ik hoor vaak spreken over filters om voor je lenzen te zetten
waarover dienen die dan
heb je die echt nodig
kan je die ook gebruiken van een oude analoge camera
filters
Dag Joeri,
Kijk maar eens op ww.cokin.com
Ik had bij mijn analoge F55 ook een houder gekregen om allerhande filters erin te plaatsen.
Je kunt daarmee allerhande effecten toepassen.
Luc had laatst een mooie foto van z'n kerstboom op deze site staan waar je de lampjes als sterretjes kon zien.
Je hebt ze pas nodig als je zelf een effect wilt toepassen.
Om ze te kunnen gebruiken van een oude analoge camera moet je soms een tussenstuk gaan gebruiken.
Al die info vind je op die site van Cokin terug.
Kijk maar eens op ww.cokin.com
Ik had bij mijn analoge F55 ook een houder gekregen om allerhande filters erin te plaatsen.
Je kunt daarmee allerhande effecten toepassen.
Luc had laatst een mooie foto van z'n kerstboom op deze site staan waar je de lampjes als sterretjes kon zien.
Je hebt ze pas nodig als je zelf een effect wilt toepassen.
Om ze te kunnen gebruiken van een oude analoge camera moet je soms een tussenstuk gaan gebruiken.
Al die info vind je op die site van Cokin terug.
Dag Joeri, rytec,
Ik ben niet kapot van Cokin filters. Een keer zoiets gehad...en maar gauw weggedaan.
Maar de vraag is waarom filters:
- bescherming van het front element van je lens.
- tegen te veel UV straling (UV filter of in bergen skylight filter...dit geldt voor analoge fotografie
- tegen schittering/lelijke reflecties...polarisatiefilter (denk aan de oude polaroid reclame)
- om langere sluitertijden te hebeen (neutral density filters die minder licht doorlaten)
- om opname warmer te krijgen
- graduele filters om luchten donker te tekenen t.o.v. van de voorgrond.
Echter het is een fotografische wijsheid, die ik zelf maar volg, om zo weinig mogelijk filters te gebruiken (gebruik alleen UV en pola) en eerst maar gewoon te leren fotograferen.
Filters hebben een prijs. ook hier geldt men zit niet altijf voor een dubbeltje op de eerste rij.
Just my two cents.
Amadeus Gould
Ik ben niet kapot van Cokin filters. Een keer zoiets gehad...en maar gauw weggedaan.
Maar de vraag is waarom filters:
- bescherming van het front element van je lens.
- tegen te veel UV straling (UV filter of in bergen skylight filter...dit geldt voor analoge fotografie
- tegen schittering/lelijke reflecties...polarisatiefilter (denk aan de oude polaroid reclame)
- om langere sluitertijden te hebeen (neutral density filters die minder licht doorlaten)
- om opname warmer te krijgen
- graduele filters om luchten donker te tekenen t.o.v. van de voorgrond.
Echter het is een fotografische wijsheid, die ik zelf maar volg, om zo weinig mogelijk filters te gebruiken (gebruik alleen UV en pola) en eerst maar gewoon te leren fotograferen.
Filters hebben een prijs. ook hier geldt men zit niet altijf voor een dubbeltje op de eerste rij.
Just my two cents.
Amadeus Gould