18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX op D80

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX op D80

Bericht door Shamrock » za nov 17 2007 6:08 pm

De wereld van de dslr is nog redelijk nieuw voor mij. Daarom lees ik al een tijdje mee op diverse fora om tot een goede keus te komen met betrekking tot de aanschaf van een dslr en objectief. Zeker omdat ik meer uit de fotografie wil halen dan de standaard huis, tuin en keuken / vakantiekiekjes. Zeer waarschijnlijk ga ik voor de Nikon D80 met als objectief de Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX. Het niet hoeven wisselen van objectieven is een belangrijke reden om voor dit type te te gaan. Heb ondertussen de handleiding van de D80 van internet afgeplukt en heb echter twee vragen:

1. In de handleiding lees ik dat de auto stand en vooringestelde programma's (portret, landschap etc.) alleen beschikbaar zijn voor objectieven met CPU. Als deze standen worden geselecteerd bij gebruik van een objectief zonder CPU dan is de ontspanknop geblokkeerd. Aangezien mijn vrouw ook wel eens de D80 zal gebruiken en dan voornamelijk op auto stand en vooingestelde programma's zal fotograferen is het belangrijk dat de lens over CPU beschikt. Derhalve heb ik proberen te achter halen of de 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX een objectief met CPU is. De handleiding is voor mij als relatieve leek hierover niet helemaal duidelijk. Hier lees ik dat objectieven met CPU (in het bijzonder type G en D objectieven) worden aanbevolen voor gebruik met de D80. Het 18-200 objectief is er volgens mij één van het G type dus dit zou een objectief met CPU moeten zijn. In dezelfde handleiding staat ook een tabel afgedrukt waarin bij punt 5 vermeld staat dat de D80 met alle AF-S objectieven compatibel is behalve met o.a. DX VR ED 18-200 mm f/3.5-56-.6G. Zie hier. En dan raak ik een beetje het spoor bijster. Punt 5 heeft weliswaar met teleconverters te maken, maar is de 18-200 nu een objectief met of zonder CPU en is die nu wel of niet comaptibel met de D80.

2. Ik begrijp dat de vermelding van f/3.5-5.6 de grootst mogelijk f-waarde is bij de respectievelijke brandpuntafstand. Dus bij 18mm is 3.5 de grootste lensopening en bij 200 mm is dat 5.6. Maar hoe zit dat nu bij bij brandpuntafstanden die tussen de 18mm en 200 mm in liggen. Kan je hier dan (uiteraard afhankelijk van de brandpuntafstand) wel f-waardes van bijv. 4.0 / 8.0 / 11.0 etc. instellen?

Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

GdP

Bericht door GdP » za nov 17 2007 6:22 pm

De 18-200 heeft een CPU en doet het prima op de D80!

Tussen f/3.5 en f/5.6 is het diafragma afhankelijk van de zoomstand van het objectief. Wordt bij 18mm het diafragma op f/3.5 gezet, dat verandert hij automatisch naar f/5.6 als het objectief op 200mm wordt gezet.

Boven de f/5.6 heeft de zoomstand hier geen invloed meer op, en wordt gewoon de ingestelde waarde aangehouden.

Welkom op ons forum Sam.

Met vr. gr.,

Gerrit

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za nov 17 2007 6:40 pm

Olé, Shamrock. Welcome on board.

1.
De 18-200VR lens heeft CPU.
Daarmee kun je op alle opnamestanden van de D80 fotograferen.
Die tabel die je aanhaalt geeft aan dat een bepaald type teleconverter niet volledig werkt met de 18-200VR. Een teleconverter is een soort 'tussenlens' die je plaatst tussen en camera en de lens. De bandpuntsafstand van de lens wordt dan met een beplaade factor vergroot. Bv 2 maal of anderhalf maal, afhankelijk van de converter.
Dus don't worry. Die lens en die camera zijn dikke maatjes.

