Witbalansfilter

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Witbalansfilter

Bericht door joebat » do mar 12 2015 9:17 am

Hallo,

Ik heb dit gevonden bij Cameranu : http://www.cameranu.nl/nl/p216634/jjc-w ... nce-filter" onclick="window.open(this.href);return false;

Op Youtube zijn er verschillende filmpjes die uitleggen hoe je deze zaken moet gebruiken. De ene legt uit, om de witbalans met dit item vast te leggen, je de camera moet richten op het onderwerp terwijl de andere zegt dat je de camera met filter eerste moet richten op de lichtbron die je onderwerp (ver)belicht.

Mijn vraag : wie heeft er gelijk en de 15 euro waard ?

Groetjes

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Witbalansfilter

Bericht door gijs sandberg » do mar 12 2015 9:57 am

Jo,

De versie die je vermeldt is al een stuk goedkoper dan het originele product, genaamd Expodisk.
Ik zou beginnen met een testje.

re: waard
Ik ken leukere manieren om E 15 uit te geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 11:32 am

Opvallende licht meetmethode is de juiste werkwijze. (Dus vanaf het onderwerp richting camera / lichtbron).

Weet niet hoe ondoorzichtig als "opaal" dat filter eruit ziet. Maar als het te doorzichtig is, werkt het niet goed.
Heb ook nooit begrepen waarom er van die facetjes in zo'n filter zitten.
Feitelijk zou een neutral wit "melkglaasje" voldoende zijn om aan de functie te kunnen voldoen.

Feitelijk de wijze waarop vroeger bij kleuren temperatuurmeters van Minolta en Gossen er een plat opaal glaasje voor de sensor zat.
Er zijn vele goedkope alternatieven voor te krijgen:
https://www.google.nl/search?q=witbalan ... CAYQ_AUoAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Brutus » do mar 12 2015 12:05 pm

De pro's die hier rondwaren zullen er waarschijnlijk de neus voor ophalen en me uitlachen, maarre...
een simpel app'je op de telefoon (color temp meter; Android, in mijn geval) werkt ook niet gek.
Ooit vergeleken met de Gossen lichttemp. meter van een kennis, en de gemeten waarden ontliepen elkaar vrijwel niet.
Kan natuurlijk wel per telefoon verschillen en is voor kritisch werk niet geschikt maar och, zolang je niet werkt voor Vogue... :wink:
Groet,
Bert

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mar 12 2015 12:15 pm

Ben vooral benieuwd wanneer TS deze wil gebruiken.

Muv studio gebruik ik nooit een witbalans meter/optie. Want je krijgt dikwijls rare en onnatuurlijke effecten als je in elke situatie gele lampen naar neutraal gaat corrigeren... Ik ken wel wat knalgele ijsbanen waar je best een witbalansje op het ijs kunt schieten en alles dan heerlijk neutraal is op de foto, maar zo is het dus niet :wink:
Laatst gewijzigd door Cyrus op di mar 17 2015 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Fin.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » do mar 12 2015 12:35 pm

djunclesam schreef:Ik ken wel wat knalgele ijsbanen waar je best een witbalansje op het ijs kunt schieten en alles dan heerlijk neutraal is op de foto, maar zo is het dus niet
Je moet altijd uitkijken voor geel ijs of gele sneeuw. :D
Sorry Mod, ik zal niet meer off-topic gaan
Groet,
Bert

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » do mar 12 2015 12:51 pm

Ik fotografeer veel in een (binnen) locatie waar veel gemengd licht heersta. Ik heb eens geexperimenteerd met een (geleende) expo disk en met de fijnafstelling van de witbalans in de camera. Conclusie : de auto witbalans werkt prima en heel soms een ietsies nabewerking in LR (altijd in RAW fotograferen). Ergo : besteed die 15 euries aan een lekker drankje op een zonnig terrasje.. :prost:

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do mar 12 2015 1:14 pm

L.S.

re: auto-witbalans
Maar: de auto-wb functie kent grenzen, zeker in het gebied van gloeilampen.

re: een lekker drankje
Eens, in vele gevallen is het meten van een wit papiertje ook voldoende.

re: gemeten witbalans. en foute metingen
Ik geef toe: neit iedere meting is direct spot-on maar zelf meten bevalt mij beter dan een WB-waarde instellen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 1:25 pm

Brutus schreef:De pro's die hier rondwaren zullen er waarschijnlijk de neus voor ophalen en me uitlachen, maarre...
een simpel app'je op de telefoon (color temp meter; Android, in mijn geval) werkt ook niet gek.
Die heb ik ook op mijn smartphone. Geeft inderdaad een heel aardige kleurtemperatuurweergave als startpunt.
Bedenk wel dat de meting afhankelijk is hoe neutraal de witte kleur is wat je binnen het beeldveld van de smartphone camera moet houden.
Wijkt dat af, klopt ook je meting niet. Dat appje zie ik meer als een leuke "gadget".

