens geprobeerd, maar bij veel licht zie je de rode vierkantjes niet meer, en dan komt het voor dat er scherp gesteld word op heel iets anders dan het onderwerp, b.v. een paaltje wat dichterbij staat dan het onderwerp en op zo’n
1.8 inch lcd-tje kan je niet echt zien of de foto nu wel gelukt is, pas bij thuis komst. Dus mijn vraag: wat is het nut van zo’n 5 punts autofocus, overtuigd mij eens het nut hiervan.
Voor aankoop van de D70 zag ik in de folder staan dat de D70 een 5 punts autofocus heeft, ik dacht dat is mooi, hoewel ik me nog geen voorstelling kon maken hoe dit zou werken.
Ook zie ik dat sommige Dslr zelfs een 11 punt autofocus in zich heeft.
Heel eerlijk….ik zie het eerder als nadeel dan als een voordeel, althans mijn ervaringen, de D70 staat bij mij ten alle tijden op enkel autofocus dus in het hart van de zoeker. Ik heb met het 5 punts autofocus meer onscherpe foto’s gemaakt dan met het enkel autofocus.
Ik heb het buiten eens geprobeerd, maar bij veel licht zie je de rode vierkantjes niet meer, en dan komt het voor dat er scherp gesteld word op heel iets anders dan het onderwerp, b.v. een paaltje wat dichterbij staat dan het onderwerp en op zo’n
1.8 inch lcd-tje kan je niet echt zien of de foto nu wel gelukt is, pas bij thuis komst. Dus mijn vraag: wat is het nut van zo’n 5 punts autofocus, overtuigd mij eens het nut hiervan.
Ik gebruikte de 5 punts en nu de 11 punts autofocus heel gericht. Als je fotos maakt in de portretstand dan bevindt het gezicht zich vaak in de bovenste helft van de foto, dus kies ik dan een focuspunt in dat gedeelte. Ik laat de camera natuurlijk niet zelf kiezen, loopt er iemand vlakbij even in het beeld, dan wordt dat gekozen. Ik heb eigenlijk ook nooit het nut van het dichtbijzijnde punt scherp kunnen ontdekken.
Ik ben nog niet echt overtuigd ha ha ha, ik ben dan ook gewend aan een enkelvoudige autofocus, zoals in mijn oude onder het stof liggende analoge camera’s wat ik in het midden van de zoeker ziet, dat wil ik scherp op de foto, en bij het inschakelen van het vijf punts autofocus wil ik me niet laten verassen als b.v. het onderste scherpstelveld gaat scherpstellen op heel iets anders dan ik in gedachten had, uiteraard kan je dit bijstellen met de Multi- selector knop, maar dan nog vindt ik het een onhandig gedoe.
Dit niet negatief bedoeld maar ik probeer nog steeds het nut er van in te zien.
Dit niet negatief bedoeld maar ik probeer nog steeds het nut er van in te zien.

Voorbeeld: jij moet met je centrum AF veld eerst richten op dat wat je scherp wilt hebben, de focus vasthouden, compositie veranderen en dan afdrukken. Als je onderwerp iets is veranderd moet je van voren af aan beginnen. Met meerdere scherpstelvelden kan je een veld kiezen in de hoek waar je de scherpte wilt hebben, compositie maken, scherpstellen en meteen afdrukken. Dit is dus een voordeel. Verder kun je bij de geavanceerdere toestellen bijvoorbeeld een veld kiezen waar je onderwerp als eerste scherp "binnen komt". Als dit onderwerp dan naar je toe beweegt, of naar de andere hoek van je beeld gaat, zal de AF van je camera dit "zien" en met de andere AF-velden het onderwerp blijven volgen. Gevolg, een altijd scherp onderwerp.
Nee, ik zie de voordelen van meerdere AF velden wel degelijk.
Nee, ik zie de voordelen van meerdere AF velden wel degelijk.
Beste ML,
Wat je schrijft daar zit wat in, ik ga het ook eens uitproberen, maar het zal ook een gewenning zijn. Zo ook bij mijn eerste digitale compact camera bleef ik maar door de zoeker kijken i.p.v. de camera van je af houden, en de foto maken met behulp van het lcd venster, zo ook het 5 punts scherpstel gebeuren. Op sommige plaatsen kom je maar één keer en dan wil ik op zeker spelen, echt ik heb al diversen teleurstellingen gehad, want bij veel licht zie ik niet waar zo;n vierkantje op aan het scherpstellen is.
En met de hand scherp stellen dat is bijna laat ik het anders zeggen is soms niet mogelijk, vanwege het ontbreken van zo ouderwetse instel wig.
En een vraag aan Amadeus, waarom nog niet de overstap naar de digitale wereld?
