Elinchrom D-LITE RX 4 To Go Set

Discussies over flitsers
Plaats reactie
signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Elinchrom D-LITE RX 4 To Go Set

Bericht door signxpress » zo apr 05 2015 12:25 am

Op de beurs in Nijkerk heb ik staan kijken bij de flitsers van Profoto, dit zag er allemaal zeer goed uit, alleen is de prijs aardig stevig.
Ongetwijfeld zullen deze flitser het wel waard zijn, alleen ben ik bang dat ik niet met mijn vrouw op 1 lijn komt betreffende de kosten :?
Nu heb ik bij Cameranu een set van Elinchrom gevonden, D-LITE RX 4, wat in het budget past en er in mijn optiek wel goed uitziet.
Nou is een van de vragen; is dit een goede set?
Moet hier nog een trigger bij en kan dit elke trigger zijn of moet dit een specifice trigger zijn?
Wat is een goede trigger, want zover ik het had begrepen is een trigger mede bepalend voor de flitsduur.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Elinchrom D-LITE RX 4 To Go Set

Bericht door plincky » zo apr 05 2015 7:26 am

Wellicht had je niet alleen moeten kijken bij de stand van Elinchrom maar ook wat informatie moeten vragen aan de mensen die er stonden die heel aardig en behulpzaam waren. Daarvoor is een beurs nou net bedoeld.
Als het goed is zit er bij de set een trigger. Elinchrom heeft een goede trigger die "Skyport" heet. Ze hebben ook een "Skyport speed"(deze zit als het goed is bij de set) met welke je het vermogen van de flitser kan aanpassen en het instel icht kan regelen.. In de huidige reeks flitsers zit de trigger ingebouwd in de flitsunits zover ik weet.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo apr 05 2015 10:51 am

Ik zou jezelf eerst afvragen wat je er mee wilt gaan doen en hoe zeker je bent dat je dat vaak genoeg gaat doen...

Profoto en elinchrom is kwaliteit, maar voor een prijs. Mijn low budget Falcon Eye flitsers gaan inmiddels ook al 3 jaar mee, en regelmatig op locatie. Softboxen beginnen het langzaamaan te begeven maar als starter set kan ik net iedereen aanraden.

Weet je nu al zeker dat je veel opdrachten buiten de deur gaat doen dan zijn vooral de Profotos gemaakt voor on the road gebruik. Kost een paar centen maar dan heb je ook optimale portabiliteit!!
Fin.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo apr 05 2015 11:30 am

Wat hierboven wordt genoemd zijn goede en slimme adviezen, zelf heb ik de One versie van Elinchrom en die werken perfect voor op locatie, zowel portret als groepsfoto's.

Het is minder vermogen maar heb je zoveel nodig? Welke ruimte heb je?
En de trigger wordt bijgeleverd bij de flitsers.
Gebruik zelfs nog 2 losse ontvangers voor mijn speedlights zo heb ik dus 4 flitsers die ik met dezelfde trigger kan afvuren :)

Check de link http://elinchrom.com/compacts/one.html
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo apr 05 2015 11:54 am

Ik heb 2 weken geleden ook zo gestaan. Elinchrom of niet.... Heb 3 rapportage flitsers waar ik me redelijk mee uit de voeten kon. Alleen voor studiowerk kwam ik wel wat tekort af en toe. Ook voor grote opdrachten is het niet fijn met rapportageflitsers. (30 portretten schieten is wel een aanslag voor die flitsers) nadeel van Elinchrom vind ik dat het vermogen van de lampen vrij laag is bij de betaalbare setjes. (Heb je dat nodig? Nee niet altijd, maar heb mijn rapportage flitsers voor laag vermogen en als je dan een studio set koopt dan wil ik wel iets kracht hebben.) Ook zijn de Elinchrom accessoires erg duur. (Als je de originele koopt)
Heb toch gekozen voor studioflitsers van Marktplaats waar regelmatig studio sets opstaan van net wat te enthousiaste mensen die een set kopen en er na 2 maanden achterkomen dat ze het niet leuk vinden of te moeilijk.
Ik heb nu 2 setjes gekocht (2x 400watt setjes, lastolite lumen 8 en soortgelijk setje)van dat soort mensen. Heb nu 4 x 400 watt studioflitsers met statieven en opbergtassen en 2 softboxen voor schik niet voor €350,-. Flitsduur is minder goed en kan de lampen niet op afstand bedienen. Ja ze zijn minder mobiel maar daar heb ik mijn rapportage flitsers voor. Mocht ik veel ermee gaan verdienen of genoeg geld hebben, dan koop ik wel een setje van Elinchrom of Broncolor siros oid :-)

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo apr 05 2015 12:10 pm

Bedenk ook dat de meeste studiolampen erg stabiel zijn in output en kleurbalans (of in elk geval binnen de marges die problemen kunnen geven). Als je dan ook nog eens geen extreem hoge eisen stelt aan recycle tijd en flitsduur (of zelfs TTL) dat je op een foto geen verschil gaat zien tussen de verschillende merken. Licht is licht.

