Scherpstelpunt vast (D810)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Scherpstelpunt vast (D810)
Schiet mij maar in de kerstboom.
Ik heb een D810. Afgelopen zondag nog wat plaatjes gemaakt; niets aan de hand.
Vanmorgen de camera weer uit de tas gehaald en iets klopt er niet.
Ik zie in mijn zoeker alleen een scherpstelpunt linksonder van het midden. Verders niets. Geen zoekerlijnen of wat dan ook. Wel onderin het stukje over belichting met sluitertijd e.d.
Maar waar je je beeld ziet, zie ik alleen een enkel scherpstelpunt. Het licht wel op bij het focussen.
Voordat ik op reset druk wil ik eerst toch wel eens weten of er ergens iets staat qua een vinkje wat ik over het hoofd zie.
Ik kan mijn scherpstelpunt wel verstellen. Zonder dat ik dat zie in de zoeker dus. Maar als ik een punt rechts selecteer dan focust de camera daar wel op.
Ik heb een D810. Afgelopen zondag nog wat plaatjes gemaakt; niets aan de hand.
Vanmorgen de camera weer uit de tas gehaald en iets klopt er niet.
Ik zie in mijn zoeker alleen een scherpstelpunt linksonder van het midden. Verders niets. Geen zoekerlijnen of wat dan ook. Wel onderin het stukje over belichting met sluitertijd e.d.
Maar waar je je beeld ziet, zie ik alleen een enkel scherpstelpunt. Het licht wel op bij het focussen.
Voordat ik op reset druk wil ik eerst toch wel eens weten of er ergens iets staat qua een vinkje wat ik over het hoofd zie.
Ik kan mijn scherpstelpunt wel verstellen. Zonder dat ik dat zie in de zoeker dus. Maar als ik een punt rechts selecteer dan focust de camera daar wel op.
- Kees H
- Clublid
Re: Scherpstelpunt vast (D810)
staat de ronde instelschijf achterop op L (lock) zo ja dan even standje lager zetten en probleem zou over moeten zijn
edit in het menu d7 rasterweergave in zoeker evt aanzetten
edit in het menu d7 rasterweergave in zoeker evt aanzetten
Met vriendelijke groet,
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat maakte niet het verschil, hij stond niet op LKees H schreef:staat de ronde instelschijf achterop op L (lock) zo ja dan even standje lager zetten en probleem zou over moeten zijn
Ook die had ik gechecked, het staat aan maar ik zie geen rasterKees H schreef:edit in het menu d7 rasterweergave in zoeker evt aanzetten
- Léon Obers
- Forumlid
Doe even een twee knoppen reset. Accu eruit, en er weer in. Kijk wat dat oplevert.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat loste het probleem wel op. Ik moest ook weer verder en kon niet langer wachten op een mooie oplossing. Nu is het weer in orde
Maar dan wil ik eigenlijk nog steeds wel weten of er iets was waarmee ik het op kon lossen op een nette manier. Niet alleen voor mezelf voor de toekomst maar eventueel ook voor anderen.
Maar dan wil ik eigenlijk nog steeds wel weten of er iets was waarmee ik het op kon lossen op een nette manier. Niet alleen voor mezelf voor de toekomst maar eventueel ook voor anderen.
- Léon Obers
- Forumlid
Goed de gebruiksaanwijzing bestuderen met de settings die je wel of niet vastlegt. "Droog oefenen" en proberen. De camera gewoon goed leren kennen en vertrouwd raken. Op een gegeven moment ga je dat doorzien en weet je dat. Dat advies geldt eigenlijk voor iedereen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Heb hem zondag terug in de tas gestopt en haal hem er zo uit. Heb zondag niets bijzonders gedaan, wat plaatjes gemaakt voor de nieuwe website met een polarisatiefilter. Nothing fancy's.
Verders heb ik gewoon zondagavond met de Canon's gewerkt en gisteren geen camera aangeraakt.