De belichtingsmeter in de camera kan dat ook meten volgens dezelfde methode. Alleen nauwkeuriger.
Bedenk dat kleurtemperatuur niet de groen/magenta correctie meet, alleen rood/blauw. of misschien beter gezegd "amber" / "violet-blauw".

De camera als "witbalans" (beter gezegd neutrale grijswaarde), meet in ieder geval ook de groen/magenta correctie.
Gebruik je dan een gekalibreerde grijskaart als referentie, of inderdaad zo'n "dekseltje" (ook dat moet zuiver neutraal zijn), is dat het meest nauwkeurig.

Gele ijsbanen is een ander fenomeen. Verlichting bestaat mogelijk uit gaslicht met natrium-achtige toevoegingen in de samenstelling ervan.
Natriunlicht is monochromatisch, daar zitten geen andere kleurtinten in, is dan ook niet evenwichtig neutraal te corrigeren.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mar 12 2015 1:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » do mar 12 2015 1:29 pm

Bedankt voor al deze reacties :clap:

Deze optie is inderdaad al een stuk goedkoper dan de filters die voor je lens komen of de afsluitdoppen met een kleine filter.

Waarom deze vraag : ik neem regelmatig foto's in een ruimte waar er zowel tl, als spots en buitenlicht is. Bij de naverwerking in raw, van de auto witbalans, heb ik toch soms problemen om de juiste kleurtemperatuur te bekomen, zodat de foto's toch naturel weergegeven worden. Als je de gebruikers mag geloven zou dit een verbetering zijn al is het natuurlijk geen tovermiddel.

Er wordt ook een gewoon wit papier aangehaald : hoe is de werkwijze dan ? En wat is wit ?

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 1:33 pm

Gebruik dan beter een neutrale grijskaart of gekalibreerde "wit"-kaart.
http://shop.colourconfidence.com/nl/sec ... 5c19814450" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewoon papier heeft "wit-makers" om het voor het oog helderder te doen lijken, kan blauw-achtig zijn of roze.

Of als je het helemaal leuk naar eigen inzicht wilt afstemmen met "systematische" correcties naar een meer koele of warme tint, deze optie:
http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... r-passport" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mar 12 2015 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mar 12 2015 1:35 pm

Léon Obers schreef:Gebruik dan beter een neutrale grijskaart of gekalibreerde "wit"-kaart.
Dat lost het probleem niet op als je menglicht hebt van meerdere vormen van kunst- en zonlicht...

dat geeft sowieso ellende met witbalans, hoe je die ook meet
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 1:42 pm

Menglicht is weer een ander verhaal. naast mijn eerdere opmerkingen van "gele" ijsbanen met bijv. monochromatisch licht.

Met menglicht ga je "er tussenin" zitten qua correctie. (Meerdere metingen doen, of met de "opvallende lichtmeet methode" de meting meer richten "half/half naar lichtbron, versus camera). Hoewel menglicht verschillend kan uitpakken voor bijvoorbeeld schaduw en met licht beschenen onderwerpen, is dat dan het meest aanvaardbaar. Ook in werkelijkheid heb je nu eenmaal die verschillen. Het hoeft niet altijd exact neutraal te zijn wat je nastreeft. Juist NIET zou ik zeggen. Je wilt de sfeer van wat er werkelijk is en zoals we het met onze ogen ervaren meestal ook "als sfeer" laten terugkomen in de foto zelf.

Dat laatste is denk ik ook de reden dat de automatische correctie in een camera van een met gloeilamplicht beschenen onderwerp standaard toch enigszins naar een warme toonschaal uitgaat. Een custom witbalans op een grijskaart is onder dezelfde omstandigheden namelijk ook nog prima te doen. Dat past nog (net) binnen de grenzen van de meetmogelijkheden van een camera.

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » do mar 12 2015 2:20 pm

Bedankt Léon voor de link, maar ben maar een amateurtje en ga het proberen simpel te houden, wat niet wil zeggen dat ik opensta voor verbetering en iets te leren.

Inderdaad het dient niet 100% te kloppen, maar moet toch een beetje overeenkomen met de werkelijkheid. Zelfs met de tool om het witpunt vast te leggen is het soms er toch serieus naast.

Als ik het goed begrijp zou een grijskaart een betere tool zijn dan die filter. Je dient dan wel de kaart te plaatsen bij het onderwerp/persoon die je wil fotograferen, zo een "eigen witbalans" maken en dan de echte foto maken. Ik vermoed dan ook dat de grijskaart "beeldvullend" moet getrokken worden. Of is het de bedoeling dat je in de richting van je onderwerp de grijskaart plaatst en zo de witbalans vastlegt ?

J.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » do mar 12 2015 2:27 pm

Toevallig staat deze week op de site lightroomkillertips.com een stukje over het gebruik van grijskaart.
Misschien heb je daar iets aan.
Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”