objectief in Duitsland kopen kan dat nadeel hebben
- Matty
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
objectief in Duitsland kopen kan dat nadeel hebben
heeft er iemand ervaring of het nadelen kan hebben als je een lens in Duitsland koopt, ik ben geïnteresseerd in de Sigma 150-600mm, deze is in Duitsland ongeveer €300 goedkoper en aangezien ik een half uurtje rijden van een Duitse winkel woon is het interessant.
De garantie zal geen probleem zijn, mogelijk firmware e.d.
Alvast bedankt voor reacties
De garantie zal geen probleem zijn, mogelijk firmware e.d.
Alvast bedankt voor reacties
Nikon Z8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: objectief in Duitsland kopen kan dat nadeel hebben
Je woont redelijk dichtbij een Duitse winkel, welk nadeel voorzie je dan, dat je erover twijfelt?
Vriendelijke groet, Léon Obers
In Nederland zijn de garantievoorwaarden beter, dacht ik.
Hier heb je 2 jaar garantie en of zolang het apparaat mee zou moeten kunnen.
Dat heb je in Duitsland niet.
Hier heb je 2 jaar garantie en of zolang het apparaat mee zou moeten kunnen.
Dat heb je in Duitsland niet.
- robcctje
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Over het algemeen is de garantie in Duitsland beter geregeld dan in Nederland.[is mijn ervaring]
Men doet over het algemeen ook niet moeilijk als men een artikel terug brengt en deze omruilt of geld terug vraagt.
Heb in Nederland daar wel andere ervaringen mee gehad,dat ik zelfs 10% van het aankoop bedrag NIET terug kreeg omdat de verpakking open was geweest.
Kijk naar de algemene voorwaarden van de winkel,en anders vragen.
Vaak mag je in Duitsland zonder reden van opgaaf een artikel terug sturen,mits het binnen een bepaalde tijd valt.
Gr Rob
Men doet over het algemeen ook niet moeilijk als men een artikel terug brengt en deze omruilt of geld terug vraagt.
Heb in Nederland daar wel andere ervaringen mee gehad,dat ik zelfs 10% van het aankoop bedrag NIET terug kreeg omdat de verpakking open was geweest.
Kijk naar de algemene voorwaarden van de winkel,en anders vragen.
Vaak mag je in Duitsland zonder reden van opgaaf een artikel terug sturen,mits het binnen een bepaalde tijd valt.
Gr Rob
Het 'rare' is, is dat de consument gunstigere condities heeft bij online aankopen versus aankopen in fysieke winkels.
Zeker in Duitsland, bij b.v. amazon.de, zijn de terugstuur en geen-gezeur-geld-terug opties stukken beter dan bij welke winkel dan ook.
Maar ook in Nederland. Als je b.v. een objectief in een fysieke winkel koopt en je zou spijt hebben, is het maar afwachten of je het artikel terug kunt brengen en je geld terugkrijgt. Terwijl als je bij diezelfde (!) winkel, hetzelfde artikel online besteld, je WEL het bestelde terug mag sturen en je geld behoort terug te krijgen. Dat is wettelijk zo geregeld...
Iets om over na te denken...
Wel altijd ff checken of garantieregelingen internationaal geldig zijn. Dat kan per merk/winkelketen wel eens verschillen c.q. daar kan de praktische uitvoering wel eens haperen.

Zeker in Duitsland, bij b.v. amazon.de, zijn de terugstuur en geen-gezeur-geld-terug opties stukken beter dan bij welke winkel dan ook.
Maar ook in Nederland. Als je b.v. een objectief in een fysieke winkel koopt en je zou spijt hebben, is het maar afwachten of je het artikel terug kunt brengen en je geld terugkrijgt. Terwijl als je bij diezelfde (!) winkel, hetzelfde artikel online besteld, je WEL het bestelde terug mag sturen en je geld behoort terug te krijgen. Dat is wettelijk zo geregeld...
Iets om over na te denken...

Wel altijd ff checken of garantieregelingen internationaal geldig zijn. Dat kan per merk/winkelketen wel eens verschillen c.q. daar kan de praktische uitvoering wel eens haperen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Aan de ene kant oneerlijk, aan de andere kant een terechte bescherming van de consument omdat je artikelen in een winkel zelf kunt inspecteren en testen voordat je ze meeneemt, terwijl dat bij online aankopen niet mogelijk is...Het 'rare' is, is dat de consument gunstigere condities heeft bij online aankopen versus aankopen in fysieke winkels.![]()
Argumenten dat je in sommige winkels niet 'mag' testen is geen tegenargument, omdat je dan als consument ook de keuze hebt om het (daar) niet te kopen. Bij een online aankoop (die je overigens ook 'niet' kunt doen) heb je helemaal geen keuze of je wel of niet wilt testen, het kan gewoon niet. Daarnaast een (in mijn ogen) minder terechte bescherming van mensen die erg gevoelig zijn voor impuls-aankopen. Dat gaat via tele/internet aankopen altijd gemakkelijker dan in een fysieke winkel. De regels gelden trouwens ook voor koop aan de deur, omdat veel mensen zich dan ook iets aan laten smeren (waar ze dus zelf bij zijn)...
Fin.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Houdt er ook rekening mee dat als je zakelijk iets via internet koopt (kan aantrekkelijk zijn), je andere regels hebt.
