Lightroom bestanden verplaatsen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Lightroom bestanden verplaatsen

Bericht door jan » za mei 09 2015 8:04 pm

Beste forumlezers,

Ik heb een vraag m.b.t. het verplaatsen van bestanden (foto's) incl. de LR voorinstellingen. Ik kom daar niet uit

De situatie is de volgende:
Ik heb de nodige bestanden op mijn laptop staan, ca. 450GB, en de harde schijf is vol. Ik kan geen foto's meer laden.
Nu wil ik deze bestanden incl. de instellingen XMP bestanden in 1x verplaatsen naar een andere harde schijf.

Dit kan in LR door exporteren als catalogus. Maar dat moet ik elke map afzonderlijk exporteren en weer inlezen incl. de instellingen maar dat is een behoorlijk klus.
Ik wil eigenlijk alle mappen onder de map "afbeeldingen" allemaal in 1x verplaatsen maar wil de instellingen wel behouden. Ik heb gemerkt dat wanneer ik dit zo doe het XMP bestand wel meegaat maar wanneer ik de foto's dan weer binnenhaal dan doet het foto bestand niets met het XMP bestand en moet ik alles weer opnieuw instellen en dat wil ik eigenlijk niet.

Wie kan mij op weg helpen?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lightroom bestanden verplaatsen

Bericht door Vincent » za mei 09 2015 8:12 pm

Het ligt er helemaal aan hoe je wilt werken...

Persoonlijk verplaats ik de mappen via Lightroom waardoor de foto's in de bibliotheek(en) blijven maar het daadwerkelijke fotobestand op externe schijven staat. Dan heb je er zelf verder geen werk aan.

Soms verplaats ik ook de bibliotheken samen met de fotobestanden. Soms moet je Lightroom dan even zeggen waar de foto's heen verplaatst zijn maar dat is ook een paar muisklikken.

Ik doe ook niets met XMP bestanden verder :wink:
Fin.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za mei 09 2015 8:19 pm

Vincent,

Ik heb onder "mijn afbeeldingen" allemaal submappen aangemaakt met daarin nog een submap waar de jpeg's staan.
In de submap staat bij elk bestand ook een XMP bestand. In deze.XMP file daarin zit de bewerking in opgeslagen.

Dus ik wil eigenlijk deze structuur zo 1:1 verplaatsen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

karwil
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door karwil » za mei 09 2015 9:08 pm

Op de nieuwe harde schijf een nieuwe catalogus aanmaken en dan de foto's uit de laptop catalogus importeren. Dan blijft alles vlg mij hetzelfde.
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za mei 09 2015 9:42 pm

Je kunt het beste buiten LR om de hoofdfolder met alle submappen en files verplaatsen naar de nieuwe locatie. Als je daarna LR opent zie je bij die folder een ? staan. Als je hem rechtsklikt dan kun je met Update Folder Location navigeren naar de nieuwe locatie. That's it.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”