Het enige wat nog niet helemaal perfect is, zijn de sensors en het autofocus. MAAR de resultaten zijn meestal toch verbluffend mooi. Ook hoor ik wel eens dat de foto’s te scherp zijn, te hard van kleur. Ik mis soms een diafragma ring, maar heel eerlijk ik ga geen oud objectief plaatsen op de D70, waarbij ik totaal alles moet in stellen.
Of heb je soms heeel stiekem zoals Vanson een D70(s) naast je staan, Vanson heeft het bekend…en zo te zien schaamt hij zich er een beetje voor,
ik kan alleen niet zo snel het topic terug vinden waar dat stond geschreven.
Wat je schrijft daar zit wat in, ik ga het ook eens uitproberen, maar het zal ook een gewenning zijn. Zo ook bij mijn eerste digitale compact camera bleef ik maar door de zoeker kijken i.p.v. de camera van je af houden, en de foto maken met behulp van het lcd venster, zo ook het 5 punts scherpstel gebeuren. Op sommige plaatsen kom je maar één keer en dan wil ik op zeker spelen, echt ik heb al diversen teleurstellingen gehad, want bij veel licht zie ik niet waar zo;n vierkantje op aan het scherpstellen is.
En met de hand scherp stellen dat is bijna laat ik het anders zeggen is soms niet mogelijk, vanwege het ontbreken van zo ouderwetse instel wig.
En een vraag aan Amadeus, waarom nog niet de overstap naar de digitale wereld?
Het enige wat nog niet helemaal perfect is, zijn de sensors en het autofocus. MAAR de resultaten zijn meestal toch verbluffend mooi. Ook hoor ik wel eens dat de foto’s te scherp zijn, te hard van kleur. Ik mis soms een diafragma ring, maar heel eerlijk ik ga geen oud objectief plaatsen op de D70, waarbij ik totaal alles moet in stellen.
Of heb je soms heeel stiekem zoals Vanson een D70(s) naast je staan, Vanson heeft het bekend…en zo te zien schaamt hij zich er een beetje voor,

Dag Spike,
Ik heb geen digitale camera, wat niet wil zeggen dat ik nooit eens een keertje het ontspanknopje van een digitale camera heb ingedrukt. Ik weet dus dat ik niets mis
Het is prima hoor als men in digifotografie wel veel plezier beleeft. Ieder zijn hobby.
Mijn hobby is fotografie met MF camera's, objectieven en film. In het Nikon Club blad heb ik in het verleden al aangegeven wat mij trekt in het fotograferen met film. Wellicht is het nummer nog te krijgen waarin ik beschrijf wat mij in bijv. een Nikon S3 2000 aanspreekt.
Amadeus Gould
Ik heb geen digitale camera, wat niet wil zeggen dat ik nooit eens een keertje het ontspanknopje van een digitale camera heb ingedrukt. Ik weet dus dat ik niets mis

Het is prima hoor als men in digifotografie wel veel plezier beleeft. Ieder zijn hobby.
Mijn hobby is fotografie met MF camera's, objectieven en film. In het Nikon Club blad heb ik in het verleden al aangegeven wat mij trekt in het fotograferen met film. Wellicht is het nummer nog te krijgen waarin ik beschrijf wat mij in bijv. een Nikon S3 2000 aanspreekt.
Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op do mei 18 2006 12:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Berichten: 973
- Lid geworden op: ma mar 20 2006 2:43 pm
- Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heel goed Amadeus,
Ik werk ook nog steeds met een F5 en F100, niks mis mee het ging tenslotte al vele jaren goed dus waarom nu ineen aan de digitale reflex.
Ik ben wel begonnen met een digitale compact om uit te proberen maar behalve panorama en HDR zie ik nog niet veel voordelen. (Coolpix 5000, was extreem duur en zeker niet erg goed.)
Ik heb iets tegen het dx formaat, groothoek moet groothoek blijven en de zoeker van de F5 is toch heel veel helderder dan een D50, dus hoop nog steeds dat er een FF Nikon komt, anders misschien een Fuji 4s.
En anders gewoon nog een tijd filmpjes.
m.v.g.
RVK
Ik werk ook nog steeds met een F5 en F100, niks mis mee het ging tenslotte al vele jaren goed dus waarom nu ineen aan de digitale reflex.
Ik ben wel begonnen met een digitale compact om uit te proberen maar behalve panorama en HDR zie ik nog niet veel voordelen. (Coolpix 5000, was extreem duur en zeker niet erg goed.)
Ik heb iets tegen het dx formaat, groothoek moet groothoek blijven en de zoeker van de F5 is toch heel veel helderder dan een D50, dus hoop nog steeds dat er een FF Nikon komt, anders misschien een Fuji 4s.
En anders gewoon nog een tijd filmpjes.
m.v.g.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Beste Amadeus en RVK.