2.
Het lijkt dat je in de war bent met de termen Groot en Klein.
Bij een lens wordt de opening waar het licht door gaat bepaald door een soortement kringspier: het diafragma. De grootte wordt aangeduid met een getal. Hoe groter de opening des kleiner het getal.
De grootst mogelijk opening bepaalt dus in welke mate je nog bij slecht licht kunt fotograferen. En over het algeneen kun je zeggen dat hoe groter die grootste lensopening is (en hoe kleiner dus het getal) des de beter/duurder is de lens. Het is een belangrijk getal.
Die grootste opening staat dan ook aangegeven op de lens. Bij veel zoomlenzen verandert die grootste lensopening naarmate je verder inzoomt. Zo ook bij de 18-200. Op 18mm is het 3.5; op 200 mm is het 5.6.
Bij tussenliggende waarden zit het daar ergens tussenin.
Maar bij alle standen kun je dus kleinere lensopeningen kiezen: dus bv. 8 of 11 of 16. (Grotere getallen, dus kleinere openingen !)
Dus het antwoord op je vraag is Ja.
Bij tussenliggende brandpuntsafstanden kun je ook grotere f-waarden instellen. Die getallen geven alleen de kleinst-mogelijke f-waarde aan.

Verder nog veel plezier met je D80, en wie weet, gaan jij en je vrouw samen op in de ontdekking van de D80.

Groet
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za nov 17 2007 6:49 pm

@Shamrock, de 18-200 is niet onomstreden.
Wellicht overbodig: lees vooral goed na wat over dit objectief is gezegd op dit forum.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » za nov 17 2007 7:50 pm

Hallo Shamrock, 't is een mooie startcombinatie omdat je lekker allround bezig kunt zijn, en die 18-200vr biedt daar zeker vele mogelijkheden voor

En wat Marten zegt, kijk nog wel even naar wat er inmiddels geschreven is over dit objectief.
Hou voor jezelf in gedachten wat voor jullie belangrijk is, hoe hoog zijn de eisen die jij aan je foto's stelt.

Kortom genoeg stof tot nadenken :wink:

Succes met beslissen

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom en succes

Bericht door George Fennes » za nov 17 2007 9:53 pm

Hallo Sam welkom op ons forum en ja de D80 is een geweldige camera, zelf hebben we er ook een paar van en zijn er dik tevreden mee.
De 18-200mm VR is inderdaad een zeer omstreden objectief.
Ga je voor gemak, dus geen wisselen van objectief, dan zit je goed met die 18-200mm VR.
Maar het is al vaker gezegd, hoe meer zoom, hoe meer problemen.
De 18-200mm VR is 11,11 x zoom, dus het is één groot compromis.
In de uiterste standen op volle opening last van vignettering.
Niet overal en op elke brandpuntafstand topscherpte enz.
Ook de degelijkheid van de bouw van het objectief zijn diverse draadjes gevuld, sommigen zeggen dat door een klein stootje het ding in tweeën breekt.
Dan is reparatie duurder dan een nieuwe.
Als je met de kwaliteit van de 18-200mm VR genoegen neemt is het geen probleem.
Maar probeer eerst zo'n objectief ergens te lenen/huren, maak er een aantal opnames mee, ook onder moeilijke en minder goede lichtomstandigheden en kijk of je tevreden bent met de resultaten.
Maar doe ook een vergelijk met de Nikkor 18-70mm en de Tamron 17-50mm 2.8 en leg de resultaten naast elkaar en zie dan welk objectief het beste uit de bus komt.
Succes met je zoektocht.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo nov 18 2007 6:59 am

citaat: "waarin bij punt 5 vermeld staat dat de D80 met alle AF-S objectieven compatibel is behalve met o.a. DX VR ED 18-200 mm f/3.5-56-.6G. Zie hier. En dan raak ik een beetje het spoor bijster."
einde citaat.

Er staat dat de 18-200 niet werkt met Nikon AFS of AFI converters. Die werken globaal genomen alleen met objectieven met een diafragma openingen van f2,8 of groter.

Over de 18-200 zeg ik zelf dat meer zoom ook meer problemen geeft.
De optische kwaliteit van de 18-200 is beter dan die van de concurrentie.
De mechanische kwaliteit laat te wensen over. Kan niet tegen vallen, stoten en dergelijke.

