Ik zou geen foto's nemen, maar genieten van het gebeuren an sich.
Heb de volledige zonsverduistering mee gemaakt in 1999, hier speciaal voor naar Rouen (FR) gereden de nacht ervoor.
Had het geluk dat het volledig onbewolkt was in het gebied waar wij waren, midden tussen de uitgestrekte mais en zonnebloem velden, met geen gebouw en mens in zicht ....
De foto's in die tijd gemaakt met een Minolta camera en een 240mm objectief geloof ik, leuk als herinnering maar uitermate tegenvallend
Het enige dat het me opgelverd heeft, naast de leuke herinnering, is het feit dat ik me moest concentreren op het foto's maken en vele momenten van de verduistering zelf gemist heb.
Vele momenten zal ik nooit meer vergeten van dit natuurverschijnsel:
- de volledige stilte van de natuur vlak voor en tijdens de totale eclipse
- de zonnegolven die je vlak voor de verduistering over het landschap ziet trekken.
- Het overweldigende licht tijdens het gebeuren (dit heeft mij als hobby fotografie opgelevert !)
- de corona van de zon tijdens de volldige eclipse.
Kortom; maak een paar foto's (en haal de rest van internet) en maak het zelf volledig en 100% bewust mee!
Heb je ooit de mogelijkheid een totale eclipse mee te maken .... doen !!
Het "licht" van een eclipse zal je je leven nooit (niet snel in ieder geval of je moet er naar toe reizen) meer mee maken