Bijna een nieuwe topic waardig.
Maar Amadeus, ik bedoelde het zeer zeker niet negatief of jou het idee geven dat je achter loopt, verre van dat. Ook wil ik me niet voor doen dat ik de wijsheid in pacht hebt, ook al fotografeer al de nodige jaren met een spiegelreflex, ik ben begonnen met een Olympus OM10, daarna een Minolta 7000 en een Nikon F2A, ( de laatste twee nog steeds in mijn bezit) ik was ook de man van de automaat, de M stand was voor mij te veel van het goede, eigenlijk speelde ik liever op zeker. Maar naar twee jaar ervaring te hebben opgedaan met de wereld die digitale fotografie heet moet ik zeggen dat als ik een reportage zou moeten maken, dat ik terug grijpt naar de analoge camera. Het resultaat van de D70 is goed, maar het merk dat het anders fotografeert, als ik foto’s maakte met b.v. de Minolta 7000, in de A-stand dan kon je de blauwe lucht en de wolken zien, bij de D70 is de lucht soms gewoon wit. Als ik de laatste jaren een kleurenfilm liet ontwikkelen was het resultaat niet echt om naar huis te schrijven, het had echt met de ontwikkelcentrale te maken. En je had er toen volgens mij drie, en het maakte niet uit waar ik het rolletje liet ontwikkelen, allemaal een beetje te flets .Toen zag ik afdrukken van een digitale camera, afdrukken van AH, omdat de digitale foto’s net iets te scherp zijn qua kleur, vond ik de kleuren afdruk weer als van oudst, maar dit is mijn mening, en is persoonlijke smaak.
RVK.
Ook ik had kwam naar aankoop van de D70 toen pas achter het DX formaat, en vreemd was de 1.5X factor die je moest toepassen bij o.a. het 18-70mm DX objectief, deze speciaal bedoelt of anders gezegd alleen geschikt voor de Dslr, ik vroeg me dan of waarom 18-70mm laten drukken terwijl je eigenlijk een 27-105mm objectief in handen hebt. Maar er zijn al Dslr met een volwaardige groot formaat sensor, alleen nog een beetje aan de prijs.
Ik vergelijk fotografie wel eens met het HiFi gebeuren, soms ben ik nog steeds gecharmeerd van zo’n ouderwetse LP, of een cd, al is deze al digitaal deze wil ik horen over twee speakers, en niet over 5 of meer speakers, maar het blijft een persoonlijk smaak.
Bijna een nieuwe topic waardig.
Maar Amadeus, ik bedoelde het zeer zeker niet negatief of jou het idee geven dat je achter loopt, verre van dat. Ook wil ik me niet voor doen dat ik de wijsheid in pacht hebt, ook al fotografeer al de nodige jaren met een spiegelreflex, ik ben begonnen met een Olympus OM10, daarna een Minolta 7000 en een Nikon F2A, ( de laatste twee nog steeds in mijn bezit) ik was ook de man van de automaat, de M stand was voor mij te veel van het goede, eigenlijk speelde ik liever op zeker. Maar naar twee jaar ervaring te hebben opgedaan met de wereld die digitale fotografie heet moet ik zeggen dat als ik een reportage zou moeten maken, dat ik terug grijpt naar de analoge camera. Het resultaat van de D70 is goed, maar het merk dat het anders fotografeert, als ik foto’s maakte met b.v. de Minolta 7000, in de A-stand dan kon je de blauwe lucht en de wolken zien, bij de D70 is de lucht soms gewoon wit. Als ik de laatste jaren een kleurenfilm liet ontwikkelen was het resultaat niet echt om naar huis te schrijven, het had echt met de ontwikkelcentrale te maken. En je had er toen volgens mij drie, en het maakte niet uit waar ik het rolletje liet ontwikkelen, allemaal een beetje te flets .Toen zag ik afdrukken van een digitale camera, afdrukken van AH, omdat de digitale foto’s net iets te scherp zijn qua kleur, vond ik de kleuren afdruk weer als van oudst, maar dit is mijn mening, en is persoonlijke smaak.
RVK.
Ook ik had kwam naar aankoop van de D70 toen pas achter het DX formaat, en vreemd was de 1.5X factor die je moest toepassen bij o.a. het 18-70mm DX objectief, deze speciaal bedoelt of anders gezegd alleen geschikt voor de Dslr, ik vroeg me dan of waarom 18-70mm laten drukken terwijl je eigenlijk een 27-105mm objectief in handen hebt. Maar er zijn al Dslr met een volwaardige groot formaat sensor, alleen nog een beetje aan de prijs.
Ik vergelijk fotografie wel eens met het HiFi gebeuren, soms ben ik nog steeds gecharmeerd van zo’n ouderwetse LP, of een cd, al is deze al digitaal deze wil ik horen over twee speakers, en niet over 5 of meer speakers, maar het blijft een persoonlijk smaak.