Alle AF objectieven van Nikon hebben een CPU. Er is een schat aan gebruikte AF objectieven vanaf 1986.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo nov 18 2007 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid

Vreemd

Bericht door George Fennes » zo nov 18 2007 8:25 am

Hans schreef:

Code: Selecteer alles

waarin bij punt 5 vermeld staat dat de D80 met alle AF-S objectieven compatibel is behalve met o.a. DX VR ED 18-200 mm f/3.5-56-.6G. Zie hier. En dan raak ik een beetje het spoor bijster. 
Daar raak ik ook het spoor bijster Hans.
Volgens mijn weten hebben de D80's ook een 18-200mm VR gehad en hier heb ik ze nooit over gehoord.

Shamrock
Forumlid
Forumlid

Bericht door Shamrock » ma nov 19 2007 12:33 am

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Ik weet dat over de 18-200 de meningen verdeelt zijn, maar ik als ik zo de verschillende reviews lees geldt dat voor meerdere objectieven. En wat is dan wijsheid? Ik heb de indruk dat de 18-200 zeker geen slechte lens is en zoals D-80's schrijft is het "een mooie startcombinatie omdat je lekker allround bezig kunt zijn". En daar zal ik waarschijnlijk toch voor gaan, zeker gelet op het feit dat ik nog een beginnende dslr fotograaf ben. Ik kan hiermee voorlopig uit de voeten en het niet hoeven wisselen van objectieven lijkt me wel zo prettig.

dragon2

Bericht door dragon2 » ma nov 19 2007 12:14 pm

Ik snap dat niet willen wisselen nooit zo. Dan had je dus net zo goed een klikklak camera kunnen kopen toch... Koop een lens voor ieder doel dat je voor ogen hebt, ik heb dus een macrolens voor macrowerk, een paar groothoek lenzen om mijn sport te fotograferen en een standaard tot medium tele lens zoom en een tele lens zoom voor de rest. Ik moet dus wisselen afhankelijk van wat ik ermee wil gaan doen en soms een paar lenzen meesjouwen maar dat geeft toch echt de beste kwaliteit.

Zo´n mega zoom lens zou je m.i. alleen moeten gebruiken als vakantie lens dus als je niet teveel gewicht mee kan of wil nemen en je het niet erg vind dat je daar kwalitatief wat op achteruit gaat. Het ergste voorbeeld hiervan is zo´n 18-300 macro lens zoom ding, op alle vlakken een compromis en dat zie je aan je foto´s. Zonde van je mooie D80!

Shamrock
Forumlid
Forumlid

Bericht door Shamrock » ma nov 19 2007 9:40 pm

@Dragon2, ik kan een een heel eind meegaan met je pleidooi voor aparte lenzen. Ik besef me ook heel goed dat de 18-200 een compromis is tussen gemak en kwaliteit, maar laat mij maar eerst de dslr wereld ontdekken en kijken waar precies mijn voorkeur (portet, macro, landschap etc.) ligt. Daarnaast wil ik ook niet tegen de beperkingen van een kitlens aanlopen. Ik lees te vaak dat men al heel snel meer wil dan een 18-55 lens. Als ik me eenmaal gevorderde mag noemen heb je best kans dat ik dan wel kies voor kwaliteit boven gemak. Ik weet het niet, de toekosmt zal het leren.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » ma nov 19 2007 11:21 pm

Je gaat straks vanzelf door die psychologische grens van het objectieven wisselen heen. En je leert steeds beter met je camera om te gaan..

Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Jan Pieter

Bericht door Jan Pieter » wo dec 26 2007 7:01 pm

Als de 18-200 een compromis is met misschien meer nadelen, welke keus zouden jullie dan maken?

Het worden er dan in ieder geval 2, maar welke 2 (of3),

groeten,

Jan Pieter

George Fennes
Clublid
Clublid

keuze

Bericht door George Fennes » wo dec 26 2007 7:34 pm

Jan Pieter, voor mij zal daar maar één antwoord op zijn.
Als het niet te veel mag kosten en je wil topkwaliteit zeker in het standaard zoom gebied.
Dan zal ik de Tamron 17-50mm 2.8 nemen ik kan je de testrapporten mailen stuur in een PB maar je e-mail adres.
Voor de tele zou ik voor de 70-300mm VR van Nikkor gaan.
Heb je een perfecte set waar je heel goed mee uit de voeten kan.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 26 2007 7:35 pm

Het is niet wáár....

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”