Heb de klok horen luiden maar................

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Nikon

Heb de klok horen luiden maar................

Bericht door Nikon » di nov 13 2007 11:55 am

Dat de nikon D200 veel last van ruis heeft is geen geheim.
Nu lees ik dat de ene er beter mee om kan gaan dan de ander , en wel door het geheel 1 stop over te belichten. Bij mij komt dan meteen de vraag naar boven "Krijg je dan geen overbelichte foto's" .

Zoals ik in de kop deze topid al schreef heb ik de klok horen luiden maar .......
Het is dus ook erg goed mogelijk dat ik het niet goed heb begrepen en dat het geheel totaal anders is

Hoor graag hoe jullie hiermee omgaan

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 13 2007 12:00 pm

Het ligt eraan waar je camera op staat, staat hij op gemiddelde lichtmeting en je gaat dan overbelichten dan zal het wel meevallen, maar staat je camera op spotmeting en je meet op een zwart onderwerp dan zullen alle lichte kleuren overbelicht zijn ja. Dus met dat overbelichte foto's is een relatief begrip en voor elke situatie anders, maar waarom stel je hier deze vraag terwijl je dit zelf kan ondervinden als je je cam zo instelt of je nu een D200 of een D70s hebt het resultaat van het licht zal nagenoeg vergelijkbaar zijn.

Oh en er schiet me net wat te binnen. Je gebruikt een hogere ISO waarden om je sluitertijden sneller te houden, maar als je dan weer 1 stop gaat overbelichten moeten de sluitertijden weer langer dus kom je weer op hetzelfde resultaat als een ISO stop lager (ISO 200-400 is 1 stop). Dus ik denk dat het weinig zin heeft.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 13 2007 12:19 pm

Kijk naar je histogram. Je moet zo belichten dat je net niet gaat highlightclippen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”