Na Pentax, Fuji S5,Nikon D300 en D300S , heb ik vorig jaar april de stap gemaakt naar full frame D610.
Voor forumleden die wellicht geinteresseerd zijn een kort review:
Wel wat minder dan de D300, maar een prettige camera, in het gebruik, de knopjes zitten wat anders maar dat went heel snel. Het instellingsmenu heb ik na een inleer periode nauwelijks meer gebruikt, de meeste instellingen zijn zonder het menu te gebruiken snel te wijzigen.AF, Iso,raw/JPEG , enz allemaal zonder het menu in te duiken met de knopjes en draaischijven te bedienen.Het enige dat ik wijzig in het menu is de instelling 12 of 14 bits (op vakantie gebruik ik 12 bits om meer op een kaartje te kunnen zetten) en het AF hulplicht aan of uit zetten, meestal uit ,zelden aan.
De zoeker geeft een mooi helder beeld, veel beter dan de D300, ook bij minder licht.
De beeldkwaliteit is zonder meer erg goed , veel beter dan de D300 , niet als je gewoon op een scherm kijkt wel als je cropt en/of afdrukt op groter formaat. Spectaculair vind ik het werken in slechte lichtomstandigheden, ISO 6400 geeft zeer acceptabele beelden een beetje ruisonderdrukking erover en het zijn redelijk schone platen. Zo was het mogelijk om alleen met de belichting van een tablet een mooi portrer van mijn kleindochter te maken. Ik ben geen groot gebruiker van flitsers, maar als ik ze gebruik werkt het vlekkeloos, ook met een Metz en andere niet-Nikon flitsers.
Ik heb geen super dure lenzen, maar de kitlens voldoet beter dan ik verwacht had (24-85 VR) , wel wat nabewerking nodig, de 85 mm 1.8 AF-S is helemaal top op deze camera, ook de 70-200 f/4 geeft prima beelden.
Het Af systeem vind ik goed , nauwkeurig en snel , vooral met de moderne lenzen . Nu ben ik geen sport of vogel schieter dus ik stel ook niet van die hoge eisen. De manuele lenzen zijn prima te gebruiken , al blijft het matglas natuurlijk achter bij de oude analoge camera,s jammer is dat en ik zie op tegen het verwisselen van het matglas.
Een paar pogingen tot nu toe gewaagd om de video functie te gebruiken en de beeldkwaliteit is erg mooi, maar oh oh wat is dat moeilijk.Ik gebruik een manuele 35 mm lens dan werkt prima, maar heb nog geen rig aangeschaft en die heb je wel nodig , bovendien is een externe microfoon en een apart scherm met opname apparaat wel heel erg makkelijk. Ik heb daar mee kunnen werken bij een vriend en je kunt dan opnames krijgen waar je vroeger 50 mille voor moest uitgeven.
De accu gaat lang mee en laadt snel weer op , ik ben geen veelschieter dus ik doe soms heel lang met een lading, ik heb nog geen noodzaak gevoeld om een tweede aan te schaffen. Prettig is ook dat de toestand van de accu goed is af te lezen in het menu.
Nadelen? Om dat de belichtings en Af lock knop zijn gecombineerd , moet ik die uit elkaar peuteren om die knop als back focus button te kunnen gebruiken en de Fn knop om de belichting te locken (ae lock) . Dat is even wennen, een knopje erbij zou prettiger zijn.
Als er mensenmeer willen weten dan graag een PB.
Foto's :https://www.flickr.com/photos/schippie3 ... 657229132/
D 610 persoonlijk review na 1 jaar
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D 610 persoonlijk review na 1 jaar
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
- JurjenF
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D 610 persoonlijk review na 1 jaar
Mooie beelden. Ik zit nog een beetje 'op de wip' : ik wil graag een 2e body erbij maar kan nog geen keuze maken uit een 2e D7100 of de D610. Ik neig naar de laatste maar dan moet ik er weer een stel lenzen (24-70 en 70-200 f2.8 ) bijkopen. Want dan wil je toch hetzelfde bereik houden. That's live : keuzes-keuzes-keuzes. Maar eerst het schip met geld 

Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- Nikkormaat
- Clublid
't Schip met geld laat meestal op zich wachten. Wat mij geholpen heeft is een flinke dosis geduld en wat geluk tot er een mooie 2e-hands werd aangeboden. Na 5 maanden heb ik een 70-200 2.8 VR en een SB-900 voor een schappelijke prijs kunnen aanschaffen. Succes, gaat wel lukken.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- Sandor Gora
- Forumlid
- Contacteer:
"externe microfoon"
dan raad ik je aan te wachten op de draadloze; ik heb de opzetmicrofoon en bij een interview is het geluidsniveau interviewer (vlakbij) en geinterviewde (verder weg) niet in balans.
dan raad ik je aan te wachten op de draadloze; ik heb de opzetmicrofoon en bij een interview is het geluidsniveau interviewer (vlakbij) en geinterviewde (verder weg) niet in balans.
-
- Forumlid
Goede strategie , en als er dan voldoende budget is gewoon te koop vragen op het forum, bij werkte het prima.Nikkormaat schreef:'t Schip met geld laat meestal op zich wachten. Wat mij geholpen heeft is een flinke dosis geduld en wat geluk tot er een mooie 2e-hands werd aangeboden. Na 5 maanden heb ik een 70-200 2.8 VR en een SB-900 voor een schappelijke prijs kunnen aanschaffen. Succes, gaat wel lukken.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
- JurjenF
- Forumlid
Die body is nog niet zo'n groot probleem (relatief gezien dan). Maar dan 'wil' je ook de bijpassende objectieven, het liefst direct erbij.....
Vooruit is niet altijd rechtdoor
- Nikkormaat
- Clublid
Succes met het oefenen in geduld en het aanroepen van een mazzeltje. Misschien een extra kaarsje opsteken tijdens de paasmis?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- MichelC
- Forumlid
Wellicht is een lavalier (lapel) microfoon een oplossing?Sandor Gora schreef:"externe microfoon"
Deze kan je of direct op de camera koppelen middels de jack plug of het geluid opnemen via je mobiele telefoon of een Zoom.
Later in editing kan je het geluid samenvoegen en syncroniseren.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
+S3600 Coolpix