Welke maat filter moet ik nemen?

Discussies over filters
Plaats reactie
Senorjeff
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke maat filter moet ik nemen?

Bericht door Senorjeff » zo mei 10 2015 8:37 am

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een filtersysteem voor mijn camera te gaan aanschaffen omdat ik steeds meer de behoefte voel om met grijsverloopfilters aan de slag te gaan. Ik heb al rondgekeken en ben vooral geïnteresseerd in het systeem van System Hitech.
Echter dan rijst de vraag: Welke maat moet ik nemen? Ik schiet veel landschappen in groothoek vanaf 10mm op mijn D7100 dus eigenlijk 15mm. Nou lees ik overal dat bij groothoeklenzen er nogal snel vignettering ontstaat door de filterhouder. Ik ben benieuwd wat de ervaringen hier zijn. Moet ik gewoon gaan voor een 85mm systeem of moet ik toch denken aan 100mm systeem?
Ik snap dat met 10 mm de kijkhoek zo extreem is dat vignettering waarschijnlijk niet te voorkomen is maar we kunnen wel ons best doen nietwaar? :D

Grt, Jeffrey
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke maat filter moet ik nemen?

Bericht door Léon Obers » zo mei 10 2015 9:39 am

Bij een brandpunt van 10mm op DX heb je een beeldhoek horizontaal van pakweg 100 graden. Dan kijk je al gauw tegen de plastic "geleiders" aan van de filterhouder. Ik verwacht niet dat je dat redt met een filtermaat van 85mm

Afbeelding

Ik vraag me zelfs af of je er met 100mm uitkomt.
De aparte filterhouders die bijv. Lee maakt voor een Nikon 14-24mm (voor FX) heeft in ieder geval nog een grotere afmeting (150mm)
http://www.leefilters.com/index.php/camera/system-sw150" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou het echt in een goed geoutilleerde fotozaak uitproberen, en praktisch een testje doen.
Een te kleine maat werkt niet, een erg groot overbemeten maat (150mm) wordt weer erg onhandig en behoorlijk kostbaar.

Je zou het met een 100mm kunnen doen, indien je de voorste geleiderandjes eraf haalt. Van wat ik begrijp zijn het los "gestapelde" filtergeleiders. Standaard kun je twee of drie (?) filters stapelen. Door slechts de geleiders voor één filter op de houder te monteren. Steekt het onderdeel het minst uit naar voren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Senorjeff
Forumlid
Forumlid

Bericht door Senorjeff » zo mei 10 2015 12:26 pm

Dankje voor je reactie.

10 mm is ook wel heel extreem (zelfs de zonnekap is dan al zichtbaar op de foto's ;-) ). Er is echter niet echt duidelijk in de specs te vinden wat de laagst bruikbare brandpuntsafstand is. Vandaar dat ik hier hoop op gebruikservaringen. Je tip van het demonteren van de houder heb ik even opgezocht en het ziet er naar uit dat de Cokin Z 100 mm houders in tegenstelling tot de Hi-tech houders inderdaad demonteerbaar zijn. Dat is wel gunstig! Ik denk dat het een combinatie gaat worden van Hi-tech filters op een Cokin houder maar als jullie nog andere tips of ideeën hebben hoor ik dat uiteraard graag :)

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » zo mei 10 2015 12:43 pm

Op de website van Lee wordt het 150mm systeem aangeraden voor "ultra wide lenses".
Als je dan verder kijkt is de kortste brandpuntafstand van de lenzen waarvoor adapters beschikbaar zijn 12 mm.

http://www.leefilters.com/index.php/camera/system-sw150
Groet,
Bert

Edelhert
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edelhert » zo mei 10 2015 2:24 pm

Senorjeff,

Toevallig naar aanleiding van een workshop bij kamera express heb ik ook besloten een set filters aan te schaffen.
Ik heb een Nikkor 12-24 en 18-70 die ik gebruik voor landschap opname's. De 12-24 is 77mm.
Ik heb goede ervaringen met Rob Scholten van Lowlandphotoservice. En ik kwam uit bij de filters van Stealth Gear de Z PRO serie. Ook vanwege de ultra-groothoek.
Ik heb de volgende serie gekocht.

1 SGWRND4 SG Z PRO ND4 grijsfilter 100x100
1 SGWRND8 SG Z PRO ND8 grijsfilter 100x100
1 SGWRGG SG Z PRO grijsverloopfilter 100x150
1 SGWRSH SG Z PRO filterhouder
1 SGWRR77 SG Z PRO adapterring

Geen vignettering. De filterhouder kan je snel van het objectief halen met behulp van een kliksysteem.
Je zal met hem eens moeten overleggen of 10mm ook nog haalbaar is.

Succes.

Senorjeff
Forumlid
Forumlid

Bericht door Senorjeff » zo mei 17 2015 11:11 pm

Excuses voor de wat late reactie :oops:
Bedankt voor de adviezen! Ik heb nog geen aankopen gedaan omdat ik er voor mezelf nog niet uit ben wat ik precies wil. Ik weet wel zeker dat het een 100mm systeem gaat worden. Nu twijfel ik echter welk merk filter en welke filters ik nodig ga hebben...

Plaats reactie

Terug naar “Filters”