Ik heb de camera nu een half jaar (denk ik ongeveer, vrij recent na het veschijnen in ieder geval) Gebruik hem bijna dagelijks voor van alles en nog wat en hij staat redelijk ingesteld zoals ik het wil. D'r hoeft niets meer veranderd te worden. Dingen die veranderen zitten in ieder geval niet in de menu's. Denk hierbij schakelen tussen Af-s en Af-c of tussen M, S en A. Of mijn iso. Maar dat is allemaal geen rocket-science en ik neem aan dat iedereen hier toch wel met regelmaat aan draait. Maar echter instellingen veranderen hoeft niet; die staan zoals ik het wil. Snap er alleen geen bal van waarom opeens dit ene scherpstelpunt het enige zichtbare was
Verders heb ik gewoon zondagavond met de Canon's gewerkt en gisteren geen camera aangeraakt.
Ik heb de camera nu een half jaar (denk ik ongeveer, vrij recent na het veschijnen in ieder geval) Gebruik hem bijna dagelijks voor van alles en nog wat en hij staat redelijk ingesteld zoals ik het wil. D'r hoeft niets meer veranderd te worden. Dingen die veranderen zitten in ieder geval niet in de menu's. Denk hierbij schakelen tussen Af-s en Af-c of tussen M, S en A. Of mijn iso. Maar dat is allemaal geen rocket-science en ik neem aan dat iedereen hier toch wel met regelmaat aan draait. Maar echter instellingen veranderen hoeft niet; die staan zoals ik het wil. Snap er alleen geen bal van waarom opeens dit ene scherpstelpunt het enige zichtbare was
- Léon Obers
- Forumlid
Het komt wel vaker voor dat gebruikers met het in de tas stoppen of eruit halen, of in een onbewuste vreemde beweging tijdens het fotograferen per ongeluk een instelling veranderen, waar ze (omdat het onbewust gebeurt) niet van snappen hoe het heeft plaatsgevonden. Ook dat is allemaal geen rocket-science, maar het overkomt iedereen wel eens of meerder malen. In sommige gevallen zelfs een hardnekkig verkeerd aangeleerd gebruik waarvan de gebruiker niet gelooft dat het zijn eigen (on)kunde is die het veroorzaakt.
Als nu wekelijks of dagelijks hetzelfde probleem naar voren komt, zou je er meer aandacht aan moeten schenken, en gaan uitvogelen hoe je aan het probleem komt, en hoe te vermijden. In het ergste geval zou het ook een disfunctioneren van de camera kunnen zijn. Maar ga er eerst maar vanuit dat het bij jezelf ligt. Statistisch gezien ligt daar namelijk de allergrootste oorzaak van vermeende problemen.
Als nu wekelijks of dagelijks hetzelfde probleem naar voren komt, zou je er meer aandacht aan moeten schenken, en gaan uitvogelen hoe je aan het probleem komt, en hoe te vermijden. In het ergste geval zou het ook een disfunctioneren van de camera kunnen zijn. Maar ga er eerst maar vanuit dat het bij jezelf ligt. Statistisch gezien ligt daar namelijk de allergrootste oorzaak van vermeende problemen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Het kan best gebeurd zijn bij het in de tas stoppen, dat zal ik niet ontkennen. Zo versprong mijn flitser ook met regelmaat naar rode-ogen-reductie.
Maar heb dan nog steeds geen idee wat er nu verkeerd is gegaan en dat wil ik eigenlijk wel weten
Maar heb dan nog steeds geen idee wat er nu verkeerd is gegaan en dat wil ik eigenlijk wel weten
- Léon Obers
- Forumlid
Ik zou zeggen test alle opties uit op je camera, net zo lang totdat je het het tegenkomt en kunt reproduceren. Dan weet je het.
Mooi klusje voor in het weekend. Succes.
Mooi klusje voor in het weekend. Succes.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik krijg het niet voor elkaar om het te reproduceren. Maar heb er sinds het resetten ook geen last meer van gehad.
Ik vind het erg raar.
Ik vind het erg raar.
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, het kan dat je het raar vind.
Als het na die reset goed werkt, en het probleem zich niet meer heeft voorgedaan is het toch goed?
