Perskaart

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
miesnert

Perskaart

Bericht door miesnert » di nov 13 2007 2:03 pm

Ik heb af en toe moeite met vrije toegang tot gebouwen en plekken waar ik wil fotograferen, ik fotografeer vaak en graag op industriele terreinen. Echter, hier vrij rond lopen is vaak lastig. Ik probeer wel vaak een email of telefoontje te sturen/plegen en dan vraag ik om toestemming. Dit lukt niet altijd.
Heeft iemand hier tips voor, zoals bijvoorbeeld zeggen dat je van die en die krant bent en een repotage moet maken over iets, of helpt het om in het bezit te zijn van een perskaart.
Zou het eventueel iets kunnen opleveren als ik zeg (ik kan dit nog beweren met mijn leeftijd van 28) dat ik aan de foto academie studeer of zo.

Advies en ervaringen graag! Hoe bereiken jullie moeilijk benaderbare plekken/objectien? Mijn dank is groot...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 13 2007 2:16 pm

Ik fotografeer veel in rotterdam en wil nog wel eens gebouwen op enzo, soms lukt het gewoon om brutaal aan te bellen bij bewoners. Instanties en zo bel ik van te voren altijd op om een afspraak te maken.

Ik ga natuurlijk niet vertellen hoe ik binnen kom bij al die hoogbouw gebouwen zoals het WTC, Golden Tulip Hotel etc etc. want dan kom ik er binnen de kortste keren ook niet meer op omdat er dan ineens wel erg veel fotografen graag boven foto's willen maken.
Tsja mijn advies: brutaal zijn. Het heeft mij ook wat moeite gekost, maar een groot aantal bedrijven/ vestigingen/ instanties e.d. kennen mij nu wel zo'n beetje en meestal als ik mijn naam noem is het al voldoende (mits er op de desbtreffende verdieping geen vergadering/ feestje of wat dan ook is).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

pestkaart

Bericht door George Fennes » di nov 13 2007 2:40 pm

Denk juist dat een perskaart in veel gevallen nadelig is om ergens binnen te komen.
Mensen zijn altijd wat huiverig voor officiële dingen.
Maar niet verlegen zijn en een duidelijke uitleg waar je mee bezig bent en wat je doel is, kan veel deuren openen.
Voor officiële gebeurtenissen zoals concerten belangrijke personen enz. is een perskaart wel handig.
Maar ik denk niet dat je zo makkelijk aan een perskaart komt :oops:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 13 2007 3:00 pm

Voor een echte perskaart moet je betalend lid zijn van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

E.M. de Klerk

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di nov 13 2007 3:12 pm

Zie:
link

evertfoto

Bericht door evertfoto » di nov 13 2007 7:03 pm

Een perskaart krijg je niet zomaar.
Er worden perskaarten aangeboden op Speurders, onder bepaalde voorwaarden.
De eigenaar van het gebouw of terrein kan je de toegang gewoon weigeren. Zonder reden van opgaaf.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo nov 14 2007 12:13 am

Zet die perskaart maar uit je hoofd, die krijg je niet.
Martijn heeft de gouden tip al gegeven, zo ben ik er ook "tussen gerold"
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Slewey

Bericht door Slewey » wo nov 14 2007 10:53 am

Ik heb het ook wel eens gedaan om gewoon bij bedrijven/gebouwen gevraagd of ik eens naar boven mocht om wat foto's te maken of te filmen.
Ging bij mij misschien wat makkelijker, ben nog student en zeg ook gewoon dat het voor een school project is, wat meestal ook echt zo is ;)
Maar je kunt vast nog wel wat dingen bedenken!

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”