Zo is veelal het terugsturen niet mogelijk en ligt het (verzekerings)risico tijdens transport bij de kopende partij.
Zo is veelal het terugsturen niet mogelijk en ligt het (verzekerings)risico tijdens transport bij de kopende partij.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
-
- Forumlid
Terugsturen niet mogelijk? Onjuist lijkt mij.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Internetaankopen en het kunnen terugsturen ervan is voor zover ik weet Europees geregeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik zou ook dit even lezen en dan vooral het stuk over import: https://www.sigmabenelux.com/nl/service-en-support/faq
Een door mij ooit eens, in een Nederlandse winkel, als occassion aangeschafte Sigma 105 macro weigerde dienst na overstap van een D90 naar een D7000.
Na enig zoeken en telefoneren bleek dat het om een oorspronkelijk uit Duitsland afkomstig objectief te gaan.
Sigma Benelux heeft dit probleem weliswaar keurig opgelost na mijn uitleg, maar helemaal "blij" worden ze niet van importartikelen die voor service aangeboden worden.
Dus met dat soort zaken heb je kans dat je voor service en garantie aangwezen bent op de Duitse winkelier/importeur.
Misschien iets om rekening mee te houden....
Een door mij ooit eens, in een Nederlandse winkel, als occassion aangeschafte Sigma 105 macro weigerde dienst na overstap van een D90 naar een D7000.
Na enig zoeken en telefoneren bleek dat het om een oorspronkelijk uit Duitsland afkomstig objectief te gaan.
Sigma Benelux heeft dit probleem weliswaar keurig opgelost na mijn uitleg, maar helemaal "blij" worden ze niet van importartikelen die voor service aangeboden worden.
Dus met dat soort zaken heb je kans dat je voor service en garantie aangwezen bent op de Duitse winkelier/importeur.
Misschien iets om rekening mee te houden....
Juist OMGEKEERD (idd, andere regeltjes)hoorn666 schreef:Houdt er ook rekening mee dat als je zakelijk iets via internet koopt (kan aantrekkelijk zijn), je andere regels hebt.
Online aankopen zijn vrijwel altijd (tenzij het op maat bestelde/gemaakte goederen zijn), zonder opgaaf van redenen, te retourneren.
En transport is op risiko van de verzender! Niet v.d. ontvanger!
Zolang jij zegt dat je niks ontvangen hebt, is het aan de verzender om te bewijzen dat dat wel het geval is! NIET omgekeerd.
Ongeacht wat men ook in de voorwaarden rept en roept. Je kunt namelijk GEEN wettelijke regels overrulen!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Niet waar als je zakelijk koopt ivm BTW aftrek.
De Wet Koop op Afstand geldt alleen bij consumentenkoop, oftewel een koop tussen een zakelijke verkoper (winkelier) en een consument.
Een consument is iemand die per definitie niet handelt vanuit beroep of bedrijf. Iemand die een bestelling plaatst uit naam van een bedrijf, kan zich dus niet beroepen op het consumentenrecht.
Let op, bij handelingen tussen particulieren (marktplaats) geldt deze wet ook niet.
De Wet Koop op Afstand geldt alleen bij consumentenkoop, oftewel een koop tussen een zakelijke verkoper (winkelier) en een consument.
Een consument is iemand die per definitie niet handelt vanuit beroep of bedrijf. Iemand die een bestelling plaatst uit naam van een bedrijf, kan zich dus niet beroepen op het consumentenrecht.
Let op, bij handelingen tussen particulieren (marktplaats) geldt deze wet ook niet.
D750, J5, D850
-
- Forumlid
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een fabrikant /importeur de Europese regelingen opzij kan zetten, een binnen de Eu gekocht apparaat zou derhalve overal in de Eu de normale garantie en reparatie moeten ontvangen. Tot zover de theorie; echter als een importeur zich gewoon aan zijn eigen regels houdt , wordt het natuurlijk erg moeilijk,zo niet onmogelijk ,om als eenzame consument je recht af te dwingen. Zoals altijd is gelijk hebben nog niet hetzelfde als gelijk krijgen. Het zou een schone taak zijn voor consumenten vertegenwoordigers om dat , namens een aantal leden wel af te dwingen, want door al deze trucjes is het vrije verkeer van goederen een illusie en worden wij als consument benadeeld door hogere prijzen en/of slechtere service.
Als je in een Duitse winkel iets koopt zijn de gewone garantie bepalingen van kracht, of dat je dat nu als Duitser of Nederlander doet. Je zult alleen het beroep op garantie moeten doen bij de winkel waar het gekocht is.
Als je in een Duitse winkel iets koopt zijn de gewone garantie bepalingen van kracht, of dat je dat nu als Duitser of Nederlander doet. Je zult alleen het beroep op garantie moeten doen bij de winkel waar het gekocht is.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
Bij Sigma doen ze wel moeilijker dan bij Tamron. Maar als je zo dicht bij die Duitse winkel woont, lijkt me garantie niet echt een probleem. Gewoon terug naar de Duitse winkel, toch?
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- Matty
- Clublid
een overvloed aan reacties en adviezen,
dank allemaal daarvoor.
Ik heb overigens ook Sigma Benelux gevraagd, ik zal hun reactie ook even doorgeven.
dank allemaal daarvoor.
Ik heb overigens ook Sigma Benelux gevraagd, ik zal hun reactie ook even doorgeven.
Nikon Z8