Mooie Landschappen gezocht met geolocaties.

Plaats reactie
evelakes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mooie Landschappen gezocht met geolocaties.

Bericht door evelakes » za apr 18 2015 12:29 pm

Vaak rij je voorbij plaatsen waar geweldige landschapsfoto's zijn genomen, zonder er bij stil te staan.
Zijn er site's waarbij er een goede en duidelijke database zijn aangelegd die dat weergeven met geolocaties.
Heb wel eens op Panoramia gekeken maar daar zie ik niet alle foto's op terug komen.
Op de school van mijn dochter ROC a12 Fotografie opleiding krijgen ze de opdracht een foto te maken de Utrechtse heuvelruggen,
nu zie ik op Flickr wel mooie foto's maar vaak staat er niet bij waar ze genomen zijn op de Utrechtse Heuvelruggen en het is nogal een groot gebied.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Re: Mooie Landschappen gezocht met geolocaties.

Bericht door CaptainHook » za apr 18 2015 1:18 pm

Dat hangt natuurlijk vooral van de fotograaf af, of hij/zij z'n plaatjes voorziet van GPS EXIF metadata. :idea:

Ik zelf doe dat wel zoveel mogelijk. Vrijwel al mijn buitenlandse landschapsfoto's zijn voorzien van GPS EXIF gegevens. Meestal ter plekke vastgelegd door een GPS receiver die ik aan m'n body heb gekoppeld. Of later toegevoegd, tijdens de verwerking.
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za apr 18 2015 9:38 pm

een mooie foto haal je niet uit een boekje of een lijstje met mooie locaties.

Een goeie foto wordt een geweldige foto als de zoektocht ernaartoe inclusief is ;-)

zet je dochter gewoon midden op de utrechtse heuvelrug en laat haar bepalen wat een mooie foto is, dan pas wordt ie geweldig .....

lees je vraag nog eens door en vraag je af waarom ik 'm heel erg raar vindt.

ajuus
emiel

evelakes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door evelakes » za apr 18 2015 9:59 pm

Als je de opleiding doet heb je vaak weinig tijd om op die manier te exploreren, soms moet ze 8 of 9 opdrachten doen in 1 blok en dan
is het het erg hulpzaam om vooraf je plekken te bepalen, wat tevens ook een opdracht is om zoveel mogelijk info vooraf te krijgen om
in zo kort mogelijke tijd je opdrachten te realiseren.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » za apr 18 2015 10:11 pm

emiel schreef:lees je vraag nog eens door en vraag je af waarom ik 'm heel erg raar vindt.

ajuus
emiel
't Kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind een dergelijke vraag helemaal niet raar - laat staan heel erg raar. Hoe vaak zijn mensen niet op zoek naar mooie fotolocaties of wordt er op het forum gevraagd "waar heb je deze gemaakt'?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo apr 19 2015 9:07 am

volgens mij vroeg ik ook waarom IK 'm heel erg raar vond, dat jij of iemand anders het een goede vraag vindt is natuurlijk prima. Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, anders zouden we allemaal naar dezelfde plek gaan om die ene foto te maken ;-)

ajuus
emiel
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op zo apr 19 2015 3:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » zo apr 19 2015 9:27 am

Meestal zoek ik via sites als 500px, flickr, photobucket of zelfs facebook (meeste websites zijn ook wel te vinden als een groep op facebook trouwens). Aan de hand van een foto die ik mooi vind ga ik dan verder zoeken, desnoods neem ik contact op met de maker van de foto.
Dat heeft al een aantal leuke contacten opgeleverd (ben al eens uitgenodigd om mee te gaan op een expeditie in Siberië) en mijn ervaring is dat de meeste mensen erg positief reageren.

Ook professionele fotografen bereiden zich voor door eerst op internet onderzoek te doen, en dan stippelen ze een plan uit om de locaties eventueel te bezoeken.
Dat bespaart niet alleen tijd, maar ook een heleboel geld namelijk.
Groetjes,
Jaap

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » zo apr 19 2015 12:32 pm

Ligt misschien wel erg voor de hand: Google maps. Laat veel foto's zien met de juiste instellingen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”