D50 verkopen? D80 kopen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Birgit73

D50 verkopen? D80 kopen?

Bericht door Birgit73 » di nov 13 2007 4:50 pm

Hallo allemaal,
Ik ben nu een klein jaartje aan het fotograferen en nu wil ik graag een stapje hoger gaan, en nu heb ik mijn bezit de volgende apparatuur:
D50 met Af-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6G ED, en AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6G

Nu zit ik te denken aan de D80 met een Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6 G. Ik zag ook een Nikon D80 Kit (Nikon D80 Body+Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF )Is dat wat?

Ik maak graag portretten maar wil ook graag foto's maken van bijv. windsurfers, landschappen enz. Is dit dan een goede keus?

En als ik mijn D50 te koop zou zetten, wat zou dan een mooie prijs zijn voor dit geheel?

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di nov 13 2007 5:04 pm

Ik sta/stond min of meer voor dezelfde keuze.
Maar ik geloof dat ik nu besloten heb om mijn D50 lekker te houden en mijn beschikbare budget te steken in betere objectieven.
Als je budget onbeperkt, dan loopt de besluitvorming heel anders, maar ik neem aan dat je geld teveel hebt.
Even rekenen: D80 plus 18-70 is 1000 euro.
je krijgt terug voor je D50 plus kitlens 350 (als je mazzel hebt), dus je moet nog 650 euro bijbetalen.
Als je die 650 nu eens besteedt een van de volgende:
Tamron 17-50 2.8 en een flister SB600;
Een goede tweedehands Nikkor 80-200 2.8 (tweering)
Een Nikkor 70-300 VR (voor de windsurfers) en een 50mm 1.8 voor de portretten.

Nou ja, ik geloof dat ik nog meer mooie combi's kan bedenken.
de vraag is of een D80 met kitlens (18-70) je meer kwaliteitswinst brengt dan een echt goed objectief.

"Lees hierover mijn website" zou onze voorzitter zeggen :D

Succes met de keuze. Altijd leuk om over te piekeren.
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Birgit73

Bericht door Birgit73 » di nov 13 2007 5:30 pm

Hoi Jaap,

Bedankt voor je antwoord. Nu was ik vergeten erbij te zetten dat ik ook nog het volgende bezit:
SB600 (net vandaag binnen, nog bezig met de gebruiksaanwijzing) en de
50mm 1.8

Dan ben ik al goed op weg dus. Ja ik heb al een aantal topics hierover gelezen, en overal word ook al zeer lovend over de D50 gesproken.

Dus dan wordt het waarschijnlijk toch de Nikkor 70-300 VR!!!
Nu dan alleen nog een mooie macro lens!! Suggesties???

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di nov 13 2007 5:41 pm

Yep:

Tamron 90mm macro.
Wordt overal lovend besproken.
Mooie kleuren, bloedjescherp, prima portretlens.

Een heel andere insteek is natuurlijk om nog extra licht te kopen.
Ik werk bv tamelijk vaak met twee losse flitsers op een statief. Allebei met eenparaplu ervoor en radiografisch aangestuurd.
Je moet dan helemaal manueel werken, maar dat heb je met een paar proefopnamen zo onder de knie.

Voor portretten en producten een prima combinatie.
Als tweede flitser kun je eigenlijk iedere flitser gebruiken die je handmatig in sterkte kunt instellen. Kijk tweedehands bv bij ABRO.
Een paar studiostatieven zijn niet duur en een radiografische aansturing kost je ca 60 euro.
Bij elkaar heb je voor niet heel veel geld een soortement studio-uitrusting waarmee je geweldig kunt spelen. Echt veel leuker dan een flits bovenop je camera. Qua stukje portretgebeuren, dan. :-)

Oja, welkom hierzo op ons forum.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Birgit73

Bericht door Birgit73 » di nov 13 2007 5:48 pm

Bedankt!
Nu nog effe sparen dan he?

Ik ben nu bijna een jaar bezig met een fotocursus voor beginners en volgend jaar ga ik de gevorderde cursus doen. En dan ook nog een cursus Photoshop!

Ik wil graag in de toekomst bruidreportages gaan doen en portretten bijvoorbeeld, maar eerst nog maar eens verder met veel oefenen en lezen!!

Groeten

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » di nov 13 2007 5:53 pm

de D50 is een fantastische camera!! gewoon houden.. de D80 is natuurlijk ook
een top camera, maar zo'n groot verschil in resultaat van de foto's is het niet... dus inderdaad...neem lichtsterk glas, en het verschil zal je versteld doen staan.. ik kan je de tweedehands 80-200 zeer aanraden... een dijk van een lens!! en 2.8 lichtsterk (er staan er een aantal op marktplaats voor rond de 350 euro.. ik heb zelf ook zo'n lens op marktplaats gekocht en heb er zeker geen spijt van), daarnaast de tamron 17-50 2.8 en je bent klaar...
Veel succes!!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Jaaaaaaaaaaaa de T....n

Bericht door George Fennes » di nov 13 2007 6:29 pm

Alfredo, je bent een kerel naar mijn hart, je schreef:

Code: Selecteer alles

daarnaast de tamron 17-50 2.8 en je bent klaar... 
Ik durfde het niet meer te zeggen, maar nu jij het even terloops aanhaalt, zal ik het niet ontkennen :lol: :P :lol: :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

neem nog een glaasje

Bericht door George Fennes » di nov 13 2007 6:38 pm

Hoi Birgit, soms krijg je wel eens het gevoel, van ik wil weer eens wat nieuws.
De reclame speelt daar handig op in.
Maar ik denk dat je voor jezelf een lijstje zou kunnen maken met wat je zou willen doen met fotograferen.
Dan een lijstje wat je met je huidige spulletjes en daar de mogelijkheden van.
Vergelijk dan de twee lijstjes en zie wat je moet toevoegen/vervangen om je wensen in vervulling te doen gaan.
De D50 is een goede camera en de D80 is iets beter en de D200 nog beter.
Dus altijd kan je hogerop.
Zelf heb ik de D70s gehad, maar daar vond ik het zoekerbeeld te donker van en te klein.
Daarom heb ik bewust voor de D80 gekozen en geen spijt van.
Ik weet niet hoe het met de D50 gesteld is, maar je zou een fotozaak in kunnen lopen en een D80 in je hand nemen eens doorheen kijken en daar nog een rustig over na gaan denken.
Ik denk wel dat je door goed glas aan te schaffen betere resultaten zal scoren dan door de body te vervangen.
Succes met je keuze en we zijn benieuwd.

Lothian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Lothian » di nov 13 2007 6:43 pm

Wat wil je precies bereiken met het 'stapje hoger' ?
Afbeelding

Herrie

Bericht door Herrie » di nov 13 2007 9:46 pm

Ik heb net de overstap van mijn 2hands D50 (aangeschaft voor 350, gaat nu weg voor 300) naar een 2hands D80 (vrijwel nieuw met garantie) voor 650 gemaakt. Voor mij ging het niet zozeer om de fotografische kwaliteit (zo goed ben ik wellicht ook nog niet) maar meer om het grotere zoekerbeeld , het grotere LCD scherm (dat vind ik het matigste onderdeel van de D50), de snellere burst (fps) en meer functies bereikbaar met buttons op het apparaat. Vooral comfort en snelheid dus.
Nu ik hem heb blijkt dat de D80 ook veel meer instelmogelijkheden heeft, die het mij mogelijk maken beter te fotograferen. Met andere woorden: voor mij was het die extra 350 EUR zonder meer waard.
Ik zou in ieder geval de kans te baat nemen een D80 vast te houden zoals hierboven al is gesuggereerd.

Herrie

Slewey

Bericht door Slewey » wo nov 14 2007 10:44 am

Herrie schreef:Ik heb net de overstap van mijn 2hands D50 (aangeschaft voor 350, gaat nu weg voor 300) naar een 2hands D80 (vrijwel nieuw met garantie) voor 650 gemaakt. Voor mij ging het niet zozeer om de fotografische kwaliteit (zo goed ben ik wellicht ook nog niet) maar meer om het grotere zoekerbeeld , het grotere LCD scherm (dat vind ik het matigste onderdeel van de D50), de snellere burst (fps) en meer functies bereikbaar met buttons op het apparaat. Vooral comfort en snelheid dus.
Nu ik hem heb blijkt dat de D80 ook veel meer instelmogelijkheden heeft, die het mij mogelijk maken beter te fotograferen. Met andere woorden: voor mij was het die extra 350 EUR zonder meer waard.
Ik zou in ieder geval de kans te baat nemen een D80 vast te houden zoals hierboven al is gesuggereerd.

Herrie
Voor mij precies hetzelfde.
Ik ben sinds vorige week overgestapt van een D40 naar een D80, een D40 is een prima camera, maar de D80 is gewoon net wat beter.
Ook niet zozeer om de fotografische kwaliteit maar zoals Herrie al zegt, meer functies bereikbaar met buttons, 2 instelwielen en voor mij (door de D40) de mogelijkheid om primes en ander merk objectieven te gebruiken.
Ik heb daarentegen "maar" €200,- betaald na de verkoop van mijn D40 en dat vind ik de D80 ook zeker waard!

GdP

Bericht door GdP » wo nov 14 2007 10:57 am

Hallo Birgit,

Ik zou gaan voor de Nikon D80 Body+Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF. De 18-70 is een heel wat steviger objectief dan de 18-200. Bovendien ook nog eens wat scherper.

Vervolgens kan je dan je AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6G aan de kant doen, en hier voor in de plaats kiezen voor de AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED. Een objectief wat het beter doet dan die je al hebt, maar ook nog eens beschikt over VR.

Met vr. gr.,

Gerrit

Floorke

Bericht door Floorke » do nov 15 2007 1:56 pm

Hoi Birgit,

Heb je ook al eens de mogelijkheid van huren bedacht?
Wellicht kun je lokaal wel ergens een body huren, en er enkele dagen mee spelen. Weet je meteen of het de moeite waard is om de overstap te maken.

Floorke.

Hanneke

Bericht door Hanneke » do nov 22 2007 10:58 pm

Lekker die D50 houden, prima camera en investeren in goed glaswerk. Zoals al gezegd. Die lenzen blijven de kwaliteit, waarde behouden en dan kan je later nog beslissen om voor 'groter' te gaan.

George Fennes
Clublid
Clublid

moeilijk

Bericht door George Fennes » do nov 22 2007 11:02 pm

Moeilijk he Birgit :oops:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”