-
- Clublid
- Berichten: 973
- Lid geworden op: ma mar 20 2006 2:43 pm
- Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beste Spike
Ik zie je commentaar zeker niet als negatief, ten eerste is het je eigen mening en ten tweede op een forum mag je best een wat stelligere mening hebben al was het alleen maar om de discussie levendig te houden.
De reden dat ik (nog) steeds analoog werk is dat ik de spullen heb (F5 + 15 + 24-120 + 80-400, is voor mijn doel een perfecte combinatie) en dat ik vindt (zeer persoonlijk) dat Nikon nog geen bruikbare opvolger levert. Ik weet niet wat ik moet denken van de F6, ongetwijfeld zeer goede camera maar om nu nog te investeren in film?
Ik zie veel voordelen in digitaal, zeker daar ik in het verleden veel kleur zelf heb verwerkt , en weet wat dat allemaal inhoud ( tijd, moeite, geld, etc)
Om toch bij te blijven met digitaal heb ik daarom een compact gekocht om te experimenteren met bv. panorama en HDR. Ik denk dat vooral op deze gebieden er nieuwe mogelijkheden zijn die bij analoog, alhoewel zeker aanwezig, veel beperkter waren. Helaas was de (veel) te duur gekochte Coolpix 5000 een teleurstelling en zeker (althans voor mij persoonlijk) geen aanmoediging om een van de bestaande digitale Nikons te kopen.
Toch hoop ik dat ik snel kan overstappen, echter met behoud van de mogelijkheid om mijn bestaande lenzen te blijven gebruiken.
Misschien zijn de geruchten waar dat Fuji komt met een F6 gecombineerd met een FF Fuji sensor, Nikon heeft pas nog aangegeven dat ze niet met een FF camera komen (voor wat dat waard is).
Intussen blijf ik dit forum volgen voor het verkrijgen van informatie over gebruikers ervaringen ( de vele tevreden Nikon bezitters) en interessante technieken (bv HDR van Luc)
Dus Spike blijf schrijven.
Groeten
RVK
Ik zie je commentaar zeker niet als negatief, ten eerste is het je eigen mening en ten tweede op een forum mag je best een wat stelligere mening hebben al was het alleen maar om de discussie levendig te houden.
De reden dat ik (nog) steeds analoog werk is dat ik de spullen heb (F5 + 15 + 24-120 + 80-400, is voor mijn doel een perfecte combinatie) en dat ik vindt (zeer persoonlijk) dat Nikon nog geen bruikbare opvolger levert. Ik weet niet wat ik moet denken van de F6, ongetwijfeld zeer goede camera maar om nu nog te investeren in film?
Ik zie veel voordelen in digitaal, zeker daar ik in het verleden veel kleur zelf heb verwerkt , en weet wat dat allemaal inhoud ( tijd, moeite, geld, etc)
Om toch bij te blijven met digitaal heb ik daarom een compact gekocht om te experimenteren met bv. panorama en HDR. Ik denk dat vooral op deze gebieden er nieuwe mogelijkheden zijn die bij analoog, alhoewel zeker aanwezig, veel beperkter waren. Helaas was de (veel) te duur gekochte Coolpix 5000 een teleurstelling en zeker (althans voor mij persoonlijk) geen aanmoediging om een van de bestaande digitale Nikons te kopen.
Toch hoop ik dat ik snel kan overstappen, echter met behoud van de mogelijkheid om mijn bestaande lenzen te blijven gebruiken.
Misschien zijn de geruchten waar dat Fuji komt met een F6 gecombineerd met een FF Fuji sensor, Nikon heeft pas nog aangegeven dat ze niet met een FF camera komen (voor wat dat waard is).
Intussen blijf ik dit forum volgen voor het verkrijgen van informatie over gebruikers ervaringen ( de vele tevreden Nikon bezitters) en interessante technieken (bv HDR van Luc)
Dus Spike blijf schrijven.
Groeten
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Dat vind ik niet altijd nodig. Als ik iemand fotograffer wil ik het gezicht scherp en dat is bijna nooit in het midden.SPIKE schreef: wat ik in het midden van de zoeker ziet, dat wil ik scherp op de foto
Deze is gemaakt met één van de 2 bovenste focuspunten van de D200. Bij dichstbijzinde punt had de camera waarschijnlijk de microfoon gekozen en de middelste zou ergens in de hals of iets lager hebben gezeten. Nu richt ik het bovenste punt op de ogen en probeer te volgen, als het middelste gebruikt en dan compositie, ben je de scherpte weer kwijt door de andere afstand door het bewegen.
Op de foto Carrie Rodriguez.