(modifiers kunnen uiteraard wel een ander look geven)

Dat ene dure merk kan iets handiger werken, dat andere merk kun je misschien draadloos de intensiteit aanpassen, etc. Maar met een basic lichtmeter heb je elke opstelling binnen een paar minuten ingemeten. Die paar stappen extra is voor de meeste mensen ook geen probleem.

Intensiteit is vrijwel nooit een probleem want je verdubbelt virueel de flitsoutput doro de ISO een stop te verhogen.
Fin.

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » zo apr 05 2015 4:31 pm

signxpress schreef:
  • Nou is een van de vragen; is dit een goede set?
    Moet hier nog een trigger bij en kan dit elke trigger zijn of moet dit een specifice trigger zijn?
    Wat is een goede trigger, want zover ik het had begrepen is een trigger mede bepalend voor de flitsduur.
Ja, dit is een goede set maar of het voor jou een goede set is, is afhankelijk van wat je er mee wilt doen.
2x 400 Ws kan al teveel licht zijn in een kleine ruimte; ook in de laagste stand van 25 Ws van de flitser.
De set is voorzien van een triggerset; de Skyport transmitter kan op je camera en de ontvangers zijn ingebouwd in de lampen. De transmitter heeft knopjes om het vermogen van de flitser te verhogen of te verlagen en er zijn 4 verschillende kanalen te gebruiken. Ook zit er een knopje op om het instellicht aan/uit te zetten.

Bij goedkopere setjes er even op letten wat het instelbereik is van het vermogen. 400 Ws met bv maar 4 stops terugregeling in vermogen kan een probleem opleveren bij bv een low key verlichting. Maar nogmaals het hangt af van je gebruik...

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » ma apr 06 2015 9:10 pm

Ik schreef dat ik heb staan kijken bij de Profoto stand, maar dat klopt niet helemaal, ik ben ook in gesprek geweest met die mensen.
Zeer vriendelijke mensen en een zeer mooi product, maar het is helaas net een stuk buiten mijn budget.
Ik heb ook bij andere gasten staan praten maar dit waren zeer goedkope sets waarbij ik geen goed gevoel had, ook de verkoper was zo'n bulderende verkoper.
Een andere stand wat goed de stand van Elinchrom kon geweest zijn (weet het niet zeker) waren ze zeer druk en was moeilijk tussen te komen.
Mijn tijd was helaas beperkt (±3 uren) want ik had ook nog een beloften aan mijn vrouw en dochter die ik niet wilden breken :wink:
Volgens de site van Elinchrom wordt de inderdaad geleverd met de "Skyport speed", dus dat moet goed zijn lijkt mij.

Ik twijfel tussen de 200 en de 400, aan de ene kant ben ik bang dat 200 te weinig is en aan de andere kant is 400 dadelijk niet te veel?
De ruimte is 5 meter x 6,5 meter x 2 meter hoog

Flickr

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma apr 06 2015 10:46 pm

Gewoon voor 200 gaan. ISO 1 stop omhoog en je zit feitelijk ook aan 400 :wink:
Fin.

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » di apr 07 2015 6:44 am

Dus mag ik het zo begrijpen?
Met een 200 set kan ik nog wat spelen met bijvoorbeeld 1 stop omhoog.
Met een 400 set loop ik kans dat het te veel licht oplevert en dit is dan moeilijk te minderen?

Flickr

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » di apr 07 2015 10:31 am

200 is ruim voldoende voor je ruimte en wat djunclesam al aangeeft kun je altijd met de iso een stop omhoog.

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » di apr 07 2015 1:12 pm

Ja precies, zo had ik het inderdaad ook begrepen.
Het 400 verhaal was alleen voor mijzelf om een beeldvorming te krijgen.
Zo dadelijk ga ik de 200 set maar eens bestellen :)

Flickr

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » di mei 05 2015 6:28 pm

Heb je al een set gekocht?
Ben benieuwd naar je ervaring met de set...

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » di mei 05 2015 9:53 pm

Yep, ik heb de 200 set gekocht zoals jullie hebben geadviseerd.
Ik ben blij dat ik dat hebt gedaan, zelfs 200 is behoorlijk veel.
Ik was wilde de 400 set nemen omdat ik dacht beter over power dan te weinig, in dit geval gaat deze vlieger zeker niet op.
Misschien was 100watt ook wel voldoende geweest.

Momenteel ben ik ben vakantie, maar als ik weer terug ben ga ik er weer mee oefenen :wink:

Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”