Frontfocus Tamron 150-600mm

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
Marcel007
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Frontfocus Tamron 150-600mm

Bericht door Marcel007 » ma mei 04 2015 10:00 am

Hallo, Mijn vrouw en ik hebben begin dit jaar de Tamron 150-600mm aangeschaft. Eind januari zijn we naar Gambia geweest en hebben we de lens uiteraard meegenomen. Bij thuiskomst zag ik dat niet al mijn foto's scherp waren. Helaas. Ik heb het verweten dat het komt omdat ik nog niet zo goed met de lens overweg kon. Halverwege maart heeft mijn vrouw een workshop gedaan in de Oostvaardersplassen, waar ze een vos prachtig kon fotograferen. Maar toen ze bij thuiskomst de foto's bekeek, was de vos niet scherp, terwijl het scherpstelpunt op het oog van de vos stond. We hebben samen nog eens naar de foto's gekeken en toen zag ik dat op alle foto's het gras voor de vos scherp was. Mijn conclusie was dat de lens frontfous had. We hebben meteen een afspraak gemaakt bij Chipclean om deze lens en ook onze andere lenzen te laten calibreren. Hier bleek dat de Tamron lens, op de 600mm, een frontfocus had van meer dan 20, wat niet meer in te stellen was in de camera. Hij adviseerde ons om terug te gaan naar de winkel en de lens op te laten sturen naar Tamron. Zo gezegd, zo gedaan. De lens zijn we 3 weken kwijt geweest. Ze hebben bij Tamron de lens gejusteerd. Na dat we hem weer terug hadden, hebben we meteen weer een afspraak gemaakt bij Chipclean en de lens opnieuw laten calibreren. Nu had hij nog maar een frontfocus van 5, wat makkelijk in te stellen was in de camera.
Create what you see. Create what you feel. Create what you have never seen. Just create
"Nathan Sawaya"

Emmie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Frontfocus Tamron 150-600mm

Bericht door Emmie » di mei 05 2015 11:47 am

Toevoeging aan bovenstaande.
Bij de eerste keer kalibreren had de lens een fontfocus die uitsluitend op 600 mm aanwezig was. Dus meer dan 20 punten frontfocus op 600 mm. Op 150 mm was ie helemaal goed. Zou de afwijking niet zo groot zijn geweest en wel instelbaar in de body (bijv. bij +10), hadden we dan alsnog een probleem gehad. Want wat doe je dan op 150 mm? Als je gaat corrigeren in de body, zou de lens op 150 mm ineens een enorme backfocus krijgen en dat wil je natuurlijk ook niet.
Nadat de lens gejusteerd is bij Tamron, had ie dus nog een kleine afwijking van +5, maar nu ook netjes over het hele bereik. Dus prima instelbaar op de body.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”