Of ga je nu voor jezelf een nieuw probleem ervan maken dat je de camera niet meer in die rare niet bedoelde werking kunt reproduceren?
Als het na die reset goed werkt, en het probleem zich niet meer heeft voorgedaan is het toch goed?
Of ga je nu voor jezelf een nieuw probleem ervan maken dat je de camera niet meer in die rare niet bedoelde werking kunt reproduceren?
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Het zou natuurlijk kunnen dat Jeroen dit fenomeen graag wil reproduceren, zodat hij weet wat de boosdoener is. Al is het maar om te voorkomen dat dit nog eens onbedoeld en onbewust optreedt 

- Léon Obers
- Forumlid
Daar is hij nu al 11 dagen mee bezig. Is het niet onderhand tijd om het achter hem te laten?
Soms een enkele keer heb ik op mijn camera, PC of smartphone ook wel eens "rare" onverklaarbare niet correcte werking van programma's of apps.
Dat is nu eenmaal het fenomeen van elektronische apparaten met complexe werking en functies. Daar kan altijd wel eens iets onbedoeld verkeerd gaan.
Door het systeem een keer helemaal opnieuw op te starten is het probleem over. Dat is de functie van een reset.
Maar om dan eindeloos te blijven afvragen en te onderzoeken of je het probleem kunt reproduceren wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest, maak je het voor jezelf IMO wel heel erg moeilijk. Zou mij in ieder geval veel te ver gaan. Maak je een probleem van een niet werkelijk bestaand probleem. Gaat dan meer lijken op een "dwangmatige neurose". Daar heb je psychiaters voor, niet een gebruikersforum van een cameramerk.
Als het probleem nu wekelijks aan de orde is, maar in dit geval, voor die enkele keer..... ?
Soms een enkele keer heb ik op mijn camera, PC of smartphone ook wel eens "rare" onverklaarbare niet correcte werking van programma's of apps.
Dat is nu eenmaal het fenomeen van elektronische apparaten met complexe werking en functies. Daar kan altijd wel eens iets onbedoeld verkeerd gaan.
Door het systeem een keer helemaal opnieuw op te starten is het probleem over. Dat is de functie van een reset.
Maar om dan eindeloos te blijven afvragen en te onderzoeken of je het probleem kunt reproduceren wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest, maak je het voor jezelf IMO wel heel erg moeilijk. Zou mij in ieder geval veel te ver gaan. Maak je een probleem van een niet werkelijk bestaand probleem. Gaat dan meer lijken op een "dwangmatige neurose". Daar heb je psychiaters voor, niet een gebruikersforum van een cameramerk.
Als het probleem nu wekelijks aan de orde is, maar in dit geval, voor die enkele keer..... ?
- a90
- Forumlid
Er zijn volgens mij 3 verschillende soorten met streepjes en lijntjes in de zoeker.
a. het scherpstel punt zelf, zichtbaar als individueel puntje in de FS-S stand single en met puntjes er omheen in de andere standen bij groeps AF
b. de gridlijntjes. die zijn overigens in en uitschakelbaar en tijdelijk onzichtbaar als je het af knopje bij de bajonet indrukt
c. het gebogen lijntje om de scherpstelvlakjes heen.
Ik heb het alleen nog niet voor elkaar gekregen om de gebogen lijntjes uit te schakelen
In dit voorbeeld zijn de gridlijnen zichtbaar die je uit kunt schakelen en een enkele af indicator.

a. het scherpstel punt zelf, zichtbaar als individueel puntje in de FS-S stand single en met puntjes er omheen in de andere standen bij groeps AF
b. de gridlijntjes. die zijn overigens in en uitschakelbaar en tijdelijk onzichtbaar als je het af knopje bij de bajonet indrukt
c. het gebogen lijntje om de scherpstelvlakjes heen.
Ik heb het alleen nog niet voor elkaar gekregen om de gebogen lijntjes uit te schakelen
In dit voorbeeld zijn de gridlijnen zichtbaar die je uit kunt schakelen en een enkele af indicator.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"